Τυριά από «χρυσάφι» – Αισχροκέρδεια «βλέπουν» οι καταναλωτές

Απανωτές αυξήσεις παρατηρούνται στις τιμές των τυριών

Τυριά από «χρυσάφι» – Αισχροκέρδεια «βλέπουν» οι καταναλωτές
pixabay

Απανωτές αυξήσεις παρατηρούνται στις τιμές των τυριών, με τους καταναλωτές να μην τολμούν καν να πλησιάσουν τον συγκεκριμένο πάγκο στα σούπερ μάρκετ.

Δεν είναι λίγοι οι πελάτες που πριν αγοράσουν κάποιο είδος τυριού κάνουν πρώτα μια έρευνα αγοράς για να πετύχουν την καλύτερη δυνατή τιμή. Οι αυξήσεις στο συγκεκριμένο είδος, που τείνει να γίνει πολυτελείας, αγγίζουν έως και τα 2,5-3,00 ευρώ, ενώ στο κιλό η τιμή μπορεί να ξεπεράσει και τα 22 ευρώ!

Οι τιμές

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του e-katanalotis, οι τιμές στα προϊόντα αυτά δείχνουν την αύξηση που έχει καταγραφεί.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι τα 400 γραμμάρια τυρί από γνωστές μάρκες της χώρας ξεκινούν από 5 ευρώ και φτάνουν έως και τα 7 ευρώ σε ορισμένα σούπερ μάρκετ. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές σε κιλό ξεκινούν από 12 ευρώ και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν τα 20!

Στον αντίποδα, τα κασέρια του τοστ επίσης έχουν αυξημένες τιμές, με τις συσκευασίες των εταιριών να κυμαίνονται από 2,50 έως 5,50 ευρώ, ενώ ανάλογες είναι οι τιμές και από το σχετικό πάγκο των σούπερ μάρκετ.

Πρόεδρος Ινστιτούτου Καταναλωτών: Ως 50% οι αυξήσεις – Καθαρή αισχροκέρδεια

Από την μεριά του ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών, Γιώργος Λεχουρίτης, μιλώντας στο TheOpinion.gr τόνισε ότι, οι τιμές σε όλα τα είδη τυριών ανέβηκαν κατά 50% σε σχέση με πέρυσι, ενώ έκανε λόγο για φαινόμενα αισχροκέρδειας.

«Οι τιμές σε σχέση με πέρυσι έχουν ανέβει κατά 40-50%. Όλοι οι παραγωγοί αναφέρουν ότι έδωσαν πιο ακριβό γάλα. Σκεφτείτε ότι το πρόβειο έφτασε τα 1,60 και το γίδινο τα 2 ευρώ», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Λεχουρίτης.

Ωστόσο, αναφερόμενος στο κοστολόγιο της παραγωγής του τυριού, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ ότι για την παραγωγή ενός κιλού φέτα, χρειάζεται 3 λίτρα πρόβειο γάλα κι ένα λίτρο κατσικίσιο. «Το κόστος αυτό δεν ξεπερνά τα επτά ευρώ, αλλά στην τιμή που φτάνει σε εμάς είναι το κόστος του τυροκομείου και του σούπερ μάρκετ. Οι αυξήσεις αυτές, επομένως, δεν δικαιολογούνται. Και στα γάλατα βλέπουμε τέτοια φαινόμενα, με κάποιες εταιρίες να το πουλούν και 2,80. Όλα αυτά είναι η απόρροια καθαρής κερδοσκοπίας και αισχροκέρδειας», σημείωσε ο κ. Λεχουρίτης.

Η κακοκαιρία στη Θεσσαλία φυσικά και δεν επηρεάζει

Στην ερώτηση κατά πόσο το πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel από το θεσσαλικό κάμπο θα αυξήσει κι άλλο την τιμή των τυριών, εμφανίστηκε κατηγορηματικός ότι κάτι τέτοιο δε θα συμβεί. «Δεν θα επηρεαστεί καθόλου. Εξάλλου κι άλλες περιοχές της χώρας έχουν εξίσου καλή παραγωγή στα συγκεκριμένα προϊόντα. Αν κάποιος εκμεταλλευτεί την κακοκαιρία και αυξήσει τις τιμές, θα είναι σίγουρα ακόμα ένα φαινόμενο αισχροκέρδειας», συμπλήρωσε.

«Υπάρχει πάντα η δικαιολογία από τους παραγωγούς για τις καιρικές συνθήκες, ανεξάρτητα εποχής. Όλα αυτά δεν είναι πρωτάκουστα για την ελληνική κοινωνία, πάντα υπήρχαν και θα υπάρχουν, απλά τώρα το εκμεταλλεύονται παραπάνω».

