Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: «Σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι» η ακινητοποίηση του «Λευκού Βέλους»
Με δηλώσεις της στο TheOpinion η Πρόεδρος Ιωάννα Τσιαπαρίκου τονίζει ότι στη χώρα μας δεν λειτουργεί Αρχή Διερεύνησης Ατυχημάτων στον σιδηρόδρομο.
Ως «σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι» χαρακτηρίζεται η πρόσφατη τεράστια ταλαιπωρία περίπου 130 επιβατών του πολυδιαφημισμένου τρένου «Λευκό Βέλος» στη γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Λίγες μέρες νωρίτερα, η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, είχε κάνει παρέμβαση προς την Hellenic Train A.E. για το θέμα των ακυρώσεων και των καθυστερήσεων δρομολογίων του προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Με δηλώσεις της στο TheOpinion η κα Τσιαπαρίκου τονίζει ότι κύριο μέλημα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων είναι να διασφαλιστούν τα δικαιώματα του επιβατικού κοινού. Αποκαλύπτει όμως πως στη χώρα μας υπάρχει κενό σε ό,τι αφορά στη διερεύνηση τέτοιων συμβάντων.
«Υπάρχει μια τρομακτική έλλειψη στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο», τονίζει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Αναφέρομαι στο γεγονός στη χώρα μας δεν λειτουργεί Αρχή Διερεύνησης Ατυχημάτων, κάτι για το οποίο είμαστε υπόλογοι και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο παρελθόν είχε συσταθεί στα χαρτιά, είχε μάλιστα οριστεί και διοικητικό συμβούλιο, αν θυμάμαι σωστά,αλλά χωρίς ανθρώπινο δυναμικό, πώς να λειτουργήσει;».
Πώς λοιπόν θα διερευνηθεί το πρόσφατο συμβάν με την ακινητοποίηση του «Λευκού Βέλους»; «Θα διερευνηθεί τόσο από τον ΟΣΕ ως διαχειριστή του δικτύου όσο και από την Εταιρία, την Hellenic Train. Στη συνέχεια, οι δύο εκθέσεις έρχονται σε μας και αν δούμε ότι υπάρχει θέμα που αφορά στην ασφάλεια των επιβατών αλλά και στη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους, εμείς παρεμβαίνουμε», εξηγεί η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων.
Το τελευταίο συμβάν
Στα τέλη της περασμένης εβδομάδας αμαξοστοιχία expess, περισσότερο γνωστή ως «Λευκό Βέλος» στη γραμμή Αθηνών – Θεσσαλονίκης ακινητοποιήθηκε λίγο έξω από την Αθήνα, στον σταθμό Δεκελείας, με αποτέλεσμα 130 επιβάτες να περιμένουν εντός βαγονιών, χωρίς μάλιστα να λειτουργεί ο κλιματισμός. Πρόβλημα δημιουργήθηκε λίγο αργότερα και στη δεύτερη αμαξοστοιχία που ξεκίνησε για να τους παραλάβει, ωστόσο ακινητοποιήθηκε και αυτή, με αποτέλεσμα μετά από ώρες οι επιβάτες να μεταφερθούν τελικά στον προορισμό τους, αλλά με λεωφορεία.
Ωστόσο, και την επόμενη μέρα, οι επιβάτες μετακινήθηκαν με αμαξοστοιχίες Intercity, ενώ είχαν «κλείσει» εισιτήρια με αμαξοστοιχία express και αποζημιώθηκαν με τη διαφορά του εισιτηρίου.
Από την πλευρά της, η εταιρία Hellenic Train με ανακοίνωσή της, ζήτησε μεν μια ειλικρινή συγγνώμη, επισήμανε ότι επιστράφηκε στους επιβάτες το κόστος των εισιτηρίων, έσπευσε όμως να διευκρινίσει ότι δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών, ρίχνοντας το «μπαλάκι» των ευθυνών αλλού.
Αυτεπάγγελτη έρευνα
Τη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας προανήγγειλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με την πρόεδρο Ιωάννα Τσιαπαρίκου να υπογραμμίζει ωστόσο ότι αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που υπήρξε ταλαιπωρία επιβατών.
«Αυτό το τελευταίο συμβαίνει ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Το τελευταίο διάστημα είχαμε συσσωρευμένα παράπονα εξαγριωμένων επιβατών σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, σε σχέση με ακυρώσεις και καθυστερήσεις δρομολογίων. Ανεξάρτητα από το συγκεκριμένο συμβάν, που θα ερευνηθεί ως συμβάν και θα αποδοθούν ευθύνες είτε φταίει η υποδομή, είτε η σιδηροδρομική επιτήρηση, είτε η πτώση τάσης του ρεύματος, θα πρέπει να έχουμε κατά νου τα δικαιώματα των επιβατών», τονίζει η κα Τσιαπαρίκου.
Συγκεκριμένα, η αυτεπάγγελτη έρευνα πρώτα θα διερευνήσει πιθανές παραβάσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής σε ζητήματα ασφάλειας, αλλά και θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.
Τα δικαιώματα των επιβατών
Σύμφωνα πάντως με τον με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/07, οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω:
Άρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.
Άρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα :
*Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν.
*Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη,
Άρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις .
Ειδικότερα:
- 25 % του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών∙
- 50 % του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω.
Άρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο και η εκτιμώμενη ώρα άφιξης.
Μάλιστα, σύμφωνα με την κα Τσιαπαρίκου, «οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή. Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται».
Για τον προαστιακό
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων συνεχίζει να γίνεται αποδέκτης πλήθος παραπόνων επιβατών του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Στη σχετική επιστολή της προέδρου, τονίζεται ότι τα παράπονα αυτά εστιάζονται «στις επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις αλλά και καθυστερήσεις δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή πρέπει να εξυπηρετηθεί η ανάγκη μετακίνησης των πολιτών από και προς τον τόπο εργασίας τους».
«Ο συνεχώς διογκούμενος όγκος παραπόνων από τους επιβάτες των συγκεκριμένων δρομολογίων, έχει κινητοποιήσει την Αρχή εδώ και αρκετούς μήνες. Ο σεβασμός των δικαιωμάτων των επιβατών , είναι κέρδος για τον σιδηρόδρομο, τις μεταφορές και τη χώρα. Αντίθετα η συσσωρευμένη δυσαρέσκεια ενδέχεται να αποθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν το τρένο ως μέσο μετακίνησης τους, σε μία κρίσιμη μάλιστα χρονική συγκυρία, όπου οι στόχοι της Πράσινης Συμφωνίας και η Κλιματική Κρίση, θέτουν την αύξηση του επιβατικού σιδηροδρομικού έργου στην κορυφή των προτεραιοτήτων για τη σχεδιαζόμενη απανθρακοποίηση των Μεταφορών», τονίζει η κα Τσιαπαρίκου.