Anopolis World Music Festival: «Μια γλυκιά επιστροφή στην πόλη μετά μουσικής»

Η Έλενα Μουδίρη Χασιώτου και η Τέση Γιαννακίνα, ιδρυτικά μέλη της ΑΜΚΕ olipoli και συνδιοργανώτριες του Anopolis World Music Festival, μιλούν στο TheOpinion και τη Δέσποινα Δαϊλιάνη

Anopolis World Music Festival: «Μια γλυκιά επιστροφή στην πόλη μετά μουσικής»

Το Anopolis World Music Festival 2024, το μουσικό τριήμερο σύγχρονης δημιουργίας στον δημόσιο χώρο, σε πλατείες, «κρυμμένες» γωνιές και μνημεία της Άνω Πόλης, «ανοίγει τις πύλες» του την Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου.

Έφτασε εκείνη η περίοδος του χρόνου, κατά την οποία οι γωνιές της Άνω Πόλης μεταμορφώνονται, για ένα τριήμερο, σε ένα «ζωντανό» μουσικό σκηνικό. 

Άλλωστε, δεν υπάρχει ιδανικότερο μέρος στη Θεσσαλονίκη για να λάβει χώρα ένας τέτοιος δημιουργικός «διάλογος» μεταξύ της τέχνης και της ιστορίας.

Η Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, η Τέση Γιαννακίνα, ο Άρης Μαγριπής και η Ελένη Χριστοδούλου είναι η ομάδα που φρόντισε ώστε, και αυτήν τη χρονιά, το Anopolis World Music Festival να αποτελέσει σημείο συνάντησης της σύγχρονης μουσικής έκφρασης με τις παραδόσεις του κόσμου μέσα στα…σοκάκια της Άνω Πόλης. 

Τι λες, λοιπόν; Θα «ανηφορίσεις» μαζί μας;

Έλενα και Τέση, φέτος το Anopolis World Music Festival έρχεται με εννέα συναυλίες, σε εννέα διαφορετικές τοποθεσίες στην Άνω Πόλη. Σε ποια μουσικά «μονοπάτια» θα βαδίσουμε;

Έλενα: Κάθε χρόνο, το Anopolis World Music Festival αποτελεί, τόσο για το κοινό του όσο και για εμάς, αιτία για περίπατο σε μία από τις πιο γραφικές γειτονιές της Θεσσαλονίκης! Με αφορμή τη μουσική, γνωρίζουμε καλύτερα την Άνω Πόλη και ευχαριστιούνται οι αισθήσεις μας εικόνες, χρώματα, καλοκαιρινές και φθινοπωρινές «μυρωδιές», ήχους Μεσογείου και Βαλκανίων. 

Φέτος, ανανεώνοντας το ετήσιο ραντεβού μας, θα συναντηθούμε σε γνωστές και νέες τοποθεσίες. Οι μεγάλες πλατείες και οι ανοιχτοί δρόμοι της Άνω Πόλης, όπως η πλατεία Τερψιθέας και η οδός Αγράφων, θα φιλοξενήσουν συναυλίες με μεγαλύτερη ένταση και εντονότερο ρυθμό. Οι τοποθεσίες, όπως τα σκαλάκια της οδού Βλατάδων, η μικρή πλατεία με τον γεροπλάτανο κοντά στο Επταπύργιο, ο προαύλιος χώρος της ιστορικής Μονής Λατόμου με τη μοναδική θέα αλλά και καινούργιες τοποθεσίες, όπως αυτή στην οδό Δεινάρχου στην ανατολική πλευρά της Άνω Πόλης καθώς και η αυλή της Γ’ Δημοτικής Kοινότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα δημιουργήσουν μια ζεστή ατμόσφαιρα γειτονιάς, που, σε συνδυασμό με τη μουσική, θα «αγκαλιάσουν» το κοινό. 

Για πρώτη φορά, το φεστιβάλ βγαίνει και εκτός τειχών του Δήμου Θεσσαλονίκης και εκτείνεται στον Δήμο Νεάπολης – Συκεών. Δύο εκ των εννέα συναυλιών θα λάβουν χώρα σε δύο υπέροχες τοποθεσίες στις Συκιές, η μία κοντά στο Μουσείο Προσφύγων και η δεύτερη στον τομέα τειχών, εμπλουτίζοντας την ποικιλία των σκηνικών χώρων του Anopolis World Music Festival!

