Μελέτης Ηλίας στο TheOpinion: «Οποιοσδήποτε σηκωθεί από τον καναπέ του και βγει στους δρόμους, για μένα θεωρείται “Αντιγόνη”»

Ο Μελέτης Ηλίας υποδύεται τον Κρέοντα στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, και μιλάει στο TheOpinion και τη Δέσποινα Δαϊλιάνη.

Μελέτης Ηλίας στο TheOpinion: «Οποιοσδήποτε σηκωθεί από τον καναπέ του και βγει στους δρόμους, για μένα θεωρείται “Αντιγόνη”»

Η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, με τη Λένα Παπαληγούρα στον ρόλο της Αντιγόνης και τον Μελέτη Ηλία στον ρόλο του Κρέοντα, παρουσιάζεται στο Θέατρο Δάσους την Τετάρτη, 23 Ιουλίου.

Ο εμφύλιος σπαραγμός κορυφώνεται, όταν τα δύο αδέρφια, Ετεοκλής και Πολυνείκης, αλληλοσκοτώνονται στον βωμό της εξουσίας (Αισχύλου «Επτά επί Θήβας», Ευριπίδου «Φοίνισσαι»).

Σε μία Θήβα «κρανίου τόπο» εισέρχεται ο Κρέων, πατώντας κυριολεκτικά επί πτωμάτων και επιβάλλοντας τους άτεγκτους νόμους του. Στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή δεν ακολουθούμε, πια, τη μάχη, αλλά το τίμημα αυτής…

Μελέτη, ποιες διαφορές εντοπίζεις ανάμεσα στον Κρέοντα ως ανάγνωσμα και στον Κρέοντα που καλείσαι να ενσαρκώσεις;

Ο Κρέων είναι ένας ρόλος – πρόκληση, για οποιονδήποτε ηθοποιό καλείται να «αναμετρηθεί» μαζί του. Είναι κάτι εντελώς «έξω από τα νερά» σου· πρόκειται για ένα απόλυτα αυταρχικό πρόσωπο, που μπροστά στους νόμους δεν δείχνει ίχνος ανθρωπιάς.

Όταν, όμως, «βγαίνεις» από τον εαυτό σου -εκεί, ακριβώς, βρίσκεται η μεγάλη πρόκληση- αρχίζεις να ανακαλύπτεις την ουσία της τέχνης μας…

Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η μεγαλύτερη ηθική αδυναμία του;

Θεωρώ ότι είναι τόσο παγιδευμένος στο αξιακό σύστημα που έχει αναπτύξει στο μυαλό του σε σχέση με τους γραπτούς νόμους και με αυτό που πρέπει να τηρείται, που στο τέλος, με όσα παθαίνει, καταλήγεις να τον λυπηθείς έως και να τον «συμπαθήσεις».

Ο Σοφοκλής έχει δομήσει τόσο αριστοτεχνικά καθεμία από τις συναντήσεις του Κρέοντα, αναδεικνύοντας, κάθε φορά, μία διαφορετική οπτική: συναντιέται με την Αντιγόνη ως εξουσιαστής προς εξουσιαζόμενη, με την Ισμήνη ως άντρας απέναντι σε γυναίκα, με τον γιο του ως συγγενής. Αντιμετωπίζει τον Τειρεσία ως ισάξιο ιεραρχικά, τον Χορό ως υποτελή, ώσπου φτάνει στο σημείο να ακούσει τα δεινά που προκάλεσαν οι πράξεις του.

Η πτώση του είναι κατακόρυφη και εκκωφαντική. Στο τέλος, πια, είναι ξεκάθαρα τα συναισθήματα απέναντί του.

Η δική σας «Αντιγόνη» εκφράζει «μια ελεγεία εξέγερσης»…

Πρόκειται για ένα επαναστατικό έργο, το οποίο κατεξοχήν απευθύνεται στο «νέο αίμα». Η Αντιγόνη είναι ένα κορίτσι, δεν είναι καν γυναίκα.

Είναι μία επαναστατική «φλέβα», που δίνει ένα στίγμα προς τις νέες γενιές: να πάψουν να θυσιάζονται ως «Ιφιγένειες» και να σταθούν ως «Αντιγόνες», παίρνοντας την κατάσταση στα χέρια τους.

Θα δώσεις μια συνέχεια σε αυτήν την τελευταία φράση, σε σχέση με όσα κοινωνικά βιώνουμε;

Είναι πασιφανές ότι, όλοι μας, έχουμε θυσιάσει πάρα πολλά πράγματα στην καθημερινότητά μας· από μικρές θυσίες κι «εκπτώσεις» στην ποιότητα της ζωής μας μέχρι τα Τέμπη, τα παραδείγματα είναι πολλά και τρανταχτά.

Αυτήν τη στιγμή, οποιοσδήποτε σηκωθεί από τον καναπέ του, σταματήσει να εξαντλεί την επαναστατικότητά του στο κινητό και τα social media, και βγει στους δρόμους, για μένα θεωρείται «Αντιγόνη».

