Σαρώνει η ακρίβεια τα τρόφιμα – Το 50% των καταναλωτών στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Λίστα στο σούπερ μάρκετ και μπάτζετ συστήνει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών μέσω του TheOpinion

Σαρώνει η ακρίβεια τα τρόφιμα – Το 50% των καταναλωτών στρέφονται σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Στιγμιότυπα από σούπερ μάρκετ (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

«Στο 16,5% έχουν αυξηθεί οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ σε ετήσια βάση. Από πέρυσι τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα. Όσο συνεχίζεται η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος θα έχουμε μόνο αυξήσεις», δηλώνει στο TheOpinion.gr ο Γιάννης Πηλίδης, πρόεδρος της Ένωσης Μικρομεσαίων Μάρκετ.

Τρόφιμα, κυρίως γαλακτοκομικά, χαρτικά και απορρυπαντικά «τραβούν» την ανηφόρα όσο παρατείνεται το γενικευμένο κλίμα κρίσης στην οικονομία.

Οι καταναλωτές βλέπουν μήνα με το μήνα το καλάθι να μικραίνει, όμως να ξοδεύουν τα ίδια χρήματα. Αυτή την πραγματικότητα επιβεβαιώνει και ο κ. Πηλίδης τονίζοντας ότι οι τζίροι στα σούπερ μάρκετ παραμένουν σταθεροί εξαιτίας της ακρίβειας, αλλά οι καταναλωτές σαφώς αγοράζουν λιγότερα προϊόντα πλέον.

Νέες συνήθειες

Απόρροια του κύματος ακρίβειας είναι η διαμόρφωση νέων καταναλωτικών συνηθειών όπως καταγράφεται το τελευταίο διάστημα η αύξηση πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, πρόεδρος του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΝΙΝΚΑ) εξηγεί στο TheOpinion.gr ότι πλέον το 50% των καταναλωτών έχει στραφεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κυρίως σε απορρυπαντικά και χαρτικά, αλλά φαίνεται πλέον να επεκτείνεται η επιλογή και στα τρόφιμα.

Από τη δική του πλευρά, όπως αναφέρει και ο κ. Πηλίδης τα περισσότερα προϊόντα είναι κατά 80-85% εφάμιλλα με αντίστοιχα κάποιας μάρκας, ωστόσο επειδή λείπει το brand η τιμή τους φτάνει αρκετά πιο χαμηλή στους καταναλωτές. «Στην Ευρώπη η ιδιωτική ετικέτα είχε μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων στην αγορά. Καλώς γίνεται αυτό και στην Ελλάδα».

Ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη οι πολίτες οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς στα εν λόγω προϊόντα οι αυξήσεις καταγράφονται σε μεγαλύτερο βαθμό από πέρυσι μέχρι φέτος.

Με λίστα στο σούπερ μάρκετ

Παράλληλα ο ίδιος επισημαίνει ότι οι καταναλωτές από εδώ και πέρα πρέπει να υιοθετήσουν μια νέα νοοτροπία όσον αφορά στα ψώνια τους, προκειμένου να μην πέφτουν σε παγίδες και περιττές σπατάλες.

«Απαράβατος κανόνας να πηγαίνουν με λίστα και συγκεκριμένο ποσό που θέλουν να ξοδέψουν. Έπειτα, να διαβάζουν τις ετικέτες με το περιεχόμενο των προϊόντων, γιατί παρατηρούνται μειώσεις στην ποσότητα από τις εταιρείες προκειμένου να μην προβούν σε αύξηση της τιμής. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται αρκετά έντονα στα απορρυπαντικά και στα συσκευασμένα τρόφιμα», υπογραμμίζει και διασαφηνίζει ότι πολλές εταιρείες επιλέγουν να μειώσουν το προσφερόμενο προϊόν, αντί να αυξήσουν την τιμή του.

Οι έλεγχοι

Ο κ. Γεωργιάδης σχολιάζοντας την πρόταση της κυβέρνησης ώστε οι τιμές να παραμένουν σταθερές πραγματοποιώντας έλεγχους, εξηγεί ότι στο πλαίσιο αυτό θα τεθεί σε λειτουργία μια ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής των αυξήσεων.

«Ο καταναλωτής θα μπορεί να έχει πρόσβαση και να βλέπει τις αυξήσεις που γίνονται στα προϊόντα. Και πάλι όμως δεν υπάρχει παρέμβαση του κράτους. Περιμένουμε να δούμε πώς θα λειτουργήσει το μέτρο, αλλά δεν έχει νόημα εφόσον δεν υπάρχει πλαφόν στην αγορά», καταλήγει.