Θεσσαλονίκη: «Τρέχουν» οι διαδικασίες για την απογραφή των ανελκυστήρων

Η μη συμμόρφωση με την προθεσμία θα επιφέρει τσουχτερά πρόστιμα, τα οποία θα κυμαίνονται από 1.000 έως 5.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τα χαρακτηριστικά του ανελκυστήρα

Θεσσαλονίκη: «Τρέχουν» οι διαδικασίες για την  απογραφή των ανελκυστήρων

Στη Θεσσαλονίκη οι διαδικασίες για την καταγραφή των ανελκυστήρων στο Εθνικό Μητρώο βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με τους διαχειριστές και ιδιοκτήτες πολυκατοικιών να κινούνται πυρετωδώς ενόψει της καταληκτικής προθεσμίας της 30ης Νοεμβρίου, με το υπουργείο Ανάπτυξης να διαμηνύει πώς δεν πρόκειται να δοθεί παράταση, καθώς πρόκειται για μια διαδικασία που έχει καθυστερήσει για χρόνια και πρέπει να ολοκληρωθεί.

«Η απογραφή των ανελκυστήρων είναι υποχρεωτική και αυτή τη φορά δεν θα υπάρξει άλλη αναβολή. Το Υπουργείο είναι κατηγορηματικό, πρόκειται για μια ενέργεια που σχετίζεται με την ασφάλεια όλων μας και όχι απλώς για μια γραφειοκρατική υποχρέωση», δήλωσε στο TheOpinion, η πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων Κοινοχρήστων, Χριστίνα Ιακωβίδου.

Η απογραφή αφορά όλους τους ανελκυστήρες, είτε βρίσκονται σε λειτουργία, είτε εκτός λειτουργίας και αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη μετέπειτα πιστοποίησή τους. Η διαδικασία μπορεί να γίνει από τον ιδιοκτήτη, τον διαχειριστή ή τον συντηρητή του ανελκυστήρα, ενώ –όπως εξηγεί η πρόεδρος– είναι απλή και γρήγορη.

«Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε τέσσερα με πέντε λεπτά, ειδικά με τη βοήθεια του συντηρητή. Ουσιαστικά, χρειάζεται μόνο ο αριθμός ΚΑΕΚ της οικοδομής· όλα τα υπόλοιπα στοιχεία τα διαθέτει ο τεχνικός», ανέφερε η κ. Ιακωβίδου.

Αφού ολοκληρωθεί η απογραφή, οι οικοδομές που δεν απαιτούν τεχνικές παρεμβάσεις μπορούν να προχωρήσουν στην πιστοποίηση των ανελκυστήρων, με προθεσμία έως το τέλος Φεβρουαρίου.

Ωστόσο, σε πολλές παλιές πολυκατοικίες, οι πιστοποιητές δεν μπορούν να εκδώσουν πιστοποιητικό χωρίς να προηγηθούν εργασίες συντήρησης ή αναβάθμισης, κάτι που συχνά συνεπάγεται σημαντικό κόστος. «Οι απαιτούμενες εργασίες σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν τα 5.000 έως 7.000 ευρώ. Είναι ένα μεγάλο οικονομικό βάρος για τους ιδιοκτήτες, ειδικά αυτή την περίοδο που ξεκινά και η θέρμανση», σημειώνει η πρόεδρος του Σωματείου.

Αναφορικά με το ποιος έχει την ευθύνη της απογραφής και της πιστοποίησης, η κ. Ιακωβίδου είναι σαφής. «Η υποχρέωση ανήκει αποκλειστικά στον ιδιοκτήτη. Εκείνος καλείται να αναλάβει και το κόστος των εργασιών και τη δαπάνη της πιστοποίησης. Δεν επιβαρύνεται ο ενοικιαστής», τονίζει. Να σημειωθεί ότι, όσοι επιθυμούν να αναθέσουν τη διαδικασία σε τρίτο πρόσωπο, μπορούν να το κάνουν μέσω εξουσιοδότησης στο gov.gr, συνήθως προς τον συντηρητή του ανελκυστήρα.

