Το σχέδιο για την ανάπλαση του δυτικού παραλιακού μετώπου – Στο TheOpinion ο αντιπεριφερειάρχης Κ. Γιουτίκας

Η περιοχή αυτή στα δυτικά, που επί δεκαετίες παρέμενε αναξιοποίητη, σε λίγα χρόνια θα γίνει... talk of the town.

Το σχέδιο για την ανάπλαση του δυτικού παραλιακού μετώπου – Στο TheOpinion ο αντιπεριφερειάρχης Κ. Γιουτίκας

Με αργά αλλά σταθερά βήματα «προχωρά» το σχέδιο για την ανάπλαση του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, που στην τελική του μορφή θα διεκδικήσει μία θέση στη λίστα των προορισμών των κατοίκων της πόλης για περίπατο, ποδήλατο κι αναψυχή.

Η περιοχή αυτή στα δυτικά, που επί δεκαετίες παρέμενε αναξιοποίητη, σε λίγα χρόνια θα γίνει… talk of the town, αφού θα είναι η πιο εμληματική παρέμβαση που έχει γίνει ποτέ εκεί.

«Ο σχεδιασμός για το συγκεκριμένο κομμάτι του δυτικού μετώπου εντάσσεται στην ανάπλαση του ευρύτερου παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, σχεδιασμός που δεν αποτελεί μόνο όραμα, αλλά υλοποιείται σταδιακά. Σήμερα βρισκόμαστε εν αναμονή του προεδρικού διατάγματος για το ειδικό χωρικό σχέδιο που θα επιτρέψει τα επόμενα βήματα, ωστόσο, εμείς, γνωρίζοντας το πόσο χρονοβόρες είναι αυτές οι διαδικασίες, προχωράμε με συγκεκριμένα βήματα στην υλοποίηση του σχεδίου μας», τονίζει μιλώντας στο TheOpinion ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας, Κώστας Γιουτίκας.

Το εν λόγω προεδρικό διάταγμα αναμενόταν μάλιστα να έχει εκδοθεί προ έτους, αφού το δύσκολο κομμάτι – που ήταν η διαβούλευση και η σύμφωνη γνώμη συνολικά 160(!) φορέων της πόλης – έχει ήδη ολοκληρωθεί με πρωτοβουλία της Περιφέρειας. Ωστόσο, το πολυαναμενόμενο προεδρικό ακόμη δεν εκδόθηκε…

«Σε κάθε περίπτωση, εμείς ξεκινήσαμε ήδη με τον καθαρισμό και την αποκατάσταση στα πρώτα 6 χιλιόμετρα του δυτικού παράκτιου μετώπου, που ήταν το πιο επιβαρυμένο κομμάτι του. Ήδη ολοκληρώνεται η απομάκρυνση όλων των επικινδύνων και των μη επικινδύνων αποβλήτων από την περιοχή. Μέχρι τώρα έχουμε απομακρύνει δεκάδες χιλιάδες τόνους μη επικινδύνων και περισσότερους από 1.500 τονους επικινδύνων αποβλήτων. Επίσης, κατεδαφίσαμε τα βυρσοδεψεία (που είχαν απομακρυνθεί σχεδόν πριν από 25 χρόνια) σε έκταση 10 στρεμμάτων, στο κομμάτι μεταξύ Δενδροποτάμου, Λιμανιού και του γηπέδου του Θερμαϊκού στην παλιά δυτική είσοδο της πόλης. Έχουμε καθαρίσει δηλαδή όλη την περιοχή από τις εκβολές του Γαλλικού ποταμού, την παλιά χωματερή Καλοχωρίου που σήμερα έγινε τόπος πρασίνου, την παραλία της Μενεμένης, καθαρίσαμε το ρέμα του Δενδροποτάμου και τα παλιά βυρσοδεψεία. Κάναμε το αυτονόητο. Καθαρίσαμε μια περιοχή που δεν είχε καθαριστεί ποτέ, κυρίως λόγω του ότι αυτά τα 6 χιλιόμετρα δεν ανήκαν εξ ολοκλήρου στο ελληνικό δημόσιο, αλλά ανά κομμάτια ανήκουν στον δήμο Δέλτα, στον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης, στον δήμο Θεσσαλονίκης, στο λιμάνι, στην ΕΥΑΘ, στον ΟΣΕ κ.α.», εξηγεί ο κ. Γιουτίκας.

Τι θα γίνει στην περιοχή

Αυτό που θα γίνει στην εν λόγω περιοχή εφόσον ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, δεν θα έχει προηγούμενο. Μια περιοχή με… πιάτο τον Θερμαϊκό, αλλά και με έναν έντονο φυσιολατρικό χαρακτήρα, θα ξεδιπλωθεί στα μάτια των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης, διεκδικώντας να αποτελέσει δελεαστική πρόταση για εκδρομή, και μάλιστα μια ανάσα μακριά από το κέντρο της πόλης.