Τέση: Σχετικά με τις μουσικές του κόσμου που θα ακούσουμε στις όμορφες αυτές τοποθεσίες των δύο Δήμων της πόλης, αυτές αφορούν, όπως κάθε χρόνο, σε πρωτότυπες συνθέσεις και διασκευές παραδοσιακών κομματιών -με στοιχεία αυτοσχεδιασμού- σε διαφορετικές γλώσσες και στυλ. 

Φέτος ειδικά, μέσα από ένα πλούσιο οργανολόγιο που σμίγει την Ανατολή με τη Δύση, τον Νότο με τον Βορρά, το παλιό με το νέο, αναδεικνύεται ιδιαίτερα η μουσική από χώρες της Μεσογείου, των Βαλκανίων, της Ανατολικής Ευρώπης καθώς και περιοχών της Ανατολίας.

Για πρώτη φορά, το πρόγραμμα περιλαμβάνει και ένα project που θα μας ταξιδέψει σε άλλα μέρη όχι μόνον μέσω της μουσικής, αλλά και του χορού!

Πώς συνδέονται τα επιλεγμένα μουσικά είδη με την πολιτιστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης; Και, πιο συγκεκριμένα, πώς συμβάλλουν τα μεσαιωνικά τείχη και οι επιβλητικοί πύργοι της περιοχής στην ατμόσφαιρα του φεστιβάλ;

Έλενα: Στο φεστιβάλ ακούγονται μουσικές του κόσμου, σε μία από τις κατ’ εξοχήν πολυπολιτισμικές πόλεις της Ελλάδας! Πλήθος πολιτισμών άφησε, με το πέρασμά του, το στίγμα του στην πόλη της Θεσσαλονίκης· γεγονός που είναι ευδιάκριτο, πέρα από την ιστορία της πόλης, ακόμα και σε μια βόλτα στους δρόμους της. 

Η Άνω Πόλη ως η παραδοσιακότερη, κατά τη γνώμη μου, συνοικία της Θεσσαλονίκης, σε «ταξιδεύει» μόλις μέσα από έναν απλό περίπατο. Ε να, λοιπόν, έτσι θεωρούμε πώς δημιουργεί την καταλληλότερη σκηνογραφία για ένα «ταξίδι» στις μουσικές του κόσμου.

Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν τα συγκροτήματα, που θα μας κρατήσουν μουσική συντροφιά; Το Anopolis World Music Festival δίνει το «βήμα» αποκλειστικά σε τοπικούς καλλιτέχνες ή υπάρχουν και άλλες συμπράξεις;

Έλενα: Πολύ σημαντικό στοιχείο του σχεδιασμού του φεστιβάλ -από την πρώτη διοργάνωσή του μέχρι και σήμερα- είναι το «ανοιχτό» κάλεσμα προς επαγγελματίες μουσικούς που θέλουν να κάνουν αίτηση συμμετοχής σε αυτό, παρουσιάζοντας το έργο τους. 

Στόχος είναι να έχει τη δυνατότητα πρότασης συμμετοχής οποιοσδήποτε έχει να παρουσιάσει κάποιο μουσικό project, που σχετίζεται με τον χαρακτήρα του φεστιβάλ. Το κάλεσμα απευθύνεται σε όλους ανεξαιρέτως και όχι μόνον σε μουσικούς, που έχουν ήδη χρόνια εμπειρία ή είναι αναγνωρισμένοι για τη δουλειά τους. 

Ωστόσο, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα κάθε διοργάνωσης αποτελείται από εννέα συναυλίες και εμείς δεχόμαστε πολυάριθμες αιτήσεις κάθε χρόνο, οπότε γίνεται επιλογή των σχημάτων που θα παρουσιαστούν στο φεστιβάλ. 

Βασικό κριτήριο επιλογής είναι η συνάφεια της κάθε πρότασης με τη θεματική του φεστιβάλ καθώς και ο αριθμός των μελών των σχημάτων, που είναι έως trio. Επιπλέον, επιλέγουμε να διακρίνουμε projects που αποτελούν σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία ή παρουσιάζουν πρωτοτυπία στον ήχο και το ρεπερτόριο. Είναι, επίσης, σημαντικό να υπάρχει, όσο γίνεται, ισότιμη εκπροσώπηση των φύλων στο σύνολο των μουσικών που εμφανίζονται στο φεστιβάλ, όπως και μια καλή αναλογία στη συμμετοχή νέων και μεγαλύτερων, σε εμπειρία, μουσικών. 

Μιας και το φεστιβάλ ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη, με έναν από τους κύριους στόχους την παρουσίαση του δημιουργικού έργου και την ενίσχυση του μουσικού πυρήνα της world σκηνής της πόλης, φροντίζουμε, πάντα, το μεγαλύτερο ποσοστό των σχημάτων να αποτελείται από καλλιτέχνες που έχουν δράση εδώ στην πόλη.  

