Το… ταμείο για τη Θεσσαλονίκη από τη συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού – Τα έργα και τα χρονοδιαγράμματα

Το… ταμείο για τη Θεσσαλονίκη από τη συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού – Τα έργα και τα χρονοδιαγράμματα
ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ(ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

Αναφορά στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να ξεκινήσουν στη Θεσσαλονίκη έκανε ο πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου στην 89η ΔΕΘ.

Η ερώτηση αφορούσε κυρίως τη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία τελικά δεν… κέρδισε την ΔΕΘ στη Σίνδο (αίτημα διαχρονικό των δήμων της περιοχής αλλά και λύση την οποία παλαιότερα προέκριναν φορείς όπως το Τεχνικό Επιμελητήριο), κέρδισε όμως ένα άλλο έργο που επί χρόνια ακούει η περιοχή, αλλά ουδέποτε είχε μπει στον χάρτη με τόσο πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.

«Έχετε δίκιο να επισημαίνετε ότι η δυτική Θεσσαλονίκη έχει λόγο να είναι παραπονεμένη και να αισθάνεται παραπονεμένη διαχρονικά, όχι μόνο ως προς αυτή την κυβέρνηση», είπε ο πρωθυπουργός απαντώντας στην ερώτηση, προσθέτοντας όμως ότι «το γεγονός ότι γίνονται τεράστια έργα στη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν».

Σε ποια έργα αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός και σε τι στάδιο βρίσκονται;

Μετρό

«Το μετρό τέλειωσε επί ημερών μας, είπε, εννοώντας προφανώς ότι επιτέλους το έργο μπήκε στις ράγες τουλάχιστον ως προς τη βασική του γραμμή, ενώ  ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια προς Καλαμαριά, η οποία επισήμως αναμένεται να μπει στον χάρτη των καθημερινών μετακινήσεων του μετρό το πρώτο τρίμηνο του 2026. Τι γίνεται μετά;

«Προχωρούμε τις μελέτες» για τις επεκτάσεις του μετρό στα βορειοδυτικά. Αυτό ειπώθηκε τόσο από τα πρωθυπουργικά χείλη κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου όσο και από τους αρμόδιους υπουργούς κατά την παρουσίαση του κυβερνητικού έργου την προηγούμενη εβδομάδα. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη ούτε αυτή ούτε την προηγούμενη εβδομάδα (αυτή της παρουσίασης του κυβερνητικού έργου στην περιοχή) δεν άκουσε χρονοδιαγράμματα και χρηματοδότηση.

Προαστιακός

Ως το πιο γρήγορο έργο απόδοσης ως προς τις μεταφορές χαρακτήρισε τον προαστιακό ο πρωθυπουργός «με τους πέντε σταθμούς που μπορεί να λειτουργήσουν εντός των επομενων 18 μηνών και μάλιστα η διαδρομή προς τη Σίνδο και το Διεθνές πανεπιστήμιο μπορεί να είναι έτοιμη πριν το τέλος του χρόνου», είπε και πρόσθεσε ότι «ο προαστιακός είναι μια ενδιάμεση λυση αλλά πολύ πιο γρήγορης εφαρμογής».

Αλλά και την προηγούμενη εβδομάδα ακούσαμε τον πρωθυπουργό να λέει ότι «έως το τέλος αυτού του έτους, ο κεντρικός σταθμός της Θεσσαλονίκης θα συνδεθεί με τη Σίνδο, με ένα τρένο το οποίο θα κινείται κάθε μισή ώρα για να καλύψει τις ανάγκες του Διεθνούς Πανεπιστημίου αλλά και της βιομηχανικής περιοχής, της μεγαλύτερης βιομηχανικής περιοχής της χώρας, η οποία και αυτή πρέπει να συνδεθεί με μέσα σταθερής τροχιάς με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο και με το Μετρό της πόλης».

Αυτό που «κερδίσαμε», είναι λοιπόν η πύκνωση δρομολογίων έως τη Σίνδο (καθώς και σήμερα γίνονται αραιά δρομολόγια) αλλά και σύνδεση του σταθμού της Σίνδου με το Διεθνές πανεπιστήμιο της Ελλάδας με λεωφορείο, προκειμένου να λυθεί επιτέλους το πρόβλημα της μετακίνησης εκατοντάδων φοιτητών.

