«Είμαστε ένας λαός που νιώθουμε την ανάγκη να γιορτάσουμε με κάθε αφορμή» – Η Άννα Μαρία Γάτου στο TheOpinion
Η Άννα – Μαρία Γάτου, με αφορμή την παράσταση «Γιορταστές: Είμαστε #GiaTaPanigiria», μιλάει στο TheOpinion και τη Δέσποινα Δαϊλιάνη
Η devised παράσταση «Γιορταστές: Είμαστε #GiaTaPanigiria», σε σκηνοθεσία Ανδρέα Παράσχου, παρουσιάζεται στις 24 και 25 Μαΐου στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, στο πλαίσιο της «Ανοιχτής Θεατρικής Σκηνής της Πόλης 2023».
Η ομάδα θεάτρου BLOOM «βουτά» στον βυθό της ελληνικής παράδοσης, ανασύρει «θησαυρούς» του εύθυμου καιρού και προσκαλεί το κοινό της Θεσσαλονίκης σε ένα διήμερο ταξίδι από γιορτή σε γιορτή του τόπου μας, εξερευνώντας την έννοια του γλεντιού στο χθες και στο σήμερα.
«Φέτος, αφιερώσαμε ένα χρονικό διάστημα στο να αποφασίσουμε τι μας απασχολεί. Τι μας ενδιαφέρει να επικοινωνήσουμε», αναφέρει η Άννα – Μαρία Γάτου στο TheOpinion.
«Κάποια στιγμή, λοιπόν, σε αυτές τις ατελείωτες κουβέντες, ο Δημήτρης ο Γαλανάκης –ο οποίος είναι ένας από τους ηθοποιούς της παράστασης και συνυπογράφει τη δραματουργία- είπε ότι θα τον ενδιέφερε να διερευνήσουμε την ιδέα του γλεντιού. Ήταν μεγάλη πρόκληση για όλους μας. Θέσαμε πάρα πολλά ερωτήματα και προσπαθήσαμε, σιγά σιγά, να κάνουμε μία απόπειρα να τα απαντήσουμε.
Στην ουσία, οι “Γιορταστές: Είμαστε #GiaTaPanigiria” είναι μια παράσταση η οποία αναζητά με ποια πράγματα μπορούμε να νιώσουμε χαρά. Υπάρχουν όλες αυτές οι τελετουργίες από τα αρχαία ελληνικά χρόνια μέχρι σήμερα∙ πολλά διαφορετικά “θραύσματα” γιορτής που, κάπως, μεταξύ τους συνδέονται. Φυσικά, στη γιορτινή αυτή διαδρομή μας συνοδεύει ένα κλαρίνο επί σκηνής, από την αρχή μέχρι το τέλος».

Και συνεχίζει, επισημαίνοντας:
«Ήταν μια διαδικασία πολύ δυναμική. Η δραματουργική επεξεργασία, τα κείμενα, η βιβλιογραφική έρευνα και η έρευνα των υλικών –γιατί υπάρχουν και πραγματικές ιστορίες, μαρτυρίες, ηχογραφήσεις, έθιμα- μαζί με τη διαδικασία των προβών, πήγαιναν παράλληλα. Κι αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον, γιατί η πρόβα τροφοδοτούσε τη δραματουργία και το αντίστροφο. Δεν υπήρχε ένα κείμενο θεατρικό ή κάτι που να επεξεργαστούμε για να γίνει θεατρικό.
Ξεκινήσαμε με τα σώματά μας, με τα υλικά μας, με τις προσωπικές αφηγήσεις, με ηχογραφήσεις, με συνεντεύξεις που πήραμε από ανθρώπους που μας ενδιέφεραν οι ιστορίες τους και που πιστεύαμε ότι έχουν κάτι να προσφέρουν σε αυτήν την παράσταση. Όλες αυτές οι μαρτυρίες, οι ιστορίες που καταγράψαμε, μας βοήθησαν στο πώς θα στήσουμε και θα επικοινωνήσουμε όλη αυτήν τη γιορτινή ατμόσφαιρα.