Τέση: Ναι, ακριβώς. Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, η πλειοψηφία των σχημάτων έχουν έδρα τους τη Θεσσαλονίκη. Κάποιες λίγες περιπτώσεις αφορούν σε μουσικά projects που αποτελούν συμπράξεις μουσικών που, πλέον, διαμένουν στην Αθήνα -πολύ μεγάλο μέρος του καλλιτεχνικού δυναμικού της πόλης έχει μετοικήσει εκεί- ή σε πόλεις του εξωτερικού, με μουσικούς της πόλης.

Τέλος, να προσθέσω ότι, στα κριτήριά μας για τη διαμόρφωση του τελικού προγράμματος, συγκαταλέγεται η συμπερίληψη μουσικών του κόσμου που προέρχονται από διαφορετικούς πολιτισμούς και ποικίλες γεωγραφικές περιοχές –εστιάζοντας, με αυτόν τον τρόπο, και στην ανάδειξη της πολυφωνίας και ετερότητας μέσω της μουσικής τέχνης- όπως, επίσης, και η συμπερίληψη ευρείας γκάμας μουσικών οργάνων, με καταβολές από διαφορετικές μουσικές παραδόσεις του κόσμου.

Αντιλαμβάνομαι ότι, το φεστιβάλ, κάθε χρόνο «κερδίζει» νέους υποστηρικτές και καινούργιες συνεργασίες με πολιτιστικούς και μη φορείς της πόλης.

Τέση: Είναι αλήθεια. Στους υπάρχοντες υποστηρικτές του φεστιβάλ, συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Υπουργείου Πολιτισμού, συμπεριλαμβάνεται φέτος και ο Δήμος Νεάπολης – Συκεών. 

Οι συνεργασίες μας παραμένουν σταθερές. Όπως και τις προηγούμενες τρεις χρονιές έτσι και φέτος, για την πραγματοποίηση του φεστιβάλ και τη φιλοξενία των συναυλιών στις γραφικές τοποθεσίες και τα μνημεία της Άνω Πόλης, συνεργαζόμαστε με τη Γ’ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. Τις προηγούμενες χρονιές είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε και με επιπλέον πολιτιστικούς φορείς, όπως ο Πολυχώρος Πολιτισμού «Ισλαχανέ» και ο «Κύκλος – Το εργαστήριο της incommon», όπου πραγματοποιήθηκαν συναυλίες και εργαστήρια.

Σημαντική και ολοένα και μεγαλύτερη είναι, επίσης, η υποστήριξη που λαμβάνουμε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και από δημοσιογράφους, όπως εσείς, που εκτιμούν και προωθούν το φεστιβάλ μας, συμβάλλοντας στην πλέον αποτελεσματική ενημέρωση και πρόσκληση των κατοίκων και επισκεπτών της Θεσσαλονίκης, καθώς και η υποστήριξη και συμμετοχή εθελοντών κατά τη διάρκεια του τριημέρου υλοποίησής του, χωρίς τη βοήθεια των οποίων η επιτυχής διεξαγωγή του θα ήταν αδύνατη. 

Έλενα: Η αλήθεια είναι ότι, το φεστιβάλ, ολοένα και μεγαλώνει, τόσο ως προς την προσέλευση του κοινού όσο και ως προς την εκδήλωση ενδιαφέροντος για συμμετοχή μουσικών σχημάτων μέσω των αιτήσεων που λαμβάνουμε. Ολοένα και περισσότεροι φορείς μαθαίνουν για την ύπαρξη και τη δυναμική του. 

Πράγματι, η ύπαρξη συνεργασιών για ένα τέτοιο εγχείρημα είναι απαραίτητη και ο εμπλουτισμός τους προτεραιότητα της ομάδας μας, καθώς συμβάλλουν σε αυτό που είναι το φεστιβάλ και ανανεώνουν τον «αέρα» του, προσφέροντας επιπλέον δυνατότητες και δίνοντας έμπνευση για νέες ιδέες. Παρ’ όλα αυτά -σε συνέχεια των τεσσάρων χρόνων εμπειρίας διοργάνωσης του φεστιβάλ- για τη βελτιστοποίηση των υπαρχουσών συνθηκών του που, δυστυχώς, απέχουν από αυτές που θα θέλαμε, αλλά και για τη μελλοντική του εξέλιξη, είναι απαραίτητη η λήψη επιπλέον μέτρων στήριξης και η δημιουργία συνεργειών που θα συμβάλλουν, ουσιαστικά, προς αυτήν την κατεύθυνση. 

