«Βέτο» των δήμων για την αποκομιδή απορριμμάτων στους περιφερειακούς δρόμους

Ποιοι οι λόγοι για τους οποίους οι δήμοι είναι κάθετα αρνητικοί.

«Βέτο» των δήμων για την αποκομιδή απορριμμάτων στους περιφερειακούς δρόμους

Θύελλα αντιδράσεων από τους δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας έχει προκαλέσει η απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών, με βάση την οποία η αποκομιδή των απορριμμάτων του οδικού δικτύου των Περιφερειών περνά στην αρμοδιότητα των δήμων.

Αν και μέχρι πρότινος η εν λόγω αρμοδιότητα ανήκε στις περιφέρειες, με σχετική ΚΥΑ, μεταφέρεται στους δήμους, οι οποίοι θα κληθούν να την αναλάβουν έναντι περίπου… 400 ευρώ ανά χιλιόμετρο δρόμου!

Στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης υπάρχουν 827 χλμ οδικού δικτύου, πράγμα που σημαίνει πως θα κατανεμηθούν 294.906 ευρώ στους 14 δήμους της, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που αντιστοιχούν στον καθένα.

Ολόκληρη η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει 4.062 χλμ, με τους 38 δήμους της να λαμβάνουν περίπου 1.448.000 ευρώ, αναλόγως των χιλιομέτρων που βρίσκονται στα όριά τους.

Πρόκειται για ποσοστό έως μόλις 2% του συνολικού ετήσιου ύψους των ΚΑΠ των περιφερειών, που αντιστοιχεί σε περίπου 400 ευρώ ανά χιλιόμετρο δρόμου.

Τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΔΚΜ απέρριψαν ομόφωνα την εν λόγω απόφαση, μιλώντας για πενιχρό αντιμίσθιο, αλλά και για κίνδυνο του προσωπικού των δήμων που θα κληθεί να καλύψει την αποκομιδή των απορριμμάτων του οδικού δικτύου.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ανέφερε πως, «εμείς δεν αρνούμαστε να ασκήσουμε όλες τις αρμοδιότητες που μας δίνονται. Το κάνουμε πάντα με ευσυνειδησία, επαγγελματισμό και σοβαρότητα».

Αλλά όπως τόνισε, ο οποιοσδήποτε έχει, κατά το νόμο, μία αρμοδιότητα οφείλει και να την ασκεί και όχι να τη μεταβιβάζει σε κάποιον άλλον.

«Δε μπορούμε να δεχθούμε ότι αρμοδιότητες οι οποίες από το νόμο υπάρχουν σε άλλους τομείς της αυτοδιοίκησης(εν προκειμένω της δευτεροβάθμιας γιατί οι δρόμοι είναι περιφερειακοί), να μεταφέρονται σε ένα κομμάτι τους και συγκεκριμένα στην καθαριότητα στους δήμους», σημείωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:«ή θα πρέπει οι δρόμοι να μετονομαστούν σε δημοτικοί για να έχουμε την αρμοδιότητα να τους καθαρίζουμε ή θα πρέπει να είναι περιφερειακοί και την αρμοδιότητα να την έχει η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση. Είναι ένα ζήτημα που θα προκαλέσει συζήτηση τόσο με τη δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση όσο και με τον περιφερειάρχη, ο οποίος νομίζω πως έχει καλή διάθεση να δούμε το ζήτημα στην πραγματική του διάσταση».

Για τους λόγους για τους οποίους οι δήμοι είναι αρνητικοί, ο κ. Καϊτεζίδης δήλωσε πως δεν έχουν το απαραίτητο προσωπικό για να αναλάβουν και επιπλέον δρόμους, ενώ «και το αντιμίσθιο που δίνεται είναι ελαχιστότατο σε σχέση με τις ευθύνες που μεταβιβάζονται».

Επίσης, συμπλήρωσε, ότι μπαίνουν και σε κίνδυνο οι υπάλληλοι των δήμων, διότι δεν έχουν καμία εμπειρία και καμία αρμοδιότητα σε τέτοιους μεγάλους δρόμους, «ιδίως αν σκεφτεί κάποιος τι γίνεται στον περιφερειακό με το FlyOver. Ιδιαίτερα για τους δήμους της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα τεράστιο και εξειδικευμένο πρόβλημα. Άρα θέλουμε να ζητήσουμε τη βοήθεια και τη συμπαράσταση και της περιφέρειας και του υπουργείου Εσωτερικών για να το λύσουμε με έναν δημιουργικό και γόνιμο διάλογο».

«Πενιχρό αντιμίσθιο – Κίνδυνος για τους εργαζόμενους του δήμου»

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Κορδελιού – Ευόσμου, Λευτέρης Αλεξανδρίδης, μίλησε για πενιχρό αντιμίσθιο που δεν επαρκεί για την κάλυψη των υφιστάμενων αναγκών, καθώς και για κίνδυνο για την ασφάλεια του προσωπικού που θα φροντίσει τους εν λόγω δρόμους.

«Εμάς μας μεταφέρθηκε ο Περιφερειακός στο κομμάτι που είναι στον δήμο μας. Τα ποσά είναι ελάχιστα. Τα χρήματα που παίρνουμε για να φροντίζουμε αυτούς τους δύο μεγάλους δρόμους, τη Μοναστηρίου και τον Περιφερειακό, είναι 3.500 ευρώ.

Καταλαβαίνετε ότι για να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες αυτών των μεγάλων δρόμων χωρίς να μεταφερθούν πόροι και υλικοτεχνικά μέσα και μάλιστα σε δήμους που δεν έχουν και την τεχνογνωσία για να μπορούν να καθαρίσουν αυτούς εδώ τους μεγάλους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, σημαίνει ότι θα έχουμε κινδύνους και για το προσωπικό, που θα κληθεί να καθαρίσει τους δρόμους, αλλά και για να τους συντηρήσει», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αλεξανδρίδης.