Υπάρχει μια πραγματική ιστορία την οποία έχουμε κρατήσει αυτούσια και η οποία μας ενέπνευσε στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης. Αυτή η ιστορία συνδέει, κάπως, και το πώς στην Ελλάδα και στην κουλτούρα μας δεν γιορτάζουμε μόνον για να χαρούμε. Γιορτάζουμε κι όταν κάτι μας στενοχωρεί. Γιορτάζουμε και για μία απώλεια. Γιορτάζουμε για να αποχαιρετίσουμε κάποιον. Γιορτάζουμε ακόμα κι όταν είμαστε λυπημένοι. Κι αυτό είναι κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον».

«Είμαστε ένας λαός που νιώθουμε την ανάγκη να γιορτάσουμε με κάθε αφορμή»
Η ηθοποιός, ερωτηθείσα για το ποιο είναι το πρώτο πράγμα που της έρχεται στο μυαλό στο άκουσμα της φράσης «είμαστε για τα πανηγύρια» -η ανθεκτικότητα της οποίας έχει οδηγήσει και σε μια μεταφορική ερμηνεία- απαντά στο TheOpinion:
«Η φράση αυτή με οδηγεί στο ότι είμαστε ένας λαός που νιώθουμε την ανάγκη να γιορτάσουμε με κάθε αφορμή. Να συνυπάρχουμε όλοι μαζί σε έναν χώρο. Να χορεύουμε. Να γλεντάμε. Να γελάμε. Μπορεί ακόμα και με έναν άνθρωπο που δεν είναι φίλος ή συγγενής σου, να νιώσεις εκείνη τη στιγμή ότι συνδέεσαι.
Υπάρχει, βέβαια, και μία προσωπική σύνδεση του κάθε ηθοποιού με όλο αυτό το υλικό. Και γι’ αυτό μπήκαμε στη διαδικασία της εξερεύνησης. Μας αγγίζει σαν θέμα, σαν άξονας, σε αυτήν την παράσταση».

«Το θέατρο είναι ένα μέσο που απελευθερώνει»
Η Άννα – Μαρία Γάτου είναι απόφοιτη της σχολής Καλών Τεχνών· ένας κύκλος σπουδών, τον οποίον συνδύασε με την ιδιότητα της ψυχολόγου, με κύρια δραστηριότητά της στον τομέα του προσφυγικού.
Χρησιμοποιώντας, λοιπόν, τη διττή επαγγελματική της φύση και εμπειρία, μιλάει στο TheOpinion για τον ρόλο του θεάτρου ως θεραπευτικό μέσο στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
«Το θέατρο είναι ένα μέσο που απελευθερώνει. Πέρα από το επαγγελματικό πλαίσιο, που είναι η μία πλευρά, ακόμα και σε μία ομάδα σχολική, φοιτητική, ερασιτεχνική, ενηλίκων, είναι ένα μέσο το οποίο μπορεί να βοηθήσει έναν άνθρωπο να αναπτύξει επικοινωνιακές δεξιότητες. Να γίνει πιο εξωστρεφής. Να μάθει να συνδιαλέγεται με διαφορετικό τρόπο. Κι αυτός είναι ένας πολύ βασικός λόγος, για παράδειγμα, που το θέατρο θα έπρεπε να είναι περισσότερο μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεν είναι μόνον να κάνω ένα γνωστό έργο, να δω τον εαυτό μου στη σκηνή και να βάλω ωραία ρούχα. Είναι και το πώς θα λειτουργήσω σε μία ομάδα. Πώς θα μπορέσω να πω τη γνώμη μου, να βρω τη θέση μου μέσα στο όλον. Πώς θα μπορέσω να αγγίξω ένα άλλο σώμα και να νιώσω άνετα με αυτό. Είναι πράγματα που όσο πιο νωρίς έρθεις σε επαφή με αυτά τόσο πιο όμορφα νιώθεις και με τον εαυτό σου και με τους άλλους. Και αφορά και σε ανθρώπους που μπορεί να μην έχουν κάποια καλλιτεχνική φιλοδοξία, και το θέατρο να τους ξεκλειδώσει μια διαφορετική πτυχή του εαυτού τους», παραδέχεται χαρακτηριστικά.