Δεδομένης της ιδιαίτερης τοποθεσίας, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το κομμάτι της ηχητικής αλλά και φωτιστικής κάλυψης των «ζεστών» μουσικών γωνιών που πρόκειται να δημιουργηθούν…

Έλενα: Προσπαθούμε να αφήσουμε την ίδια τη μουσική και το τοπίο να δημιουργήσουν, με φυσικό τρόπο, μια ατμόσφαιρα που να αποτελεί εμπειρία για το κοινό. Χρησιμοποιούμε πολύ ελαφριά φωτιστική και ηχητική κάλυψη, ώστε καμία από τις δύο να μην λειτουργεί παρεμβατικά στο «γεγονός» της συναυλίας. 

Έλενα Μουδίρη Χασιώτου, Τέση Γιαννακίνα, Άρης Μαγριπής, Ελένη Χριστοδούλου

Μπαίνοντας, πια, στον τέταρτο χρόνο διεξαγωγής της συνάντησης αυτής, το κοινό της Θεσσαλονίκης πώς ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτό;

Έλενα: Ειδικά μετά από αυτό που ζήσαμε πέρυσι, με τον αριθμό του κοινού να αυξάνεται απότομα και τις τοποθεσίες των συναυλιών να είναι κατάμεστες, μπορούμε να πούμε ότι, το κοινό, ανταποκρίνεται με τον πλέον θερμό τρόπο στο κάλεσμά μας.

Προχθές, κιόλας, που ήμασταν για τεχνικό έλεγχο στην Άνω Πόλη, δύο κάτοικοι σε δύο διαφορετικές τοποθεσίες μας ρώτησαν: «Τι θα ακούσουμε φέτος;», προσθέτοντας: «Πώς και πώς σας περιμένουμε πάλι!». 

Τέση: Εκτός από την προσέλευση, αξίζει να προσθέσουμε πως ιδιαίτερα εμπλουτισμένη είναι και η ποικιλομορφία του κοινού, με κατοίκους να προέρχονται από διαφορετικές περιοχές της Θεσσαλονίκης. Με αποτέλεσμα, στους δρόμους και τις πλατείες της Άνω Πόλης, να μπορεί να βλέπει κανείς, εκείνο το τριήμερο, ανθρώπους όλων των ηλικιών καθώς και να ακούει διαφορετικές γλώσσες, κάνοντας μια βόλτα στον χώρο πριν και μετά τις συναυλίες. 

Έλενα: Όπως λέει και ένας φίλος, φαίνεται ότι το Anopolis World Music Festival, πλέον, αποτελεί για όλο και περισσότερους, σε συνέχεια του καλοκαιριού, «μια γλυκιά επιστροφή στην πόλη μετά μουσικής»!

Η μουσική ενώνει ανθρώπους και πολιτισμούς. Τι σημαίνει το Anopolis World Music Festival για την καθεμία από εσάς;

Έλενα: Όσο περνούν τα χρόνια εμπειρίας στη διοργάνωση του φεστιβάλ τόσο αλλάζουν ή και ωριμάζουν οι αρχικές σκέψεις για τη σημασία του και τη σημαντικότητα της ύπαρξής του. Επίσης, ωριμάζουμε και εμείς. Αυτό που δεν αλλάζει σίγουρα για μένα είναι ότι, το φεστιβάλ, σημαίνει αγάπη για ένα είδος μουσικής που χρειάζεται φροντίδα, υποστήριξη και ανάδειξη σαν ένας πολύτιμος θησαυρός που αποκαλύπτει άγνωστους κόσμους, κρύβει εκπλήξεις και αποτελεί σημαντική έμπνευση -για έναν μεγάλο αριθμό της μουσικής κοινότητας- για νέες δημιουργίες.

Τέση: Υπέροχες μουσικές, δημιουργία, ακρόαση, συνύπαρξη, πολυφωνία, επανασύνδεση με την πόλη και τους ανθρώπους της και άλλα πόσα, σε μια συνθήκη «ανοιχτή» και γεμάτη τέχνη.

Πληροφορίες

Anopolis World Music Festival 2024

Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης

Τρίτη 10, Τετάρτη 11 & Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου και ώρα 21.30

Είσοδος ελεύθερη

Αναλυτικά, το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το Anopolis World Music Festival 2024 διοργανώνεται από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία olipoli, με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Δήμου Νεάπολης – Συκεών, σε συνεργασία με τη Γ’ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού