Θεσσαλονίκη: Ο ποδηλατόδρομος «μετακομίζει» από τη Λεωφόρο Νίκης στην παλιά παραλία – Οι αντιδράσεις
Τα δύο δεδομένα που δημιουργούνται στην καθημερινότητα της πόλης μετά τη συγκεκριμένη απόφαση.
Παρελθόν θα αποτελεί σε λίγες μέρες ο ποδηλατόδρομος στο οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης στην παραλιακή της Θεσσαλονίκης, που θα… επιστρέψει και πάλι στο κρηπίδωμα.
Την απόφαση πήρε κατά πλειοψηφία χτες η Δημοτική Επιτροπή του δήμου Θεσσαλονίκης. Ήταν μία απόφαση, λίγο πολύ, αναμενόμενη αφού ο ποδηλατόδρομος, που εμφανίστηκε κατά την πανδημία στα μέσα του 2020, πλέον λειτουργούσε χωρίς άδεια, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό τόσο για την ίδια την ασφάλεια των ποδηλατών και των χρηστών πατινιου΄, όσο και για τις ευθύνες που θα είχαν, σε περίπτωση ατυχήματος, όσοι άφηναν τον ποδηλατόδρομο να λειτουργεί χωρίς άδεια από τον Μάιο του 2022.
Με την απόφαση αυτή, δημιουργούνται πλέον δύο δεδομένα:
1. Συνύπαρξη ποδηλατών και πεζών στο στενό κομμάτι της παλιάς παραλίας
O ποδηλατόδρομος επιστρέφει στο κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας, δημιουργώντας «συνωστισμό» καθώς στο σημείο εκείνο το σημείο όπου βολτάρουν δεκάδες πεζοί, στενεύει και η συνύπαρξη με τα ποδήλατα δεν είναι πάντα μια καλή ιδέα, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ο ποδηλατόδρομος επιστρέφει στο κρηπίδωμα στο σημείο από τον Λευκό Πύργο μέχρι τον Α’ προβλήτα του λιμανιού, με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Το πρόβλημα του συνωστισμού θα λυθεί με την πολυαναμενόμενη επέκταση του κρηπιδώματος με ένα ξύλινο ντεκ, που αναμένεται να δώσει έναν «αέρα» στις μετακινήσεις πεζών και ποδηλατών.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών ‘Εργων του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, μίλησε για επιβεβλημένη απόφαση μετά και τις απορριπτικε΄ς αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης και πρόσθεσε ότι «η μελέτη του ξύλινου ντεκ είναι σχεδόν έτοιμη, απλώς θα χρειαστούν μήνες για τις αδειοδοτήσεις γιατί εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες», ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί σε μια διετία.
2. Η Λεωφόρος Νίκης επιστρέφει στις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας
«Πεδίο δόξης λαμπρόν» για τα αυτοκίνητα που θα κινούνται πλέον σε τρεις και όχι σε δύο λωρίδες κυκλοφορίας, κάτι που ενδεχομένως σημαίνει και λιγότερο μποτιλιάρισμα στα μετόπισθεν, δηλαδή στο πάντα δύσκολο κομμάτι της 26ης Οκτωβρίου με Κουντουριώτου.
Όσοι όμως έσπευσαν να χαρούν ότι η τρίτη λωρίδα που προστίθεται θα… καταληφθεί από παρκαρισμένα ΙΧ, σφάλλουν, όπως σπεύδει να προεξοφλήσει η Δημοτική Επιτροπή με την απόφασή της, η οποία βασίζεται στην εισήγηση των ανθρώπων της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε να οριοθετηθεί η αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της παραλιακής οδού με εύκαμπτους οριοδείκτες ώστε να μην παρκάρουν παράνομα τα οχήματα, καθώς δεν τροποποιείται η απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης, αλλά και να ζητηθεί από την Τροχαία η ένταση της αστυνόμευσης.
Παράλληλα, θα πεζοδρομείται πιλοτικά η Λεωφόρος Νίκης, από τη Βενιζέλου έως την πλατεία Λευκού Πύργου, για δύο Κυριακές κάθε μήνα μέχρι και τον Μάιο του 2025.
Τι λένε οι ποδηλάτες
Η απόφαση, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν χαροποίησε καθόλου τους ποδηλάτες που δίνουν τον δικό τους αγώνα καθημερινά για μια «στροφή» στη βιώσιμη κινητικότητα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
«Από την πλευρά μας, προτείναμε παράταση της λειτουργίας του ποδηλατόδρομου έστω για ένα δίμηνο, προκειμένου να ετοιμαστεί νέα κυκλοφοριακή μελέτη από πλευράς της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου για έναν ποδηλατόδρομο με μονή κατεύθυνση», τόνισε μιλώντας στο TheOpinion η εκπρόσωπος του Ποδηλατικού Αθλητικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Έλενα Πεταλωτή.
Όπως επισήμανε, ο δήμος μπορεί να μιλά για συνέχιση του δικτύου των ποδηλατοδρόμων αφού ο ποδηλατόδρομος θα μετατοπιστεί στο κρηπίδωμα, ωστόσο στην πράξη αυτό δεν ισχύει. «Δεν είναι δυνατή η κίνηση ποδηλάτων στο συγκεκριμένο σημείο της παλιάς παραλίας μαζί με τους πεζούς. Οι ποδηλάτες δεν θα τον χρησιμοποιούν. Ακόμη χειρότερα για τους χρήστες των πατινιών, που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα κατεβαίνουν στο οδόστρωμα, ανάμεσα στα αυτοκίνητα», εξηγεί συγκεκριμένα η κα Πεταλωτή.