«Οι συντηρητές είναι οι άνθρωποι που γνωρίζουν τα τεχνικά στοιχεία και βοηθούν ιδιαίτερα. Με την εξουσιοδότηση διασφαλίζεται ότι όλα γίνονται νόμιμα και σωστά», πρόσθεσε.  Να σημειωθεί ότι, η  μη συμμόρφωση με την προθεσμία θα επιφέρει τσουχτερά πρόστιμα, τα οποία θα κυμαίνονται από 1.000 έως 5.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τα χαρακτηριστικά του ανελκυστήρα

«Είναι ζήτημα ασφάλειας, όχι απλώς υποχρέωσης»

Η πρόεδρος του Σωματείου τονίζει ότι η διαδικασία δεν είναι τυπική, αλλά αφορά την προστασία και την ασφάλεια των πολιτών, ενώ εναρμονίζεται και με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφάλειας ανελκυστήρων. «Το ασανσέρ το χρησιμοποιούμε όλοι καθημερινά. Δεν πρέπει απλώς να λειτουργεί – πρέπει να μας παρέχει ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Η απογραφή και η πιστοποίηση δεν είναι απλή κρατική υποχρέωση· είναι θέμα ευθύνης απέναντι στους ενοίκους και στο κοινωνικό σύνολο», κατέληξε η κ. Ιακωβίδου.

Ερωτήσεις – απαντήσεις με  όλες τις πληροφορίες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές σε πολυκατοικίες

1.Τι είναι το Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων; Είναι το μητρώο στο οποίο απογράφονται υποχρεωτικά όλοι οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες εντός της επικράτειας, ανεξάρτητα από το στάδιο συμμόρφωσής τους, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Φ.Α./9.2/οικ.28425/1245/22.12.2008 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2604/Β΄/2008).

2. Η απογραφή των ανελκυστήρων αντικαθιστά/υποκαθιστά την ισχύουσα διαδικασία καταχώρισης των ανελκυστήρων στα μητρώα των οικείων Δήμων; Όχι. Η απογραφή των ανελκυστήρων στο Μητρώο Απογραφής αποτελεί μία ξεχωριστή υποχρέωση και δεν αντικαθιστά ούτε υποκαθιστά την υφιστάμενη διαδικασία καταχώρισης των ανελκυστήρων στα μητρώα των οικείων Δήμων, βάσει της ανωτέρω κοινής υπουργικής απόφασης.

3.  Ποιος είναι υπεύθυνος για την απογραφή του ανελκυστήρα στο Μητρώο Απογραφής; Η απογραφή γίνεται με ευθύνη των ιδιοκτητών, ή των διαχειριστών, ή νομίμων εκπροσώπων τους. Επίσης, μπορεί να πραγματοποιηθεί και από τον υπεύθυνο συντηρητή ή εγκαταστάτη του ανελκυστήρα. Σε περίπτωση που περισσότερα πρόσωπα μπορούν να απογράψουν έναν ανελκυστήρα (π.χ. συνιδιοκτήτες), συνιστάται να υπάρξει συνεννόηση ώστε η απογραφή να γίνει μόνο μία φορά.

4.  Τι χρειάζεται για να απογράψω τον ανελκυστήρα; Η απογραφή είναι εύκολη και ολιγόλεπτη. Επισκέπτεστε τον ιστότοπο https://elevator.mindev.gov.gr , διαβάζετε τις οδηγίες χρήσης και εισέρχεστε στην υπηρεσία με τους προσωπικούς κωδικούς TaxisNet. Συμπληρώνετε τα απαιτούμενα πεδία (και προαιρετικά, όπου χρειάζεται).

5. Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία για την απογραφή; Η απογραφή πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.

6.  Στο κτίριο υπάρχουν περισσότεροι ανελκυστήρες. Πώς τους απογράφω; Μέσα από την εφαρμογή, επιλέγετε «Προσθήκη Ανελκυστήρα +» για κάθε ανελκυστήρα ξεχωριστά και συμπληρώνετε τα στοιχεία του.

