«Δεν έχω αφήσει αίτημα και καταγραφή προβλήματος από κατοίκους και δημότες στο συρτάρι μου» – Ο Δημήτρης Ασλανίδης στο TheOpinion
Τι λέει ο δήμαρχος Παύλου Μελά για το πρώην στρατόπεδο, το Καρατάσιου, αλλά και τη μεγάλη «πληγή» των συγκοινωνιών.
Ο δήμαρχος Παύλου Μελά, Δημήτρης Ασλανίδης μιλά στο TheOpinion και την Ευτυχία Βατάλη.
Στα τρία project που αλλάζουν τη φυσιογνωμία όλης της Δυτικής Θεσσαλονίκης, η οποία όμως χαρακτηρίζεται, όπως λέει, από εγγενή ανισορροπία και υστέρηση στον τομέα των υποδομών της, αναφέρεται στη συνέντευξή του στο TheOpinion ο δήμαρχος Παύλου Μελά, Δημήτρης Ασλανίδης.
Με συγκεκριμένα επιχειρήματα, ο δήμαρχος επιμένει στην προτεραιοποίηση του έργου επέκτασης της γραμμής του μετρό που φτάνει δια μέσου της Λεωφόρου Μίκη Θεοδωράκη (Λαγκαδά) στα Νοσοκομεία,
Όοο για το εμβληματικό έργο της ανάπλασης του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, διευκρινίζει ότι το φθινόπωρο θα ολοκληρωθούν οι εργασίες , το οποίο όμως «σε αμέσως επόμενο χρόνο και μετά την ολοκλήρωση συγκεκριμένων ελέγχων και δοκιμών ασφαλούς λειτουργίας, θα αποδοθεί στην κοινωνία της πόλης».
Δήμαρχε, το μεγάλο project για το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά βρίσκεται σε εξέλιξη. Παραμένει η ημερομηνία παράδοσης το φθινόπωρο του 2025, σύμφωνα με όσα είχατε πει προ μηνών;
Πράγματι, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά είναι το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο της δυτικής Θεσσαλονίκης. Θα συμβάλει καθοριστικά και ολιστικά στην αναζωογόνηση, όχι μόνο του Δήμου Παύλου Μελά, αλλά και ολόκληρου του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Με βάση όσα γνωρίζουμε και τις διαβεβαιώσεις που έχουμε λάβει, το έργο θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2025. Μιλάμε πάντοτε για ολοκλήρωση των κατασκευών και των απαραίτητων διαμορφώσεων του χώρου του πάρκου, το οποίο σε αμέσως επόμενο χρόνο και μετά την ολοκλήρωση συγκεκριμένων ελέγχων και δοκιμών ασφαλούς λειτουργίας, θα αποδοθεί στην κοινωνία της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει όλοι να γνωρίζουν ότι το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά είναι ένα έργο πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα, ιδιαίτερα σύνθετο, που πέρασε από πολλά εμπόδια και διακυμάνσεις. Δεν έχουμε την πολυτέλεια ενός manual, οπότε όλα προχωρούν με ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Είμαστε όμως ικανοποιημένοι διότι έχουμε μπει στην τελική ευθεία.
Τι γίνεται σε ό,τι αφορά τα 20 και πλέον διατηρητέα εντός του χώρου; Πότε θα παραδοθεί το εμβληματικό κτήριο Α2; Πότε μετακομίζει το δημαρχείο;
Είναι σημαντικό να γίνει ξεκάθαρο ότι τα περισσότερα από τα κτίρια του Πάρκου που παραμένουν, δεν προβλέπεται να ανακατασκευαστούν σε αυτή τη φάση του έργου. Ορισμένες μόνον εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια των επισκεπτών του πάρκου θα λάβουν χώρα. Θα χρειαστούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία στο μέλλον για να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε, ανακατασκευάζοντάς τα. Σε αυτήν την πρώτη φάση δεν είχε προβλεφθεί κάτι για αυτά.
Όσον αφορά τα κτίρια εντός του πάρκου που προορίζονται για επανάχρηση και αποκαθίστανται, αυτά είναι το κτίριο Α2 που θα φιλοξενήσει το νέο Δημαρχείο του δήμου μας και την Έκθεση Εθνικής Αντίστασης, το κτίριο Α3 που θα φιλοξενήσει το Μουσείο Αρχαιοτήτων Μετρό και τα κτίρια Β4 και Δ το Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού. Οι εργασίες στο Α2 προχωρούν ικανοποιητικά – αν και είναι επίσης ένα δύσκολο έργο με πολλές ιδιαιτερότητες – και ελπίζουμε εντός του 2026 να έχει ολοκληρωθεί. Τα κτίρια που θα φιλοξενήσουν τα Μουσεία είναι από άποψη εργασιών πιο πίσω.
