Shrinkflation: Οι ποσότητες «εξατμίζονται», οι τιμές αυξάνονται – Το τρικ στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Εκατοντάδες καταγγελίες για μείωση στην ποσότητα συσκευασμένων προϊόντων, την ώρα που η τιμή τους αυξάνεται
Εκατοντάδες καταγγελίες για μείωση στην ποσότητα συσκευασμένων προϊόντων, την ώρα που η τιμή τους αυξάνεται ή στην καλύτερη περίπτωση παραμένει ίδια, φτάνουν καθημερινά στις Ενώσεις Καταναλωτών.
Το φαινόμενο του Shrinkflation, όπως ονομάζεται, προκύπτει από την σύνθεση των λέξεων shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός), έχει λάβει παγκόσμιες διαστάσεις με την εμφάνιση της πληθωριστικής κρίσης και φυσικά ούτε η Ελλάδα θα μπορούσε να ξεφύγει από την επιρροή του.
Πρόκειται για μια τάση μείωσης της προσφερόμενης ποσότητας του προϊόντος, ωστόσο οι αυξήσεις συνεχίζουν να περνούν σε αυτό, όμως σε ποσοστό, θεωρητικά μικρότερο που αντισταθμίζεται με την λιγότερη ποσότητα.
Όπως αναφέρει ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του Ν. ΙΝΚΑ και δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω, «δεν είναι παράνομο να επιλέξει ο προμηθευτής ή μια εταιρία να μειώσει το προϊόν, όμως δεν πρέπει να γίνεται με παραπλανητικό τρόπο προς τον καταναλωτή, κατά παράβαση του νόμου 2251/1994».
Το φαινόμενο άρχισε να εμφανίζεται, σύμφωνα με τις πρώτες καταγγελίες καταναλωτών, το καλοκαίρι, όμως σήμερα όπως εξηγεί ο κ. Γεωργιάδης έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και αφορά στην πλειοψηφία τα τυποποιημένα προϊόντα, είτε είναι είδη διατροφής, είτε απορρυπαντικά, είτε είδη προσωπικής υγιεινής που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Διπλό «καπέλο»
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη πρόκειται για μια «αθέμιτη, εμπορική και καταχρηστική πρακτική», αφού οι εταιρείες διατηρούν το ίδιος μέγεθος της συσκευασίας, ενώ μειώνουν το περιεχόμενο του προϊόντος.
Με αυτή τη λογική, οι καταναλωτές καλούνται να λάβουν ρόλο «ντετέκτιβ» για να εντοπίζουν διακυμάνσεις στις ποσότητες και τις τιμές των προϊόντων κάθε φορά που επισκέπτονται για τα ψώνια τους το σούπερ μάρκετ. Φυσικά αυτό είναι αδύνατο.
Ταυτόχρονα, όπως διευκρινίζει ο κ. Γεωργιάδης για το φαινόμενο Shrinkflation οι καταναλωτές επί της ουσίας πληρώνουν διπλά την αύξηση στην τιμή των προϊόντων. «Έχουμε την αύξηση επί της τιμής που φαίνεται ονομαστικά και μια δεύτερη έμμεση, καμουφλαρισμένη αύξηση με τη μείωση του προϊόντος».
Προϊόντα υπό… συρρίκνωση
Μερικά παραδείγματα προϊόντων που έπεσαν «θύματα» του Shrinkflation:
– συσκευασία κρουασάν από 90γρ. στα 70γρ. – συσκευασία κατεψυγμένων λαχανικών από 1000γρ στα 900γρ. – συσκευασία μαργαρίνης από 250γρ στα 200γρ. – γλυκίσματα σοκολάτας από 45γρ στα 38γρ. – υγρό πιάτων από 450ml σε 430ml – απορρυπαντικό πλυντηρίου από 90 μεζούρες στις 85 – οδοντόκρεμες από 90ml στα 75ml. – μπάρα σαπουνιού από 100γρ στα 90γρ.
Το υπουργείο Ανάπτυξης
Από την πλευρά του ο αρμόδιος υπουργός του υπουργείου Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης δεν φαίνεται να ενστερνίζεται την γενική παραδοχή της κατάστασης με την οποία έρχονται καθημερινά οι καταναλωτές.
Όπως επισημαίνει και ο εκπρόσωπος του Ν.ΙΝΚΑ «οι ίδιοι οι καταναλωτές που πηγαίνουμε στα σούπερ μάρκετ μπορούμε να καταλάβουμε πόσο αυξήθηκαν τα προϊόντα κι αν υπάρχουν μειώσεις ή όχι. Είναι ένα γενικευμένο φαινόμενο και θα έρθουν κι άλλες αυξήσεις μέσα στο Φεβρουάριο».
Ο Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου υποστήριξε ότι: «Η αίσθηση ότι ο πληθωρισμός οφείλεται στην αισχροκέρδεια, δεν είναι πραγματική. Αυτό πιστεύει η πλειονότητα των συμπολιτών μας, γιατί αυτό αντιλαμβάνεται ο πολίτης όταν μπαίνει στο σούπερ μάρκετ και βλέπει αυξημένες τιμές.
Οι δείκτες δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι σταθερά πια κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στον πληθωρισμό και στον πληθωρισμό των τροφίμων, κατά συνέπεια δε δικαιολογείται να έχουμε χαμηλότερο πληθωρισμό από τους άλλους και ταυτόχρονα εσωτερική γενικευμένη αισχροκέρδεια», αναφερόμενος σε δημοσιεύματα του Τύπου που κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτες αυξήσεις σε προϊόντα από την αρχή του έτους.