Στον… τάκο τα fake news και όσοι τα ανέχονται!

Στον… τάκο τα fake news και όσοι τα ανέχονται!
  • Δεν είναι αστείο! Η Δημοκρατία, η ομαλότητα και η κοινωνία μας κινδυνεύει από την βιομηχανία των Fake News, που πλέον ανθεί και στην Ελλάδα!
  • Το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό από την πολιτική- κομματική αντιπαράθεση που συνήθως προκαλεί! Η ενημέρωση του πολίτη, που είναι κοινωνικό αγαθό, κινδυνεύει!
  • Η μόνη λύση; Ο πολίτης, ο καθένας από εσάς πρέπει να μάθει να ενημερώνεται σωστά!

Αφορμή παίρνω από ένα ακόμη Fake News που διάβασα χτες! Ο Μητσοτάκης, έλεγε η ανάρτηση χρέωσε στο Ελληνικό Δημόσιο την κόκα κόλα και τα ποπ κορν που αγόρασε όταν πήγε να δει στη Βοστώνη τους Σέλτικς!

Την ανάρτηση κατάπιαν αμάσητη πολλοί και διάφοροι με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένας σχετικός πανικός!

Τα σχόλια ήρθαν αμέσως!

Η “είδηση” ήταν τόσο καλοφτιαγμένη που έπειθε αμέσως τους αφελείς και αδαείς. Συνοδευόταν από ένα υπηρεσιακό έγγραφο του Υπουργείου Εξωτερικών, που αναφερόταν στην “δαπάνη”, με υπογραφές και σφραγίδες, σαν κι αυτά που αναρτώνται στην “Διαύγεια”.

Αυτό βέβαια δείχνει ότι κάπου σε έναν βούρκο, σε κάποιο υπόγειο υπάρχει ένα καλά στημένο συνεργείο το οποίο έχει την απόλυτη τεχνοκρατική επάρκεια να α)εντοπίσει ένα γεγονός που μπορεί να γίνει σκληρή προπαγάνδα, β)να σκεφτεί πώς θα το κλιμακώσει γ)να πλαστογραφήσει επίσημα έγγραφα, που δεν είναι και εύκολο δ)να έχει ανοιχτά κανάλια, να μπορεί να δηλαδή να σπρώξει το κατασκεύασμα του στην ιντερνετική πιάτσα!

Θα είχε ενδιαφέρον κάποιος να κάνει σοβαρή έρευνα ώστε να βρει τα κίνητρα, τους σκοπούς αλλά και το ποιοι είναι αυτοί…

Η ανάρτηση παραπλάνησε πολλούς.

Φρονώ ότι οι περισσότεροι από αυτούς που την πίστεψαν το έκαναν επειδή ήθελαν πάρα πολύ να πιστέψουν σε μία τέτοια εξοργιστική είδηση, που όμως επιβεβαιώνει με τον πλέον βαρύγδουπο τρόπο αυτό το οποίο ήδη οι ίδιοι πιστεύουν και νιώθουν για τον Μητσοτάκη!

Πιστεύω δηλαδή ότι σήμερα στην Ελλάδα, υπάρχει μία μεγάλη μερίδα πολιτών που δεν θέλει να ενημερωθεί! Επιθυμεί να λαμβάνει μόνο εκείνες τις ειδήσεις που έρχονται να επιβεβαιώσουν όσα για το ίδιο θέμα οι ίδιοι πιστεύουν, εξ αρχής!

Η όλη αυτή κατάσταση προσωπικά με θλίβει ως επαγγελματία της ενημέρωσης.

Γνωρίζω πολύ καλά ότι και ο δικός μου κλάδος έχει τεράστιες ευθύνες για να έρθουμε στο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα, δηλαδή στον εξαιρετικά χαμηλό βαθμό αξιοπιστίας των δημοσιογράφων και των παραδοσιακών ΜΜΕ.

Αλλά επιθυμώ, με όλη την δύναμη της φωνής μου να απαντήσω: η λύση στο πρόβλημα δεν είναι η λιγότερη δημοσιογραφία, αλλά η περισσότερη και καλύτερη δημοσιογραφία! Δεν θα ανυψώσουμε την Ενημέρωση εάν καταργήσουμε τους δημοσιογράφους, όπως θέλουν ορισμένοι, αλλά εάν τους αφήσουμε να κάνουν την δουλειά τους!

Ο πολίτης πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης από τα οποία ο ίδιος σήμερα επιλέγει να ενημερώνεται δεν προσφέρονται για την δημόσια ενημέρωση, που αποτελεί κοινωνικό αγαθό.

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι φτιαγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να πετούν ένα πυροτέχνημα, αυτό να σκάει και να κάνει εντύπωση και στη συνέχεια να σβήνει. Αλλά δευτερόλεπτα μετά να σκάει το επόμενο! Έτσι, ο χρήστης απλώς εντυπωσιάζεται, οργίζεται, τρομάζει, ανησυχεί και προχωρά στην επόμενη είδηση. Με τον καταιγιστικό ρυθμό παρουσίασης των ειδήσεων στα ΜΚΔ δεν έχει ούτε την φρόνηση αλλά ούτε και τον χρόνο να διαπιστώσει εάν η είδηση που διάβασε χτες ήταν αληθής ή μία μπαρούφα και μισή.

Έτσι, βρίσκουν εύφορο έδαφος τα Fake News! Τα οποία με την δημοσίευση τους μπορούν να κάνουν μία τεράστια ζημιά αλλά όταν διαψευστούν να μην συγκινείται κανένας, αφού έχει περάσει τόσος χρόνος από τότε!

Μπορούν κάλλιστα να διασπείρουν φήμες μέσα σε δευτερόλεπτα, οι οποίες όμως δεν ευσταθούν αλλά μπορούν να διασαλεύσουν την κοινωνική ειρήνη. Το έχουμε δει σε άλλες χώρες. Το έχουμε δει σε προεκλογικές περιόδους, σε κρίσιμες στιγμές.

Πιστεύω ότι δεν έχουμε δει ακόμη τα χειρότερα.

Για το λόγο αυτό καθήκον κάθε κοινωνίας είναι να αυτοπροστατευθεί από την μάστιγα αυτή.

Θα πρέπει ο καθένας από εμάς να εκπαιδεύσει τον εαυτό του για τους τρόπους που επιλέγει ώστε να ενημερώνεται.

Να τσεκάρει τις πηγές πληροφόρησης. Να προτιμά την επώνυμη ενημέρωση, αυτή που αντέχει στον χρόνο. Να βλέπει την συμπεριφορά των ΜΜΕ σε κρίσεις και γεγονότα έντασης. Να προσέχει ακόμη και την συμπεριφορά των δημοσιογράφων πριν τους εμπιστευθεί. Να έχει το μυαλό του και να παρακολουθεί την συνέχεια των ειδήσεων ώστε να επιβεβαιώνει εάν όσα διάβασε την προηγούμενη μέρα συμβαίνουν την επόμενη. Να μάθει να διαχωρίζει την παράθεση γεγονότων από την διατύπωση άποψης.

Δε θέλω να μιλήσω με συντεχνιακό πνεύμα αλλά όποιος μπει σε μία τέτοια διαδικασία είμαι σίγουρος ότι στο τέλος θα προτιμήσει συνειδητά τα παραδοσιακά ΜΜΕ!