Το βασικότερο βέβαια όλων, όπως και ο ίδιος έχετε πει, είναι να καθοριστεί ο Φορέας Διαχείρισης του Μητροπολιτικού Πάρκου. Σε τι σημείο βρισκόμαστε;
Έχω επισημάνει ότι η σύσταση Φορέα Διαχείρισης για το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά αποτελεί κρίσιμο βήμα για τη βιώσιμη λειτουργία του έργου. Είναι ο πιο βασικός όρος για την λειτουργία, την βιωσιμότητα αλλά και την μελλοντική ανάπτυξη του Πάρκου. Ο δήμος βρίσκεται σε προχωρημένες διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Εσωτερικών για την έγκριση (νομοθετική πρωτοβουλία) νέου νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση του πάρκου με αυτοτέλεια και ευελιξία.
Επιδιώκουμε τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Περιβάλλοντος στον Φορέα Διαχείρισης, καθώς αναγνωρίζουμε ότι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του πάρκου είναι σημαντικό και απαιτεί ευρύτερη θεσμική συνεργασία. Ήδη έχουν γίνει όλες οι πρώτες επαφές και συναντήσεις, έχουν αποσταλεί επιστολές ενώ βρίσκομαι σε διαρκή επαφή με την Ελληνική Κυβέρνηση.
Κι ενώ ο φάκελος πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά έχει ανοίξει για τα καλά, υπάρχει σε εξέλιξη μια άλλη διεκδίκηση, για το πρώην στρατόπεδο Καρατάσου, για το οποίο ήδη στείλατε σχετική επιστολή. Θέλετε να μας πείτε περισσότερα;
Είναι αλήθεια ότι έχουμε ξεκινήσει επισήμως τις διαδικασίες για την απόκτηση και αξιοποίησή του προς όφελος της τοπικής κοινωνίας του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου. Έχω ήδη αποστείλει επίσημη επιστολή προς το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ζητώντας την παραχώρηση του χώρου στον Δήμο και αναμένουμε την απάντηση του Υπουργείου. Από πλευράς μας έχουμε εκπονήσει σχέδιο αξιοποίησης του στρατοπέδου, το οποίο περιλαμβάνει τη δημιουργία χώρων πρασίνου, πολιτιστικών και αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και υποδομών για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Η απόδοση του στρατοπέδου Καρατάσιου στον Δήμο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και η αξιοποίησή του θα συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Η δε ανέγερση του νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου είναι μια επίσης σημαντική εξέλιξη, την οποία και εμείς αγκαλιάζουμε και στηρίζουμε. Από εκεί και πέρα, δική μας θέση και βούληση είναι η εύρεση κοινού τόπου, εντός ορατού χρονικού ορίζοντα. Έχουμε σχέδιο, έχουμε κόκκινες γραμμές αλλά παράλληλα θέλουμε να προχωρήσουν τα πράγματα.
Το Καρατάσιου, μαζί με το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά αλλά και το δάσος αναψυχής στην Ευκαρπία, είναι τρία project που αλλάζουν τη φυσιογνωμία όλης της δυτικής Θεσσαλονίκης και καθιστούν τον Δήμο Παύλου Μελά έναν πράσινο δήμο με βελτιωμένη ποιότητα ζωής αλλά και προοπτικές ανάπτυξης.
Εκτός από αυτά τα εμβληματικά έργα, υπάρχουν και ζητήματα καθημερινότητας. Περιοχές του δήμου έρχονται αντιμέτωπες με έντονα πλημμυρικά φαινόμενα, με τους πολίτες να βλέπουν τις ευθύνες να γίνονται μπαλάκι μεταξύ των αρμοδίων. Μια δεν υπάρχουν μελέτες, μια δεν υπάρχει προσωπικό, μια καθυστερεί η χρηματοδότηση… Είναι λογικό να υπάρχει αγανάκτηση, δεν συμφωνείτε; Υπάρχει κάποιος τρόπος αντίδρασης;
Θα ήταν παράλογο να διαφωνήσω, όμως δικό μου χρέος και καθήκον δεν είναι να διαπιστώνω αλλά να κάνω τα πάντα για την εύρεση λύσεων – ειδικά για το ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας. Ο Δήμος Παύλου Μελά διατρέχεται από πέντε ανοιχτά ρέματα, γεγονός που καθιστά την αντιπλημμυρική θωράκιση ζωτικής σημασίας. Έχουμε αναδείξει την αντιπλημμυρική προστασία ως μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες της διοίκησής, ανταποκρινόμενοι στις σοβαρές πλημμυρικές απειλές που αντιμετωπίζουν περιοχές του δήμου. Έχω επανειλημμένα τονίσει την ανάγκη άμεσης διευθέτησης του ρέματος Ξηροποτάμου, το οποίο έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στο παρελθόν, έχω ασκήσει πιέσεις για την ένταξη και χρηματοδότηση του έργου, όπως επίσης και για τα αντιπλημμυρικά έργα σε Νικόπολη και Ευκαρπία, που είχαν καθυστερήσει λόγω ενστάσεων και δικαστικών διαμαχών. Επίσης σε ό,τι μας αφορά, ο δήμος ανταποκρίνεται σε κάθε δική του υποχρέωση/ προϋπόθεση διευθέτησης των ρεμάτων. Παράλληλα, όμως εμείς προχωράμε σε προληπτικούς καθαρισμούς ρεμάτων, όπως αυτό των Ανθοκήπων στην Ευκαρπία, με στόχο την αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων.
Στον τομέα των αναπλάσεων, είδαμε ήδη ένα μεγάλο έργο που σχεδιάζεται. Έρχονται κι άλλες αναπλάσεις μεγάλων περιοχών;
Οι αναπλάσεις αποτελούν στρατηγικό άξονα της πολιτικής μας, με στόχο να δώσουμε νέα πνοή στις γειτονιές του Δήμου Παύλου Μελά, να ενισχύσουμε την περιβαλλοντική ανθεκτικότητα, να δημιουργήσουμε νέους δημόσιους χώρους ποιότητας και να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών. Ήδη δρομολογείται ένα εμβληματικό έργο αστικής ανάπλασης: η “Πράσινη Διαδρομή Σταυρούπολης”, συνολικού μήκους 2,7 χιλιομέτρων, που ενώνει τις περιοχές Ομόνοια, Πρόνοια, Αμπελώνες και Τερψιθέα. Είναι μια δυναμική παρέμβαση βιώσιμης κινητικότητας και περιβαλλοντικής αναβάθμισης, με διαδρομές περιπάτου, ποδηλατοδρόμους, σημεία πρασίνου, καθιστικά και φωτισμό. Το έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” και προχωρά μελετητικά και διαδικαστικά.
Επιπλέον, έχουμε εντάξει στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2025 σειρά παρεμβάσεων αστικής ανάπλασης και ανακατασκευών σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες: από τη Νικόπολη και τη Σταυρούπολη μέχρι την Άνω Ηλιούπολη και την Ευκαρπία. Πρόκειται για έργα όπως διαμορφώσεις πλατειών, δημιουργία τοπικών πάρκων, προσθήκες βιοκλιματικών στοιχείων, παιδικών χαρών, αστικού εξοπλισμού και αναπλάσεις οδών με όρους προσβασιμότητας. Σχεδιάζουμε και νέες μεγάλες παρεμβάσεις σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τα Υπουργεία, εστιάζοντας σε υποβαθμισμένες περιοχές, με στόχο την κοινωνική συνοχή, τη δημιουργία νέων εστιών ζωής και την ανάσχεση της αστικής υποβάθμισης. Οι αναπλάσεις που υλοποιούμε και σχεδιάζουμε αποτυπώνουν το όραμά μας: μια πόλη πράσινη, λειτουργική, ανθρώπινη – για όλους τους πολίτες.
Να αναφερθούμε και στο θέμα των αστικών συγκοινωνιών. Το μετρό δεν φαίνεται να… ανηφορίζει σύντομα προς τον δήμο σας. Μέχρι τότε, σε τι να ελπίζουν οι κάτοικοι;
Οι αστικές συγκοινωνίες βρίσκονται στον πυρήνα της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και αυτό το έχουμε επισημάνει από την πρώτη στιγμή. Είναι πρωτεύον ζήτημα και σχετίζεται και με το Μετρό αλλά και με τον ΟΑΣΘ.
