Θεσσαλονίκη: «Σήμα κινδύνου» εκπέμπουν οι Ομπρέλες – Τι λέει στο TheOpinion o διευθυντής του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου
«Φαίνεται ότι οι δημοτικοί άρχοντες δεν καταφέρνουν να ασχοληθούν με το γλυπτό...», λέει στο TheOpinion ο διευθυντής του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου.
Συντήρηση απαιτεί το πιο δημοφιλές και πολυφωτογραφημένο μνημείο της Θεσσαλονίκης, οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου στην παραλία της πόλης.
Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις του Ιδρύματος Γεώργιου Ζογγολόπουλου ότι το διάσημο γλυπτό χρειάζεται συντήρηση, ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί.
Το γλυπτό, που ανήκει στον δήμο Θεσσαλονίκης, είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα, υλικό ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες. Ωστόσο η συντήρησή του πλέον επιβάλλεται, ενώ το κόστος βαρύνει τον δήμο, στον οποίο ο γλύπτης δώρισε τη διάσημη δημιουργία του…
«Η αλήθεια είναι πως από το τελευταίο έτος της διοίκησης Μπουτάρη και αρκετές φορές επί διοίκησης Ζέρβα στείλαμε, ως Ίδρυμα, επιστολές για την ανάγκη συντήρησης του γλυπτού. Ουδέποτε υπήρξε ανταπόκριση. Φαίνεται ότι δεν καταφέρνουν οι δημοτικοί άρχοντες να ασχοληθούν με το γλυπτό…», τονίζει», τονίζει στο TheOpinion ο διευθυντής του Ιδρύματος Γιώργος Ζογγολόπουλος, Νίκος Θεοδωρίδης.
«Είναι ένα πονεμένο θέμα. Το γλυπτό χρειάζεται συντήρηση. Κατά τη μεταφορά του στη σημερινή θέση, έγινε συντήρηση αλλά έκτοτε δεν κληθήκαμε να κάνουμε ούτε μία παρέμβαση. Τη συντήρηση μπορεί να την κάνει μόνο το Ίδρυμα και αυτό προβλέπεται στην δωρεά, καθώς τα συνεργεία μας είναι τα μόνα εξειδικευμένα, είναι άνθρωποι που διδάχτηκαν από όσους δούλευαν πλάι στον γλύπτη», εξηγεί ο κ. Θεοδωρίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, κατά την αυτοψία που έκανε μόνο του το Ίδρυμα φαίνεται ότι επτά Ομπρέλες θέλουν επισκευή και ενίσχυση. «Με τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, οι διαστολές και συστολές δεν αφήνουν τους συνδέσμους σταθερούς. Θα πρέπει άμεσα να παρέμβουμε, μπορεί να φύγει καμιά βέργα και να έχουμε ατύχημα», επισημαίνει.
Λείπει μία Ομπρέλα!
Ήδη το γλυπτό έχει υποστεί μια σημαντικότατη απώλεια, καθώς λείπει μία από τις Ομπρέλες του.
«Πράγματι, η αρχική δημιουργία είχε 40 Ομπρέλες, ενώ σήμερα μετράμε 39. Μία από αυτές έχει αφαιρεθεί, είχαμε μάθει ότι λόγω δυνατού αέρα, η Ομπρέλα αποκολλήθηκε, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι τη βανδάλισε κάποιος. Νομίζω, χωρίς να είμαι βέβαιος, ότι η χαμένη Ομπρέλα βρίσκεται σε κάποια αποθήκη του Δήμου», πιθανολογεί ο κ. Θεοδωρίδης.
Με την ανάπλαση της νέας παραλίας, οι αρχιτέκτονες Πρόδρομος Νικηφορίδης και Μπερνάρντ Κουόμο αποφάσισαν να αναδείξουν ακόμη περισσότερο το γλυπτό και έτσι μεταφέρθηκε από τη θέση του στο πλακόστρωτο μπροστά από το ξενοδοχείο Μακεδονία Παλάς, στη θέση που είναι σήμερα, στο ύψος του νέου δημαρχείου.
«Η μεταφορά έγινε με προσοχή και υπό την επίβλεψή μας. Πραγματικά εκτιμώ πως η επιλογή των αρχιτεκτόνων ήταν σωστή, όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων», σχολιάζει ο κ. Θεοδωρίδης.
Μαζί του φαίνεται ότι συμφωνούν και εκτοντάδες κάτοικοι και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, που φωτογραφίζονται στο γλυπτό σε διάφορα ενσταντανέ, από το πρωί μέχρι το βράδυ και υπό διάφορες καιρικές συνθήκες.
Το… αδελφάκι της Θεσσαλονίκης
Όπως λέει ο κ. Θεοδωρίδης, οι Ομπρέλες ήταν αγαπημένο θέμα του αείμνηστου γλύπτη.
«Ο Ζογγολόπουλος έχει δημιουργήσει διάφορες Ομπρέλες, χωρίς συγκεκριμένες αναλογίες. Τις έφτιαχνε κατά πώς του έπεφτε στο μάτι, σαν μέγεθος, σαν αριθμό. Θα δούμε διάφορες εκδοχές τους, μικρές, μεγάλες, πολλές, πιο λίγες. Οι Ομπρέλες της Θεσσαλονίκης ήρθαν στην πόλη το 1997, όταν έγινε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Νωρίτερα, είχαν τοποθετηθεί σε ειδική πλατφόρμα στη Βενετία, στην 46η Μπιενάλε, για τον εορτασμό των 100 χρόνων του θεσμού», περιγράφει ο διευθυντής του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου.
Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι ο Ζογγολόπουλος είχε δημιουργήσει δύο όμοια γλυπτά.
«Πράγματι το γλυπτό της Θεσσαλονίκης έχει και αδελφάκι, το οποίο βρίσκεται στο Ελ Αλαμέιν και το οποίο, θα πρέπει να πω, ότι είναι άψογα συντηρημένο. Τοποθετήθηκε το 2018 πάνω σε άμμο. Το προσέχουν ιδιαίτερα εκεί οι Αιγύπτιοι, το λατρεύουν θα έλεγα, δεν μπορώ να σας περιγράψω πόσο το περιποιούνται και το συντηρούν συχνά», λέει ο κ. Θεοδωρίδης.