Τι θα έλεγες πως μας διδάσκει ο Σοφοκλής, μέσω του Κρέοντα, για την εν γένει φύση της εξουσίας;

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η εξουσία, σε οποιαδήποτε μορφή της, «διαβρώνει» το μυαλό. Ακόμα και αγνές προθέσεις να υπάρχουν, όταν φτάνει κάποιος στο τελευταίο σκαλοπάτι της ιεραρχίας και της εξουσίας, κάτι αρχίζει να φθείρεται μέσα του.

Όπου κι αν ανατρέξουμε σε αυτά τα δυόμισι χιλιάδες χρόνια, θα διαπιστώσουμε πόσους κύκλους έχει κάνει η ιστορία και ότι συνεχίζουμε να πιστεύουμε σε ψεύτικες υποσχέσεις και σε όσα μας τάζουν…

Μελέτη, εκτός από τραγικό ήρωα, ως Σάββα Τριανταφύλλου «Στο σόι σου» θα σε απολαύσουμε ξανά;

Όλα δείχνουν ότι, προς το τέλος του καλοκαιριού, θα ξεκινήσουμε γυρίσματα. Ακόμη δεν υπάρχει επίσημη ανακοίνωση από το κανάλι, με την έννοια ότι, η εταιρεία παραγωγής, αναμένεται να υπογράψει από μέρα σε μέρα, ώστε να ξεκινήσουμε.

Όλα έχουν συμφωνηθεί, το καστ είναι έτοιμο για νέες περιπέτειες. Έξι χρόνια μετά θα γίνει μια επανένωση για λογαριασμό της σειράς, που μας κρατάει συντροφιά έως και σήμερα μέσω των επαναλήψεων.

Εσύ πώς νιώθεις γι’ αυτό;

Είμαστε όλοι τρομερά χαρούμενοι που θα συνυπάρχουμε, ξανά, καθημερινά· πρόκειται για μια δεκάωρη καθημερινότητα, η οποία, ουσιαστικά, μετατρέπει την επαγγελματική υποχρέωση σε οικογενειακή στιγμή. Δεν νιώθεις, πια, ότι πηγαίνεις στη δουλειά. Νιώθεις ότι πηγαίνεις στο σπίτι σου κι αυτό είναι πολύτιμο.

Φυσικά, θα συνεχιστεί θεατρικά και η «Λαπωνία». Θα ξεκινήσουμε τα Χριστούγεννα, πάλι από τη Θεσσαλονίκη και το θέατρο Κολοσσαίον.

Μία παράσταση που, πράγματι, θυμίζει Χριστούγεννα, ωστόσο αγαπήθηκε όλες τις εποχές…

Ήταν πολύ ωραίο αυτό το συναίσθημα, να βλέπεις, δηλαδή, την αγάπη του κόσμου για ένα καινούργιο έργο στην Ελλάδα.

Εμείς οι ηθοποιοί, όταν ξεκινάει, πια, μια παράσταση, όλη μέρα προετοιμαζόμαστε για να δουλέψουμε δύο ώρες το βράδυ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσέχουμε τη φωνή μας, το σώμα μας, την ενέργειά μας. Οπότε, όλα αυτά τα χαμόγελα που εισπράττουμε, μας δίνουν μια μεγάλη ώθηση.

Είχα την τύχη να πάω στη Βαρκελώνη, να δω τη συγκεκριμένη παράσταση εκεί και να γνωριστώ με τους συγγραφείς στον τόπο τους. Μου εκμυστηρεύτηκαν, μάλιστα, ότι είναι υπερευχαριστημένοι από το ανέβασμά μας, περιμένουν πώς και πώς να γράψουν τη συνέχεια -γιατί έχει συνέχεια αυτή η ιστορία- και να μας την αναθέσουν.

Πληροφορίες

Σοφοκλή «Αντιγόνη: Μια ελεγεία εξέγερσης»

Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη

Τετάρτη 23 Ιουλίου και ώρα 21:30

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διάρκεια: 80‘

Συντελεστές

Μετάφραση: Παναγιώτα Πανταζή

Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης

Σκηνικό: Μικαέλα Λιακατά

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Επιμέλεια κίνησης – Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη

Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Βοηθός χορογράφου: Ηλίας Χατζηγεωργίου

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Artwork: Mike Rafail

Hair styling: Θωμάς Γαλαζούλας

Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού

Επικοινωνία (για τη Θεσσαλονίκη): Άννα Σεβαστιάδου

Διεύθυνση παραγωγής: Σταμάτης Μουμουλίδης

Παραγωγή: Εποχή Τέχνης, 5η Εποχή, Αrs Aeterna

Ερμηνεύουν

Λένα Παπαληγούρα

Μελέτης Ηλίας

Μιχάλης Οικονόμου

Θανάσης Δόβρης

Ιφιγένεια Καραμήτρου

Λίλα Μπακλέση

Λένα Μποζάκη

Γιώργος Νούσης

Βαγγέλης Σαλευρής

Ιώβη Φραγκάτου