Το ιστορικό και οι 7 αλήθειες από πλευράς της διοίκησης
Σύμφωνα πάντως με τον δήμο, οι αρμόδιες υπηρεσίες υπέβαλαν τέσσερις φορές την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη αρμοδίως στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, με στόχο να παραμείνει ο ποδηλατόδρομος στο οδόστρωμα, λαμβάνοντας ισάριθμες αρνητικές απαντήσεις για διάφορους λόγους οδικής ασφάλειας, μεταξύ των οποίων το πλάτος του δρόμου και το ενδεχόμενο ατυχημάτων.
Πιο αναλυτικά σύμφωνα με τη διοίκηση του δήμου:
– Ο ποδηλατόδρομος ήταν παράνομος από τη λήξη των έκτακτων μέτρων κατά της πανδημίας στις 31/5/2022 και δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια από την προηγούμενη δημοτική αρχή ώστε να επιλυθεί το ζήτημα.
– Ως Διοίκηση υποβάλαμε την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, ώστε να μην καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος, ωστόσο λάβαμε αρνητική απάντηση για λόγους οδικής ασφάλειας.
– Επανήλθαμε με νέα πρόταση υποβάλλοντας πλήρη μελέτη με όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, στην οποία ενσωματώσαμε τις προτάσεις που είχαν καταθέσει έπειτα από σύσκεψη οι εκπρόσωποι του ποδηλατικού κινήματος, όμως και αυτή τη φορά η απάντηση της αρμόδιας υπηρεσίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ήταν αρνητική.
– Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένος να συμμορφωθεί στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αλλιώς, σε περίπτωση ατυχήματος, θα βρεθεί αντιμέτωπος με ποινικές και αστικές ευθύνες.
– Προκειμένου να μη διακοπεί η συνέχεια του ποδηλατικού δικτύου αποφασίστηκε η επαναφορά του στο πλακόστρωτο της Παλαιάς Παραλίας με κατάλληλη σήμανση και οριοθέτηση για την προστασία και ασφαλή όδευση των πεζών. Η επαναφορά είναι προσωρινή και μέχρι την έναρξη κατασκευής του ντεκ στην Παλαιά Παραλία.
-Για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της Λεωφόρου Νίκης θα τοποθετηθούν διαχωριστικά πασσαλάκια. Ταυτόχρονα, έχει ζητηθεί από την Τροχαία η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης του δρόμου.
-Συγκροτείται άμεσα επιτροπή υπό τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομο Νικηφορίδη, στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ποδηλατικού κινήματος, προκειμένου να αποφασιστούν από κοινού οι βέλτιστες λύσεις για τη δημιουργία βιώσιμου και ασφαλούς ποδηλατικού δικτύου στην πόλη.
«Η απάντησή μας στον φτηνό λαϊκισμό και στη δημαγωγία της αντιπολίτευσης είναι η δημιουργία σύγχρονων, ασφαλών ποδηλατοδρόμων. Η απόφασή μας για πιλοτική πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης δύο Κυριακές κάθε μήνα μέχρι και τον Μάιο του 2025 αποδεικνύει ότι παραμένουμε προσηλωμένοι στην προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, με όρους λειτουργικότητας και όχι με τη λήψη ημίμετρων που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των συμπολιτών μας», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.
Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης
«Τα “παράνομα πασαλάκια” του ποδηλατόδρομου στη Λεωφ.Νίκης, που έδωσε έναν ευρωπαϊκό αέρα στην πόλη, θα μπουν ως “νόμιμα πασαλάκια” στον ίδιο δρόμο για να …αποτρέψουν το παρκάρισμα! Εξηγείται όμως, για μια Διοίκηση που φοβάται (αλλά δεν παραδέχεται), ότι μελλοντικές της ενέργειες, όπως η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, θα επιδεινώσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της πόλης», τονίζει σε ανάρτησή του ο επικεφαλής της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.
κάνει λόγο η παράταξη του Σπύρου Πέγκα, του επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης, αναφορικά με την επαναφορά του ποδηλατοδρόμου στο κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας.
Με ανακοίνωσή της η παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους» του Σπύρου Πέγκα κάνει λόγο για «πράξη βαθιά αναχρονιστική και με σημαντικό αρνητικό συμβολισμό» και πως «αντί να διαμορφωθεί με περισσότερη ασφάλεια και να συνδεθεί με άλλες κατάλληλα διαμορφωμένες λωρίδες ο ποδηλατόδρομος της Λεωφόρου Νίκης σηκώνεται από τη θέση του και ξανά – ανεβαίνει στο στενό παράλιο κράσπεδο».
«Στην πραγματικότητα, η ευκολία να αφαιρεθεί χώρος από τους ποδηλάτες και τους πεζούς -χωρίς φυσικά να υπάρχει καμία μέριμνα για αυτούς- δεν είναι τίποτα άλλο παρά η άλλη όψη της παντοκρατορίας του ΙΧ και των συμφερόντων που συνδέονται με αυτή», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η παράταξη «Πόλη Ανάποδα».