Σε ό,τι αφορά στην επέκταση του Μετρό στα δυτικά, διεκδικούμε την επιτάχυνση των διαδικασιών και την εύρεση των κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων για την άμεση εκκίνηση των απαραίτητων μελετών. Η εγγενής ανισορροπία και η υστέρηση στον τομέα των υποδομών της βορειοδυτικής πλευράς της πόλης είναι δεδομένη και πανθομολογούμενη, παρά τα πληθυσμιακά δεδομένα. Αυτή η ανισορροπία πρέπει τάχιστα να αποκατασταθεί. Η επέκταση του Μετρό λοιπόν σε αυτήν την πλευρά της πόλης είναι η επόμενη αυτονόητη εξέλιξη που θα άρει την συγκοινωνιακή της απομόνωση. Οι δύο επεκτάσεις των γραμμών που σχεδιάζονται απαντούν στο πρόβλημα.
Η επέκταση του Μετρό είναι σημαντική διότι είναι μια δημόσια υποδομή από αυτές που προσθέτουν υπεραξία, επιδρούν θετικά στην κυκλοφορία, στις μετακινήσεις και τις μεταφορές εντός πόλης, καθώς αναβαθμίζει τον συγκοινωνιακό χάρτη της. Παράλληλα απομειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί η αυξανόμενη αυτοκίνηση σε ένα ήδη επιβαρυμένο πολεοδομικό συγκρότημα, δίνει ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και δυνητικά συμβάλλει στην κοινωνική συνοχή του τόπου. Ειδικότερα δε, διεκδικούμε την προτεραιοποίηση της γραμμής που φτάνει δια μέσου της Λεωφόρου Μίκη Θεοδωράκη (Λαγκαδά) στα Νοσοκομεία, έχοντας συγκεκριμένα επιχειρήματα.
- Τα Νοσοκομεία στην Ευκαρπία (Παπαγεωργίου, 424, νέο Ογκολογικό) πρέπει να εξυπηρετούνται με μέσα σταθερής τροχιάς. 2. Η Λεωφόρος Μίκη Θεοδωράκη (πρώην Λαγκαδά) είναι κεντρική οδική αρτηρία με μεγάλους φόρτους, εξυπηρετεί πολλούς δήμους, είναι κεντρική είσοδος της πόλης και εξυπηρετεί την κίνηση από γύρω νομούς, κεντρική και ανατολική Μακεδονία, Θράκη και εξωτερικό. 3. Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά με δύο νέα μουσεία εντός του, το μελλοντικό πάρκο Καρατάσιου, το Δάσος Αναψυχής Ευκαρπίας είναι όλα Μητροπολιτικές λειτουργίες που πρέπει να συνδέονται με Μετρό. 4. Η δημιουργία και λειτουργία δυτικού προαστιακού μπορεί να εξυπηρετήσει μερικώς τις άλλες περιοχές στα δυτικά.
Στο μέτωπο του ΟΑΣΘ, δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε τις συστηματικές προσπάθειες ανάταξης του Οργανισμού και βελτίωσης του συγκοινωνιακού έργου με την είσοδο περισσότερων και καινούριων οχημάτων. Από την άλλη υπάρχουν ακόμη πολλά και σημαντικά περιθώρια βελτίωσης καθώς και προβλήματα κατά τόπους. Για τον λόγο αυτό, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα καθήκοντα δημάρχου, έχω εγκαινιάσει μια τακτική επικοινωνία μέσω επιστολών, θέτοντας όλα τα προβλήματα που μας απασχολούν. Ο Δήμος Παύλου Μελά έχει περιοχές στα ακρότατα σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος καθώς και συγκεκριμένες ανάγκες, η κάλυψη των οποίων απαιτεί συνεχή εγρήγορση και διάθεση αλλαγών.
Σε κάθε περίπτωση και σε ό,τι με αφορά, δεν έχω αφήσει αίτημα και καταγραφή προβλήματος από κατοίκους και δημότες στο συρτάρι μου. Τα θέτω με μια σχετική αξιολόγηση υπόψη του Οργανισμού και διεκδικώ την επίλυσή τους. Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης πρέπει να είναι ισορροπημένος, κοινωνικά δίκαιος και πρωτίστως αποτελεσματικός.