7.  Απογράφονται τα ανυψωτικά μηχανήματα για ΑμεΑ, ανθρώπων και φορτίων; Στο Μητρώο απογράφονται μόνο οι ανελκυστήρες. Ανυψωτικά μηχανήματα που δεν αποτελούν ανελκυστήρες δεν απογράφονται.

8.  Πώς γνωρίζω αν ένα ανυψωτικό μηχάνημα (π.χ. αναβατόριο ΑμεΑ) είναι ανελκυστήρας; Αν στη δήλωση συμμόρφωσης αναφέρεται ότι το μηχάνημα συμμορφώνεται με την Οδηγία 2006/42/ΕΚ ή 98/37/ΕΚ, δεν θεωρείται ανελκυστήρας. Αν αναφέρεται η Οδηγία 2014/33/ΕΕ ή 95/16/ΕΚ, τότε είναι ανελκυστήρας και πρέπει να απογραφεί. Για διευκρινίσεις απευθυνθείτε στον κατασκευαστή ή εγκαταστάτη.

9. Πώς υπολογίζω τον αριθμό στάσεων ενός ανελκυστήρα; Είναι ο αριθμός επιπέδων στα οποία σταματά ο ανελκυστήρας. Π.χ. σε τετραώροφη οικοδομή με υπόγειο: Υπόγειο, Ισόγειο, 1ος, 2ος, 3ος, 4ος = 6 στάσεις.

10. Έκανα λάθος στα στοιχεία κατά την απογραφή. Τι μπορώ να κάνω; Αν η απογραφή έχει οριστικοποιηθεί, δεν τροποποιείται. Μπορείτε να διαγράψετε την απογραφή και να την υποβάλετε εκ νέου με τα σωστά στοιχεία.

11.  Ο ανελκυστήρας μου δεν συντηρείται. Μπορώ να τον απογράψω; Όλοι οι εν λειτουργία ανελκυστήρες πρέπει να συντηρούνται από αδειοδοτημένο συνεργείο. Αν ο ανελκυστήρας είναι σε ακινησία άνω των 3 μηνών, μπορείτε να το δηλώσετε στην απογραφή.

12.  Έγινε αλλαγή συνεργείου συντήρησης. Πρέπει να ενημερωθεί το μητρώο; Όχι. Το μητρώο απογράφει τα στοιχεία που ισχύουν τη στιγμή της απογραφής.

13.  Το σύστημα εμποδίζει πολλαπλή απογραφή του ίδιου ανελκυστήρα; Όχι. Γι’ αυτό απαιτείται προηγούμενη συνεννόηση μεταξύ των εμπλεκόμενων (διαχειριστής, ιδιοκτήτες, συντηρητές).

14.  Είμαι ενοικιαστής. Πρέπει να απογράψω τον ανελκυστήρα; Όχι, εκτός αν είστε ιδιοκτήτης, διαχειριστής ή νόμιμος εκπρόσωπος. Επίσης μπορεί να τον απογράψει ο υπεύθυνος συντηρητής ή εγκαταστάτης.

15. Δεν γνωρίζω το έτος εγκατάστασης του ανελκυστήρα. Τι να κάνω; Δηλώστε το έτος έκδοσης οικοδομικής άδειας ή, αν δεν είναι γνωστό, κάντε εκτίμηση και σημειώστε το στην παρατήρηση.

16. Μπορώ να κάνω απογραφή με κωδικούς TAXIS νομικού προσώπου (π.χ. δημόσιος φορέας); Ναι, είναι δυνατή η είσοδος και απογραφή με κωδικούς TAXIS νομικού προσώπου.

17.  Η πολυκατοικία έχει ΑΦΜ. Μπορεί να γίνει απογραφή με τους κωδικούς της; Ναι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ΑΦΜ της πολυκατοικίας για την είσοδο στην εφαρμογή.

18. Το σύστημα δεν αναγνωρίζει το ΚΑΕΚ. Τι να κάνω; Συμπληρώστε χειροκίνητα τη διεύθυνση του ακινήτου. Η απογραφή μπορεί να ολοκληρωθεί και χωρίς χρήση ΚΑΕΚ.