«Κερδίσαμε» επίσης ότι το έργο προχωρά ανεξάρτητα από τη σύνδεση του 6ου προβλήτα με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς βρίσκονται στον ίδιο διαγωνισμό. Επίσης, «κερδίσαμε» ότι μπαίνουν δύο ακόμη σταθμοί, σε Γέφυρα και Άγιο Αθανάσιο στη Χαλκηδόνα, καθώς μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι ο προαστιακός θα σταματούσε στην Αγχίαλο. Στα θετικά, ότι θα γίνει και ανακαίνιση του κτηρίου του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού.

Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο

Το Παιδιατρικό νοσοκομείο που ανεγείρεται στο Φίλυρο «είναι μεν δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος αλλά στελεχώνεται από την κυβέρνηση και όλα τα έργα υποδομής και πρόσβασης γίνονται από την κυβέρνηση, άρα είναι μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και είμαστε ευγνώμονες στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για όλη την προσφορά του στη δημόσια υγεία», είπε ο πρωθυπουργός για το μεγάλο έργο υγείας που είχε ανάγκη όλη η βόρεια Ελλάδα.

Ορίζοντας ολοκλήρωσης για το πρώτο αποκλειστικά παιδιατρικό νοσοκομείο εκτός Αθηνών, είναι τον Ιανουάριο του 2027, όπως είπε κατά την παρουσίαση των έργων για την πόλη ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης.

Flyover

«Tο Flyover το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του 27 είναι προφανώς κι αυτό έργο αυτής της κυβέρνησης», επανέλαβε ο πρωθυπουργός στη συνέντευξη Τύπου.

Το έργο, μήκους περίπου 12 χλμ., με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, με 8 χλμ. υπερυψωμένες διαβάσεις (4 χλμ. συνεχούς γέφυρας), 3 σήραγγες, 10 γέφυρες και 9 ανισόπεδους κόμβους, αναμένεται να παραδοθεί στις 16 Μαΐου του 2027. Στόχος, η ανακούφιση κατά 25-35% του κυκλοφοριακού φόρτου της επιβαρυμένης σήμερα περιφερειακής οδού.

ΔΕΘ

«Μετά από πολλές δυσκολίες στην τελική απόφαση για την διαμόρφωση της ΔΕΘ, είναι κι αυτή πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης», πρόσθεσε χτες στη συνέντευξη Τύπου ο πρωθυπουργός στο θέμα που δίχασε την πόλη για το πώς τελικά θα διαμορφωθεί η σημερινή έκταση της ΔΕΘ.

«Εμείς είχαμε σχέδιο. Αλλά ακούσαμε την κοινωνία. Νομίζω ότι κάναμε το καλό» είχε πει μια μέρα νωρίτερα στους δημοσιογράφους, σχολιάζοντας το γεγονός ότι έγινε αλλαγή σχεδίων για την ανάπλαση, με τη διατήρηση.

Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι η ΔΕΘ δεν θα φύγει από το κέντρο της πόλης, το όλο πρότζεκτ της ανάπλασης θα το «τρέξει» το Υπερταμείο και θα χρηματοδοτηθεί από τις δημόσεις δαπάνες, προχωρώντας με γρήγορους ρυθμούς.

Το εν λόγω έργο, όπως είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός απο το βήμα της εκδήλωσης της 28ης Αυγούστου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα τρέξει από το Υπερταμείο που θα διεξάγει τον διαγωνισμό, “με τις απαραίτητες αλλαγές, οι οποίες πρέπει να γίνουν στο σχήμα διοίκησης της ΔΕΘ-Helexpo, προκειμένου να μπορέσει να μετατραπεί σε μία εταιρεία, η οποία θα μπορεί πραγματικά να αξιοποιήσει αυτή τη σημαντική υποδομή”.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ένα νέο σχέδιο, το οποίο θα γίνει εξ ολοκλήρου με εθνικούς πόρους ύψους 120 εκατ. ευρώ, χωρίς συμμετοχή ιδιωτών και χωρίς κατασκευή ξενοδοχείου, απαντώντας έτσι στις ανησυχίες των τοπικών φορέων: «Θα κρατήσουμε το ίδιο αποτύπωμα των εκθεσιακών χώρων, θα προχωρήσουμε σε πλήρη αναμόρφωση και επισκευή του Βελλιδείου, ενώ θα υπάρξει σημαντική επέκταση του πρασίνου ώστε ο υπόλοιπος χώρος να γίνει ένας ζωντανός χώρος πάρκου και πρασίνου», τόνισε από την εκδήλωση της 28ης Αυγούστου. Παράλληλα, προβλέπεται κατασκευή πάρκινγκ 600 θέσεων για την εξυπηρέτηση των πολιτών

Πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά

Το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά που μεταμορφώνεται σταδιακά σε μητροπολιτικό πάρκο προχωρά αν και  οι εργασίες για τη δημιουργία του πάρκου βρίσκονται σε εξέλιξη από τα τέλη του 2021, ωστόσο ακόμη η έκταση των 340 στρεμμάτων δεν έχει παραδοθεί στους πολίτες. Η τελευταία ημερομηνία παράδοσης να μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2026.

Στα καλά νέα χρηματοδότηση που εξασφαλίστηκε για τη λειτουργία του Μητροπολιτικού πάρκου από το υπουργείο Εσωτερικών, ύψους 700.000 ευρώ, όπως ανακοίνωσε ο δήμαρχος Δημήτρης Ασλανίδης αλλά και συνέχιση με ικανοποιητικούς ρυθμούς των εργασιών για την ανακατασκευή των διατηρητέων κτηρίων Α2 και Α3 που θα στεγάσουν το δημαρχείο και το μουσείο Αρχαιοτήτων του Μετρό, αλλά και η ένταξη του έργου διαμόρφωσης του κτηρίου που θα στεγάσει το Μουσείο στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Νέο Θεαγένειο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο που θα κατασκευαστεί επίσης στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου (στην περιοχή του Παπαγεωργίου και του 424 στρατιωτικού νοσοκομείου).

Θα πρέπει βέβαια να αναφερθεί ότι το νέο αντικαρκινικό περιλαμβάνεται αδιάλειπτα στη λίστα των έργων που ανακοινώνονται τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως οι σχετικές διαδικασίες να προχωρούν τάχιστα. Τον Ιούνιο που πέρασε, αυτόν του 2025, προκηρύχθηκε τουλάχιστον ο σχετικός διαγωνισμός.

«Με 425 κλίνες και προϋπολογισμό 320 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο ογκολογικό νοσοκομείο της χώρας. Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και η παράδοση του έργου τοποθετείται σε έξι χρόνια», είχε πει ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης κατά την παρουσίαση των έργων για τη Θεσσαλονίκη στις 28 Αυγούστου.

Κολυμβητικό κέντρο στους Αμπελόκηπους

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο κολυμβητικό κέντρο στον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης για το οποίο, όπως είπε, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη.

Το έργο θα είναι η πρώτη μεγάλη και σημαντική παρέμβαση της Ελληνικής πολιτείας στις αθλητικές υποδομές της Θεσσαλονίκης μετά από 50 χρόνια και η κατασκευή αυτού του υπερτοπικής σημασίας κολυμβητικού συγκροτήματος θα εξυπηρετεί, για τα αθλήματα του υγρού στίβου, όχι μόνο τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης αλλά και της Βόρειας Ελλάδας.

Θα είναι το μοναδικό πλήρες και λειτουργικό κολυμβητικό συγκρότημα της πόλης στο οποίο θα μπορούν να διεξαχθούν διεθνείς αγώνες και για την κατασκευή του κολυμβητικού συγκροτήματος υπάρχει εξασφαλισμένος χώρος χωρίς ιδιοκτησιακά προβλήματα.

Αλλά και ο Γιάννης Βρούτσης, ο υφυπουργός Αθλητισμού, είχε χαρακτηρίσει κατά την εκδήλωση παρουσίασης των έργων «τεράστια αθλητική επένδυση», ύψους 32 εκατομμυρίων ευρώ, το βιοκλιματικό κολυμβητήριο στο πρώην στρατόπεδο Μέγας Αλέξανδρος του Δήμου Αμπελοκήπων, έργο που -όπως είπε- θα αλλάξει όλο το χάρτη του υγρού στίβου στην Βόρεια Ελλάδα».