«Στον αέρα» η παράταση της σύμβασης ΟΑΣΘ – ΚΤΕΛ;

Χωρίς οδηγούς ο ΟΑΣΘ, μόλις 280 λεωφορεία στους δρόμους - “Τώρα έχουμε λεωφορεία, αλλά ξεμείναμε από οδηγούς...”

«Στον αέρα» η παράταση της σύμβασης ΟΑΣΘ – ΚΤΕΛ;
MOTION TEAM

Ως κεραυνός εν αιθρία έπεσε και στη Θεσσαλονίκη η δεύτερη “κόκκινη κάρτα” που έδειξε το Ελεγκτικό Συνέδριο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και στον ΟΑΣΑ για την ετήσια παράταση της σύμβασης που αφορά την παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου της Αθήνας στα ΚΤΕΛ.

Γιατί αυτή η απόρριψη νοιάζει τη Θεσσαλονίκη; Γιατί, πρόκειται για την ίδια ακριβώς διαδικασία που σε λίγο καιρό θα ακολουθηθεί και για τη συνέχιση της “συνεργασίας” ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.

Στον νόμο 4974 για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών (λες και το υπουργείο περίμενε την απορριπτική απόφαση του Ελεγκτικού συνεδρίου…) υπάρχει βέβαια πρόβλεψη για την “περίπτωση διακοπής των τακτικών υπηρεσιών υπεραστικών και αστικών οδικών μεταφορών επιβατών ή επικειμένου κινδύνου διακοπής τους”. Τι προβλέπεται; Απευθείας ανάθεση…  Συγκεκριμένα, στην περίπτωση αυτού του κινδύνου, νομιμοποιείται το υπουργείο Μεταφορών να προχωρήσει “στην παράταση της διάρκειας της σύμβασης με τον ανάδοχο πέραν των ορίων που προβλέπονται, με απευθείας ανάθεση”. Ωστόσο, όλοι οι εμπλεκόμενοι αντιλαμβάνονται ότι τα δομικά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών δεν λύνονται με παράταση στην παράταση, ούτε με απευθείας αναθέσεις μέσω φωτογραφικών διατάξεων…

 

Μόλις 280 λεωφορεία στους δρόμους

Συνολικά 31 γραμμές του ΟΑΣΘ έχουν αναλάβει σήμερα και εκτελούν τα ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη, βάσει της σχετικής σύμβασης μεταξύ των δύο φορέων. Σε περίπτωση που δεν παραταθεί αυτή η σύμβαση, ο ΟΑΣΘ αδυνατεί να “σηκώσει” αυτές τις γραμμές, οι οποίες – σημειωτέον – αντιστοιχούν περίπου στο 40% του συνολικού συγκοινωνιακού του έργου, αφού ήδη με δυσκολία ανταπεξέρχεται και στις γραμμές που καλείται να καλύψει ο ίδιος… “Τώρα έχουμε λεωφορεία, αλλά ξεμείναμε από οδηγούς…”, εξηγούν οι εργαζόμενοι.

“Κατά μέσο όρο το τελευταίο διάστημα βγαίνουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης 280 λεωφορεία από τα 400 που θα μπορούσαν να βγουν και για τον λόγο αυτό βλέπουμε ξανά γεμάτα λεωφορεία τις ώρες αιχμής. Το πρόβλημα είναι η έλλειψη οδηγών”, τονίζει μιλώντας στο TheOpinion ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, “από το 2010 έχουν να γίνουν προσλήψεις οδηγών, δηλαδή 12 ολόκληρα χρόνια. Στο μεταξύ, πολλοί οδηγοί έχουν συνταξιοδοτηθεί ενώ περίπου 300 έχουν πάρει μετάταξη”, λέει ο κ. Δήμκας. Τι προτείνει; “Προσλήψεις έστω και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για να λυθεί το πρόβλημα”, λέει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, μιας και ο ΟΑΣΘ τυπικά δεν μπορεί να προχωρήσει σε μόνιμες προσλήψεις, αφού βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης και τυπικά θα υπάρχει μόλις μέχρι τα τέλη του έτους.

 

“Αναδιάρθρωση μεγάλης κλίμακας”

Με αυτά τα δεδομένα, η παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ είναι επιβεβλημένη “πάση θυσία” όπως λένε TheOpinion στελέχη του ΟΑΣΘ και του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), που είναι υπεύθυνος για το συγκοινωνιακό έργο στον νομό. Ποια είναι, όμως, τα κυριότερα επιχειρήματα με τα οποία θα “σταθεί” ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου ο ΟΣΕΘ για να ζητήσει με αξιώσεις παράταση στη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ;

“Στην πράξη είμαστε λίγο πιο έτοιμοι από ό,τι στην Αθήνα”, εξηγούσαν στο TheOpinion στελέχη του Οργανισμού,  ο οποίος ετοιμάζει “αναδιάρθρωση μεγάλης κλίμακας” στις αστικές συγκοινωνίες λόγω και της επικείμενης έναρξης λειτουργίας του μετρό. Ένα άλλωστε από τα βασικά επιχειρήματα που έχει στη φαρέτρα του ο ΟΣΕΘ είναι πρωτίστως ότι “μόνο τον ΟΑΣΘ έχουμε στη Θεσσαλονίκη”. “Το ότι δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική στην πόλη είναι επιχείρημα αρκετό ισχυρό από μόνο του”, έλεγαν χαρακτηριστικά και αυτή είναι ίσως η μοναδική φορά που η φτώχια της Θεσσαλονίκης στον τομέα των συγκοινωνιών θα λειτουργήσει προς όφελός της…