Να πώς θα είναι το ξύλινο ντεκ που θα επεκτείνει την παλιά παραλία Θεσσαλονίκης

Στο δημοτικό συμβούλιο της Δευτέρας η γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Να πώς θα είναι το ξύλινο ντεκ που θα επεκτείνει την παλιά παραλία Θεσσαλονίκης

Στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης μεταφέρεται και τυπικά πλέον το θέμα του ξύλινου ντεκ που θα επεκτείνει την παλιά παραλία Θεσσαλονίκης προς τη θάλασσα.

Το Σώμα, στη συνεδρίασή του τη Δευτέρα, καλείται να γνωμοδοτήσει επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προκειμένου να προχωρήσει το έργο που θα διαπλατύνει το στενό πλακόστρωτο της παλιάς παραλίας, από τον Α’ προβλήτα έως τον Λευκό Πύργο, το οποίο σήμερα καλείται να… φιλοξενήσει πεζούς και ποδηλάτες.

Το έργο βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης των πρόδρομων μελετών και πρέπει να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, προκειμένου το έργο να προχωρήσει.

Το ντεκ θα είναι πλάτους περίπου 12 μέτρων προς τη θάλασσα και θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.100 μέτρων από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ έως το Λευκό Πύργο. Η αναγκαιότητα του έργου έχει επισημανθεί σε όλες τις μελέτες που αφορούν το χωρικό σχεδιασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης, με κυριότερες τις εγκεκριμένες μελέτες του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας και τη Μελέτη Αναθεώρησης Γενικού Πολεοδοµικού Σχεδίου του Δήμου.

Η επιλογή της διαπλάτυνσης του σημερινού πλακόστρωτου με ξύλινο κατάστρωμα επί πασσάλων έγινε με γνώμονα τη φιλικότητα του ξύλου ως υλικού πλησίον της θάλασσας, αλλά κυρίως με στόχο την αναστρεψιμότητα της παρέμβασης στο θαλάσσιο μέτωπο του ιστορικού κέντρου της πόλης, λαμβάνοντας υπόψη τις έντονες αντιδράσεις που είχαν προκαλέσει παλαιότερες προσπάθειες για επέκταση του παραλιακού μετώπου με οποιουδήποτε είδους «μπάζωμα».

Το πλάτος του νέου κρηπιδώματος (12 μέτρα) προσδιορίστηκε σε σχέση με τρεις κύριες παραμέτρους: την εγγύτητα του ιστορικού κέντρου της πόλης με τη θάλασσα, η οποία θα πρέπει να διατηρηθεί, την αναλογικότητα με το υφιστάμενο πλάτος της παραλιακής λεωφόρου και του σημερινού κρηπιδώματος, καθώς και τη γεωμετρία του στατικού φορέα σε σχέση με τα δεδομένα ακτομηχανικής που τον επηρεάζουν.

Εκτός από τη γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, θα χρειαστεί και η γνωμοδότηση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, ενώ το σχέδιο βρίσκεται και σε δημόσια διαβούλευση έως τις 6 Οκτωβρίου. Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος είχε διενεργήσει το 2022 αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για το συγκεκριμένο έργο, με την βράβευση της πρότασης του αρχιτέκτονα μηχανικού Γ. Δημόπουλου σε συνεργασία με την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου.

Σύμφωνα με τη μελέτη, στόχος είναι να δημιουργηθεί μια ενιαία ζώνη απρόσκοπτης κίνησης των πεζών. Κατά μήκος της επέκτασης, το πλάτος διατηρείται στα 11,60m, ενώ στις απολήξεις της πλατφόρμας μειώνεται στα 6,80m, δημιουργώντας δύο συμμετρικές ζώνες μετάβασης προς το σημερινό πλακόστρωπο. Το ύψος της μετώπης του καταστρώματος κυμαίνεται από 1,66 έως 2,66m από την μέση στάθμη θάλασσας. Το κατάστρωμα εδράζεται επί πασσάλων από σκυρόδεμα και είναι στατικά ανεξάρτητο από το υφιστάμενο κρηπίδωμα. Στο έργο περιλαμβάνεται και η ανάπλαση του σημερινού παραλιακού πεζοδρόμου – κρηπιδώματος.

Στο ξύλινο κατάστρωμα διαμορφώνονται διαφορετικά επίπεδα, σε επιλεγμένα σημεία, ώστε να υπάρχουν ζώνες κίνησης αλλά και στάσης, ενώ στόχος της μελέτης είναι να λειτουργούν ως μια ιστορική υπόμνηση στο σχέδιο του Εμπράρ για επέκταση της παραλίας σε ένα δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος.

Στις δύο απολήξεις, τόσο προς τον Λευκό Πύργο όσο και προς το Λιμάνι, το πλάτος του ντεκ μειώνεται, διαμορφώνοντας δύο ζώνες μετάβασης προς τις όμορες περιοχές. Για την σύνδεση του ντεκ με την περιοχή του Λευκού Πύργου προβλέπεται στο σύνολό της αναστρέψιμη κατασκευή τεχνητών ογκολίθων. Όσον αφορά την απόληξη του ντεκ στην περιοχή του ΟΛΘ, προβλέπεται ανάλογη μείωση του πλάτους του, που επιτρέπει την οπτική ανάδειξη της προβλήτας-αποβάθρας.

Για την σύνδεση των δύο τμημάτων του ντεκ κάτω από την υφιστάμενη προβλήτα έναντι της πλατείας Ελευθερίας, η οποία βρίσκεται σε ύψος περίπου +1,20m από την μέση στάθμη θάλασσας, προτείνεται η κατασκευή ξύλινης πλατφόρμας. Η σύνδεση του ξύλινου καταστρώματος με το υφιστάμενο κρηπίδωμα γίνεται μέσω μιας ενιαίας ζώνης απρόσκοπτης και ασφαλούς κίνησης των πεζών.

Ο ποδηλατόδρομος

Στο υφιστάμενο κρηπίδωμα, σε απόσταση 90 εκατοστών από το όριό του με το οδόστρωμα τοποθετείται η χάραξη του νέου ποδηλατόδρομου πλάτους 3m και σε συνέχεια η λωρίδα κίνησης τυφλών. Ο σχεδιασμός του ποδηλατοδρόμου γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Τέλος,«η Περιβαλλοντική Μελέτη προβλέπει όλους τους αναγκαίους όρους για την περιβαλλοντική διαχείριση και παρακολούθηση του εξεταζόμενου έργου, όσο και για την αντιμετώπιση των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεών του,τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία του, όπως ενδεικτικά η χρήση κατάλληλου εξοπλισμού, η λήψη μέτρων για την ελαχιστοποίηση της όχλησης της πόλης κατά την κατασκευή του έργου, η περιβαλλοντική διαχείριση των αποβλήτων, η περιβαλλοντική πιστοποίηση των υλικών, ο τακτικός καθαρισμός των υδάτων κάτωθεν του ξύλινου καταστρώματος με χρήση κατάλληλου εξοπλισμού και διαχείριση των συλλεγόμενων αποβλήτων σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας, η συντήρηση του μεταλλικού φορέα και του ξύλινου καταστρώματος με χρήση υλικών που φέρουν πιστοποίηση καταλληλότητας για χρήση σε υδάτινο περιβάλλον κλπ.