Τα «τεφτέρια» ξαναβγήκαν από τα συρτάρια στη Θεσσαλονίκη

Σε πολλά μικρά μαγαζιά, οι επαγγελματίες όχι μόνο κρατούν «τεφτέρια», αλλά συχνά κάνουν και πρόσθετες διευκολύνσεις

Τα «τεφτέρια» ξαναβγήκαν από τα συρτάρια στη Θεσσαλονίκη
(ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΟΥΤΡΑ/TOKLIK.GR/EUROKINISSI)

Βγήκαν ξανά τα «τεφτέρια» από τα συρτάρια, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές ζητούν πίστωση μετά τις 20 του μήνα, αφού όπως αναφέρουν επαγγελματίες που μίλησαν στο TheOpinion ο μισθός φτάνει μόνο για τις πρώτες 15 ημέρες.

Το φαινόμενο του «βερεσέ» έχει επιστρέψει κυρίως στα συνοικιακά καταστήματα, εκεί όπου η μακρόχρονη σχέση προσωπικής εξυπηρέτησης με τους πελάτες, που συχνά γνωρίζονται με το όνομά τους, οδηγεί σε επιπλέον διευκολύνσεις.

Σε πολλές περιπτώσεις οι επαγγελματίες προχωρούν ακόμη και σε ειδικές προσφορές ή μειώσεις τιμών σε βασικά είδη διατροφής για να καλύψουν τις ανάγκες ενός νοικοκυριού. Για τα νοικοκυριά, το βερεσέ είναι λύση ανάγκης για τους επαγγελματίες, είναι ρίσκο.

«Υπήρξαν κάποιες δύσκολες καταστάσεις όλα αυτά τα χρόνια, ειδικά το 2015–2016 με τα μνημόνια, που έφεραν πολλά προβλήματα στην αγορά και τότε είχε γίνει μια μεγάλη έξαρση με τα “βερεσέ”. Όμως και τώρα, εδώ και περίπου έναν χρόνο, ξανά υπάρχει έντονη έξαρση στα τεφτέρια. Συνήθως έρχονται στα μέσα του μήνα, όταν τελειώνουν τα λεφτά, γύρω στις 15 με 20 του μηνός, και ζητούν να ψωνίσουν βερεσέ. Αυτό βέβαια δεν είναι κάτι απίστευτο, είναι απολύτως αναμενόμενο», εξηγεί στο TheOpinion, o Σάββας Κεσίδης, κρεοπώλης τρίτης γενιάς και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών.

«Αυτή την εξυπηρέτηση την κάνουμε κυρίως σε πελάτες που είναι χρόνια μαζί μας. Για τους ανθρώπους που μας τιμούν όλο τον χρόνο με την παρουσία τους, που είναι από τη γειτονιά και ξέρουμε ότι είναι σταθεροί πελάτες. Σε αυτούς βάζουμε πλάτη, ακόμη κι αν χρειαστεί να στερηθούμε από το δικό μας τραπέζι, με την ελπίδα ότι τελικά θα πληρωθούμε», συμπληρώνει ο κ. Κεσίδης.

Η πρακτική του βερεσέ δεν είναι απλώς μια διευκόλυνση, αλλά συχνά μια πράξη επιβίωσης για μικρομεσαίους επαγγελματίες και καταναλωτές.

«Η αγορά, για να μη “σβήσει”, αναγκαστικά στρέφεται σε αυτό. Εμείς οι επαγγελματίες δεν έχουμε άλλα περιθώρια. Έχουμε ήδη μειώσει το προσωπικό μας κέρδος και τώρα φορολογούμαστε με τα νέα μέτρα πάνω στον τζίρο, ενώ δεν έχει καμία σχέση ο τζίρος με το καθαρό κέρδος. Κι όταν ένας πελάτης είναι στο μαγαζί δέκα ή είκοσι χρόνια και φτάνει στο σημείο να έχει πρόβλημα επιβίωσης, δεν μπορείς να του πεις ότι δεν του δίνεις βερεσέ», καταλήγει ο πρόεδρος των κρεοπωλών.

Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στις λαϊκές αγορές της Θεσσαλονίκης, αφού δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές – κυρίως ηλικιωμένοι- που αγοράζουν προϊόντα με πίστωση.

«Προσπαθούμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας και μοιραία, τα τεφτέρια γεμίζουν. Τα περισσότερα είναι μικρά ποσά. Συνήθως μέσα σε δέκα με δεκαπέντε ημέρες οι περισσότεροι έρχονται και τακτοποιούν τις οφειλές τους», αναφέρει στο TheOpinion ο Χρήστος Κοξένογλου, μέλος της Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας – Θεσσαλίας – Θράκης.

«Δυστυχώς τα χρήματα δεν φτάνουν μέχρι τέλος του μήνα, προσπαθούμε να εξυπηρετήσουμε και να βοηθήσουμε τους πελάτες μας όσο περισσότερο μπορούμε. Οι περισσότεροι μας επιλέγουν εδώ και πολλά χρόνια τους ξέρουμε με το όνομα τους. Συνήθως μέχρι τέλος του μήνα μας έχουν εξοφλήσει», συμπληρώνει.