Το «άυλο» χρήμα παίρνει την σκυτάλη – Έρευνα της ΕΚΤ σκιαγραφεί το πεδίο των πληρωμών

Μείωση 18% στις πληρωμές με μετρητά καταγράφεται στην Ελλάδα από το 2019.

Το «άυλο» χρήμα παίρνει την σκυτάλη – Έρευνα της ΕΚΤ σκιαγραφεί το πεδίο των πληρωμών
(EUROKINISSI)

Η αδιαμφισβήτητη μετάβαση της οικονομίας στην ψηφιακή εποχή, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια με την εμφάνιση της πανδημίας, έχει επηρεάσει τις συνήθειες των Ευρωπαίων πολιτών στον τρόπο πληρωμής για αγαθά και υπηρεσίες.

Μέσα από έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το 2022 «βασιλιάς» των πληρωμών παρέμειναν τα μετρητά, μεταξύ των διαπροσωπικών συναλλαγών, κυριαρχώντας με ποσοστό 59%.

Ωστόσο το ποσοστό αυτό εμφανίζεται σημαντικά μειωμένο από το 72% που καταγράφηκε το 2019. Μερίδιο από την μείωση κέρδισε το πεδίο των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με ποσοστό 34% το 2022, σε αντίθεση με το 25% το 2019 και το ακόμη χαμηλότερο ποσοστό του 19% το 2016.

Δεύτερη η Ελλάδα σε ανέπαφες πληρωμές

Σημαντικό σημείο στην έρευνα της ΕΚΤ αφορά στην αλλαγή που συντελέστηκε μέσα σε τρία χρόνια στην Ελλάδα αναφορικά με τις ανέπαφες πληρωμές. Χαρακτηριστικά όταν το 2019 αποτελούσαν το 74% όλων των πληρωμών με κάρτα, το 2022 βρέθηκαν στο 84%, κατατάσσοντας την Ελλάδα στη δεύτερη υψηλότερη θέση.

Στο σύνολο της ευρωπαϊκής κοινότητας η χρήση των ανέπαφων πληρωμών σε POS σκαρφάλωσε στο 62% το 2022, από το 41% το 2019.

Πού ξοδεύτηκε το «αόρατο» χρήμα

Ακόμη, η έρευνα της ΕΚΤ καταδεικνύει την εφαρμογή των πληρωμών με κάρτα ακόμη και για μικρότερα χρηματικά ποσά. Ειδικότερα, μικροποσά πληρώνονται από τους περισσότερους πολίτες στα POS, ενώ μεγαλύτερη δαπάνη χρημάτων παρατηρείται σε online αγορές.

Το 2022 το 60% των πληρωμών σε POS αφορούσαν αγορές κάτω των 20€, ενώ μόλις το 4% σε αγορές άνω των 100€. Στον αντίποδα, οι διαδικτυακές αγορές κάτω των 10€ ήταν αρκετά σπάνιες, ενώ 1 στις 4 είχαν αξία άνω των 50€.

Αναλυτικότερα, από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι το 54% των συναλλαγών σε POS το 2022 αφορούσαν στην αγορά καθημερινών αγαθών, ενώ το 18% σε εστιατόρια, καφέ και ξενοδοχεία.

Μάλιστα, η τεχνολογικά μέσα, όπως τα κινητά και τα smart watch, που δίνουν τη δυνατότητα ανέπαφης πληρωμής και έγιναν αρκετά δημοφιλείς επιλογές ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας για λόγους προστασίας, φαίνεται πως έκαναν πιο ελκυστική την μέθοδο της ανέπαφης πληρωμής.

Η επιλογή των μετρητών

Παρά την εντύπωση που δημιουργείται ότι το πλαστικό και άυλο χρήμα παίρνει την σκυτάλη ως δημοφιλής μέθοδος πληρωμής, το 60% των Ευρωπαίων πολιτών εκτιμά ότι παραμένει σημαντική η δυνατότητα χρήσης μετρητών για τις πληρωμές τους.

Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμούν ότι υπάρχει καλύτερη διαχείριση των εξόδων και διατήρηση της ανωνυμίας τους.

Για τους Έλληνες το 35% υποστηρίζει ότι τα μετρητά εξακολουθούν να έχουν πολύ σημαντικό ρόλο, ακολουθώντας το σκεπτικό της ελευθερίας και της εύκολης πρόσβασης που τους παρέχει ως τρόπος πληρωμής.