«Δεν δικαιολογούνται οι τιμές – Ακυβέρνητο καράβι το κράτος»

Ο κ. Λεχουρίτης, φέρνοντας το παράδειγμα της φέτας, ισχυρίστηκε ότι οι τιμές αυτές δεν δικαιολογούνται σε καμία περίπτωση.

«Βλέπουμε οι τιμές στη φέτα να κυμαίνονται από 11 έως 16 ευρώ το κιλό, η συσκευασμένη. Τιμή που με τίποτα δεν δικαιολογείται. Άλλωστε, από πολλές παρεμβάσεις έχει αποδειχθεί ότι η φέτα που εξάγεται είναι πιο φθηνή. Πώς γίνεται στο Βέλγιο τα 200 γραμμάρια να πωλούνται 2 ευρώ και εδώ να φτάνουν τα 5 και 6 ευρώ; Αυτά είναι καθαρά φαινόμενα κερδοσκοπίας και αισχροκέρδειας, που δυστυχώς παρατηρούνται σε όλη την γκάμα: απορρυπαντικά, κολόνιες, λαχανικά. Είναι πια ανεξέλεγκτο το φαινόμενο και το κράτος δείχνει σα να είναι ακυβέρνητο καράβι που περιμένει να φτάσει στην αμμουδιά, αφού δεν υπάρχουν σοβαροί ελεγκτικοί μηχανισμοί», ισχυρίστηκε στο TheOpinion ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών.

Παράλληλα, σημείωσε πως είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η ακρίβεια θα ενταθεί το επόμενο διάστημα καθώς «στην Ελλάδα ότι ανεβαίνει δύσκολα κατεβαίνει. Τρανό παράδειγμα οι τιμές στα καύσιμα».

Τα μέτρα που προτείνονται

Κληθείς να απαντήσει τι μπορούμε να κάνουμε οι καταναλωτές για να βγούμε όσο γίνεται αλώβητοι από την αισχροκέρδεια των πολλών, ο Γιώργος Λεχουρίτης τόνισε ότι «αρχικά πρέπει να πιέσουμε την κυβέρνηση να εντατικοποιήσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αλλά και να αυξήσει μισθούς και συντάξεις σε ικανοποιητικό βαθμό».

Ακόμα, σύμφωνα με τον ίδιο, οι καταναλωτές πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς πριν αγοράσουν ένα προϊόν καθώς δεν αποκλείεται να υπάρχουν διαφορές από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ της τάξεως του 50%. Τέλος, την ώρα της αγοράς πρέπει να ελέγχουμε την αναγραφόμενη τιμή στο ράφι και αυτή που πληρώνουμε στο ταμείο, ενώ με το που γίνει αντιληπτή μια παραβατική συμπεριφορά, πρέπει αμέσως να καταγγελθεί.

Έρευνα αγοράς από τους καταναλωτές – «Κόψαμε τα πολλά»

Το TheOpinion.gr συνομίλησε με καταναλωτές διαφόρων ηλικιών, με όλους να αναφέρουν ότι έχουν μειώσει κατά πολύ την συχνότητα που αγοράζουν κάποιο είδος τυριού.

Ο Γιάννης, νεαρός άνδρας με μισθό λίγο παραπάνω από το βασικό, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι φέτα θα αγοράσει είτε συσκευασμένη είτε από τον σχετικό πάγκο του σούπερ μάρκετ, αλλά σε μικρότερη ποσότητα από ότι πριν ένα χρόνο και μόνο αν υπάρχει γενναία έκπτωση από την εταιρεία. Από την μεριά της η Σοφία, φοιτήτρια στο ΑΠΘ, ισχυρίστηκε ότι προτιμάει να κάνει τις αγορές της από κάποια εφαρμογή ντελίβερι, καθώς εκεί γίνονται έξτρα εκπτώσεις σε όλα τα είδη.

Τέλος, η Κωνσταντίνα, υπάλληλος γραφείου με μισθό πολύ κάτω από τον βασικό, είπε ότι πριν αγοράσει λίγα γραμμάρια από το αγαπημένο της τυρί, πρώτα θα κάνει μια έρευνα αγοράς σε όλα τα κοντινά της σούπερ μάρκετ και μετά θα αγοράσει αυτό με την πιο ελκυστική για εκείνη τιμή. Αμφότεροι, ισχυρίστηκαν πως έχουν κόψει πολλά από τα έξοδα που ο καθένας θεωρεί περιττά, με σκοπό να «βγαίνει ο μήνας όσο πιο ανώδυνα και ανέξοδα γίνεται».