Σοκάρουν τα στοιχεία για τα τροχαία με εγκατάλειψη
Το 80% των τροχαίων με εγκατάλειψη λαμβάνει χώρα σε κατοικημένες περιοχές.
Τα τροχαία δυστυχήματα με εγκατάλειψη του θύματος συνεχίζουν να αποτελούν μάστιγα στους ελληνικούς δρόμους.
Η κατάσταση παραμένει δραματική, με τα τροχαία ατυχήματα που συνοδεύονται από εγκατάλειψη να αποτελούν ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα. Σύμφωνα με στοιχεία, το 80% των τροχαίων με εγκατάλειψη λαμβάνει χώρα σε κατοικημένες περιοχές.
Σύμφωνα με τον οργανισμό SOS Τροχαία Εγκλήματα, 133 τροχαία ατυχήματα με εγκατάλειψη σημειώθηκαν στη χώρα το 2024 με 149 θύματα, εκ των οποίων οι 18 κατέληξαν νεκροί και οι υπόλοιποι τραυματίστηκαν – αρκετοί εξ αυτών σοβαρά.
Ο οργανισμός καταγγέλλει τη στάση της πολιτείας, σημειώνοντας πως ο υπό διαβούλευση νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας συνεχίζει να προστατεύει τους δράστες.
Αριθμοί που σοκάρουν
Οι καταγεγραμμένες περιπτώσεις αποκαλύπτουν μια ζοφερή εικόνα, συνολικά 149 θύματα, 18 νεκροί και 131 τραυματίες.
Τα στοιχεία δείχνουν πως το 88% των θυμάτων είναι ευάλωτοι χρήστες: οδηγοί και επιβάτες δικύκλων, πεζοί, ποδηλάτες, άτομα με αναπηρία και χρήστες πατινιών. Ανάμεσά τους, το 15% των θυμάτων είναι ανήλικοι. Τα ποσοστά αυτά αντικατοπτρίζουν τη σοβαρή έλλειψη προστασίας των ευάλωτων χρηστών, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων για τη διασφάλιση της ζωής τους.
Το 87,5% των δραστών είναι οδηγοί αυτοκινήτων, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 94,44% στα περιστατικά με θανάσιμους τραυματισμούς. Ωστόσο, μόλις το 1/3 των δραστών συλλαμβάνεται ή παραδίδεται, με πολλούς εξ αυτών να οδηγούν χωρίς άδεια ή υπό την επήρεια αλκοόλ.

Πού σημειώθηκαν τα τροχαία
Τα περισσότερα περιστατικά καταγράφηκαν σε κατοικημένες περιοχές 79,7%, ενώ σε αγροτικούς δρόμους, εθνικές οδούς και αυτοκινητόδρομους το ποσοστό ήταν χαμηλότερο. Σε επίπεδο περιφερειών, οι περισσότερες περιπτώσεις σημειώθηκαν στην Αττική 35, ακολουθούμενη από τη Στερεά Ελλάδα 17 και τη Μακεδονία 16.

Από τους 136 δράστες το 87,5% ήταν οδηγοί αυτοκινήτων, 11,76% οδηγοί δικύκλων και 1% οδηγός πατινιού. Μόνο 33,82% συνελήφθησαν ή παραδόθηκαν, ενώ από αυτούς, 15 δεν είχαν άδεια οδήγησης οι 7 βρίσκονταν υπό την επήρεια αλκοόλ κι ένας συμμετείχε σε αυτοσχέδιους αγώνες ταχύτητας.
Η απουσία καμερών και το όριο ταχύτητας
Σύμφωνα με τον οργανισμό SOS Τροχαία Εγκλήματα, η τοποθέτηση καμερών παρακολούθησης και η θέσπιση ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά. Ωστόσο, κάμερες που θα καταγράφουν πλήρη δεδομένα αναμένεται να τοποθετηθούν, και αυτές μόνο στην Αττική, έως το 2027. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση υπαναχώρησε από τη γενική εφαρμογή του ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα, περιορίζοντας το σε μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορίας, αφήνοντας μεγάλα κενά στην προστασία ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.

Παράλληλα, ο Πανελλήνιος Σύλλογος, SOS Τροχαία Εγκλήματα ζητά την Η θέσπιση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές, η μηδενική ανοχή στο αλκοόλ, καθώς και η κατάργηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ –που προσφέρει προστασία στους δράστες– αποτελούν κρίσιμα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα. Η κοινωνία δεν μπορεί να παραμένει παρατηρητής σε μια πραγματικότητα που κοστίζει ζωές.