Στη νέα αυτή εμβληματική παρέμβαση μάς… ξεναγεί ο κ. Γιουτίκας:

«Καταρχήν έχουμε ολοκληρώσει τη μελέτη επέκτασης του περίφημου, πολυφωτογραφημένου Κόκκινου Μονοπατιού στο Καλοχώρι. Αυτό θα το επεκτείνουμε και προς ανατολικά και προς δυτικά σε μήκος τριών χιλιομέτρων. Θα συνδέσουμε το μονοπάτι αυτό με τις εκβολές του Γαλλικού ποταμού και με την παλιά χωματερή περίπου 500 στρεμμάτων στο Καλοχωρι που πλέον έχει αποκατασταθεί και με τη θαλάσσια περιοχή στα όρια Καλοχωρίου – Μενεμένης, εκεί όπου προτείναμε να γίνει ένα αλιευτικό καταφύγιο. Υπήρχε μια παλιά μελέτη από τον δήμο Εχεδώρου την οποία επικαιροποιούμε. Ο σχεδιασμός προβλέπει καραβάκι να φεύγει από τον Α’ προβλήτα του Λιμανιού και να φτάνει σε αυτό το Αλιευτικό καταφύγιο. Από εκεί ο επισκέπτης θα μπορεί να κάνει περίπατο ή ποδήλατο στη διαδρομή των 6 χιλιομέτρων μέχρι τον Γαλλικό ποταμό και από εκεί ξεκινά μία ακόμη διαδρομή 14 χλμ μέχρι τις εκβολές του Αξιού ποταμού, περιοχή που ήδη έχει συντηρηθεί και αναδειχθεί.

Ωστόσο, και οδικά η περιοχή θα συνδεθεί με την οδό 26ης Οκτωβρίου, που θα αναπλαστεί, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις περιπατητικού άξονα, από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου των εγκαταστάσεων του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού».

Καλοχώρι,

Απ. Τζιτζικώστας: Νέος πνεύμονας πρασίνου και αναψυχής

Στο θέμα της ανάπλασης της περιοχής είχε αναφερθεί και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, σε δηλώσεις του κατά την επιχείρηση κατεδάφισης των παλιών βυρσοδεψείων.

«Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ανέλαβε μια δέσμευση πριν από δυόμιση χρόνια. Να βάλουμε ως διοίκηση ένα οριστικό τέλος σε αυτή την περιβαλλοντική και υγειονομική υποβάθμιση της Θεσσαλονίκης. Να βάλουμε ένα τέλος σε αυτή την ‘ντροπή’ της Θεσσαλονίκης. Και το βάλαμε», είχε πει ο κ. Τζιτζικώστας και πρόσθεσε: «Ο χώρος αυτός του δυτικού παράκτιου μετώπου της Θεσσαλονίκης ανοίγει, απελευθερώνεται, αποκαθίσταται και αναβαθμίζεται. Και σε μερικούς μήνες από σήμερα θα παραδοθεί για χρήση στους συμπολίτες μας. Μια περιοχή που παλαιότερα αποφεύγαμε όλοι, μια περιοχή που δε θέλαμε ούτε να περνάμε απέξω, σήμερα μετατρέπεται σε μια περιοχή αναψυχής, μια περιοχή – τοπόσημο για όλη τη Θεσσαλονίκη, για όλη την Κεντρική Μακεδονία».

Όπως είπε, «σε λίγους μήνες από σήμερα η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει έναν νέο πνεύμονα πρασίνου και αναψυχής. Σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε ποδηλατοδρόμους, πεζοδρόμους και ήπιες μορφές αναψυχής, ώστε να μπορούν οι οικογένειες και οι επισκέπτες να απολαμβάνουν ακόμα έναν όμορφο τόπο του φυσικού πλούτου της Θεσσαλονίκης».

Σε τι φάση βρίσκεται ο σχεδιασμός

«Ξεκινάμε με τη δημοπράτηση μελέτης επέκτασης του Κόκκινου Μονοπατιού, ώστε ακόμη και χωρίς το καραβάκι και το αλιευτικό καταφύγιο, ο κόσμος να μπορεί να έρχεται με το αυτοκίνητό του ως την παλιά χωματερή Καλοχωρίου και από εκεί με τα ποδήλατά του να κάνει περιήγηση στη λιμνοθαλασσα. Μετά την επέκταση του Μονοπατιού, θα μπορεί να συνεχίει έως την κοίτη του Γαλλικού ποταμού εκεί όπου λειτουργεί το μοναδικό νοσοκομείο άγριων ζώων στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ αν θέλει κάποιος και έχει τις αντοχές μπορεί να φτάσει έως τον Αξιό σε 14 χλμ.», λέει ο κ. Γιουτίκας, που κινείται – σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση αυτής της περιοχής – στα χνάρια του πατέρα του, αείμνηστου δημάρχου Αξιού και μετέπειτα δημάρχου Δέλτα, Νίκου Γιουτίκα.

Σε ό,τι αφορά το αλιευτικό καταφύγιο, ήδη είναι σε εξέλιξη συζήτηση με τον δήμο Δέλτα, ενώ ο διαγωνισμός για ανάδοχο μπορεί να γίνει το 2025 με 2026. Σε ό,τι αφορά την ανάπλαση της 26ης Οκτωβρίου, είναι θέμα του δήμου Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα πάντως, με τον κ. Γιουτίκα, αυτή είναι μια από τις μεγάλες, τελευταίες ευκαιρίες για ολοκληρωμένη χωρική παρέμβαση που θα έχει η Θεσσαλονίκη, μέσω του ΕΣΠΑ.