Ως προς τα καλλιτεχνικά της σχέδια, το διάστημα αυτό και μέχρι τις αρχές Ιουνίου την συναντάμε, θεατρικά, στο «Ημερολόγιον Ντελίβερι», σε σκηνοθεσία Κλαίρης Χριστοπούλου, στον Πολυχώρο Alte Fablon.
Οι «Γιορταστές: Είμαστε #GiaTaPanigiria», μετά το πέρας των παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη, θα ταξιδέψουν και στην Αθήνα, στο Θέατρο Σημείο, στις 15 και 16 Ιουνίου. Και έπεται συνέχεια… Παράλληλα, μέσα στο 2023, πρόκειται να συνεχίσει τη διαδρομή του το έργο «Άτακτος Κόσμος» από το Nefes Project, σε σκηνοθεσία Έλενας Μουδίρη Χασιώτου, με την ίδια να «σκορπά» την ενέργεια και το ταλέντο της on stage.
Βέβαια, το κομμάτι της Ψυχολογίας δεν μπαίνει στον «πάγο». Το καλοκαίρι την βρίσκει στα θερινά καλλιτεχνικά εργαστήρια του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, για παιδιά Δημοτικού 6 – 12 χρονών, τα οποία θα λειτουργήσουν από 26 Ιουνίου έως τις αρχές της νέας σχολικής χρονιάς.

Πληροφορίες
«Γιορταστές: Είμαστε #GiaTaPanigiria»
Θέατρο Άνετον (Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη)
Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Τετάρτη 24/05 και Πέμπτη 25/05 στις 21:15
Εισιτήρια: 12€ Κανονικό, 10€ Μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ & πολυτέκνων), 8€ Σπουδαστών θεάτρου & ηθοποιών
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr
(Η αγορά εισιτηρίων από το ταμείο του Θεάτρου πριν από την έναρξη της παράστασης γίνεται μόνον με μετρητά, καθώς δεν υπάρχει POS)
Πληροφορίες/Κρατήσεις θέσεων: 697 192 6162 (Δευτέρα-Παρασκευή 08:00-16:00 & Σαββατοκύριακο 10:00-22:00)
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο Θέατρο μετά την έναρξη της παράστασης
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Ανδρέας Παράσχος
Δραματουργική επεξεργασία: Νατάσσα Δαλιάκα, Δημήτρης Γαλανάκης
Σκηνικά/Κοστούμια: Μαρίνα Κωνσταντινίδου
Κίνηση: Αλεξία Μαϊκίδου – Πουτρίνο
Μουσική: Άγγελος Μπουρνάς
Σχεδιασμός φωτισμών: Σωτήρης Ρουμελιώτης
Γραφιστικός σχεδιασμός: Κατερίνα Κανετίδου
Φωτογραφίες: Μηνάς Τσίτσης
Trailer: Μαριάνθη Ξυνταριανού – Τσιροπινά & Χάρης Αναστασιάδης – Bobina Films
Υπεύθυνη προβολής: Λία Κεσοπούλου
Παραγωγή: Bloom Theatre Group
Επί σκηνής
Δημήτρης Γαλανάκης
Άννα – Μαρία Γάτου
Αφροδίτη Νικολιουδάκη
Άννα Ρίζου
Βάσια Τσιαούση
Κλαρίνο: Αλέξανδρος Παπαγεωργόπουλος