Ρομπότ του ΑΠΘ γίνονται… αφηγητές της Οδύσσειας

Η συγκεκριμένη ερευνητική δράση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς μια πιο σύγχρονη και βιωματική διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας

Ρομπότ του ΑΠΘ γίνονται… αφηγητές της Οδύσσειας

Μπορεί η τεχνολογία να φέρει τους μαθητές πιο κοντά στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία; Μια καινοτόμος ερευνητική πρωτοβουλία του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποδεικνύει ότι η εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τα ομηρικά έπη.

Μέσω του έξυπνου ρομπότ DuckyCode, μαθητές της Α’ Γυμνασίου προσεγγίζουν την Οδύσσεια με έναν τρόπο που συνδυάζει την τεχνολογία, την αφήγηση και τη δημιουργική σκέψη.

Ένα Πρωτοποριακό Πείραμα

Το καινοτόμο πρόγραμμα εφαρμόζεται πειραματικά σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, όπως το Γυμνάσιο Μυγδονίας, το 4ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου, το 13ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, το 2ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 5ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου. Ο βασικός του στόχος είναι να κάνει την επαφή των μαθητών με την Οδύσσεια πιο ενδιαφέρουσα και διαδραστική, αξιοποιώντας τη συνεργασία, τον προγραμματισμό και την εκπαιδευτική ρομποτική.

Το DuckyCode «αφηγείται» την Οδύσσεια

Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές προγραμματίζουν το ρομπότ DuckyCode ώστε να «ζωντανέψει» αποσπάσματα από την Οδύσσεια. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, καλούνται να θυμηθούν σημαντικές πληροφορίες από την αφήγηση, να πειραματιστούν με εναλλακτικά σενάρια και να τα παρουσιάσουν χρησιμοποιώντας το ρομπότ. Επιπλέον, σχεδιάζουν το ταξίδι του Οδυσσέα πάνω σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χάρτη, ξεπερνώντας προκλήσεις και εμπόδια που συναντά ο ήρωας στην πορεία του.

Η ερευνητική δράση συντονίζεται από τη Μαρία Παλιούρα, υποψήφια διδάκτορα του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, υπό την επίβλεψη του Αναπληρωτή Καθηγητή Θεοδόσιου Σαπουνίδη.

«Η τεχνολογία μπορεί να αναδείξει τη σημασία των φιλολογικών μαθημάτων»

«Ένιωσα την ανάγκη να δημιουργήσω κάτι που θα με φέρει πιο κοντά στα παιδιά, καθώς παρατηρώ ότι τα φιλολογικά μαθήματα ολοένα και περισσότερο υποτιμώνται από τους μαθητές. Αυτό θεωρώ ότι είναι άδικο, καθώς τα μαθήματα αυτά έχουν πολλά να προσφέρουν στον σύγχρονο κόσμο. Με αφορμή αυτή τη διαπίστωση, μου γεννήθηκε η έμπνευση να δημιουργήσουμε αυτό το εγχείρημα.

Πρόκειται για μια εκπαιδευτική δράση, όπου τα παιδιά καλούνται να προγραμματίσουν ρομποτάκια, προκειμένου να μάθουν την ιστορία της Οδύσσειας. Είναι μια συνεργατική διαδικασία, στην οποία οι μαθητές χωρίζονται σε τέσσερις έως πέντε ομάδες, έχουν στη διάθεσή τους έναν φορητό υπολογιστή και καλούνται να προγραμματίσουν το ρομπότ έτσι, ώστε να ακούσουν την αφήγηση της Οδύσσειας», αναφέρει μιλώντας στο TheOpinion, η Μαρία Παλιούρα.

«Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι εστιάζουμε στην κατάκτηση της γνώσης. Ωστόσο, ζούμε στην εποχή του διαδικτύου, όπου η πρόσβαση στη γνώση είναι άμεση. Αυτό που θα έπρεπε να μας απασχολεί περισσότερο είναι η ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων. Μέσα από ένα τέτοιο μάθημα, οι μαθητές δεν αποκτούν μόνο γνώση, αλλά, με την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα φιλολογικά μαθήματα, καλλιεργούν ψηφιακές δεξιότητες, μαθαίνουν να συνεργάζονται και ενισχύουν την κριτική τους σκέψη», συμπληρώνει.

Η συγκεκριμένη ερευνητική δράση αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς μια πιο σύγχρονη και βιωματική διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Οι πρώτες αντιδράσεις από μαθητές και εκπαιδευτικούς είναι ενθουσιώδεις, καθώς το πρόγραμμα δείχνει πως η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα που συνδέει το παρελθόν με το μέλλον της εκπαίδευσης. Η Οδύσσεια αποκτά νέα διάσταση, και οι μαθητές γίνονται όχι μόνο αναγνώστες, αλλά και δημιουργοί της δικής τους ομηρικής περιπέτειας.

«Δεν επιλέξαμε τυχαία την Οδύσσεια», αναφέρει η κ. Παλιούρα και προσθέτει: «Ακροβατεί ανάμεσα στη λογοτεχνία και τα αρχαία ελληνικά. Πρόκειται για ένα κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, και μέσα από αυτό προσπαθούμε να αναδείξουμε τις αξίες που προβάλλονται στην αφήγηση, όπως τις διαμορφώνει ο Όμηρος μέσα από το ελληνικό κείμενο. Με αυτόν τον τρόπο, το έργο γίνεται πιο προσιτό στα παιδιά και η αφήγηση πιο κατανοητή».

«Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, Θεοδόσης Σαπουνίδης, στάθηκε συνοδοιπόρος μου σε αυτό το εγχείρημα. Στην ερευνητική μας ομάδα, ως συνυποψήφιοι διδάκτορες, λειτουργούμε με πνεύμα συνεργασίας – ο ένας στηρίζει και ενισχύει τον άλλον», σημειώνει η κ. Παλιούρα.

Μια σύγχρονη πλατφόρμα εκπαιδευτικής ρομποτικής

Το DuckyCode είναι προϊόν της ομώνυμης spin-off εταιρείας του ΑΠΘ και αποτελεί μια σύγχρονη, υβριδική πλατφόρμα εκπαιδευτικής ρομποτικής και προγραμματισμού. Είναι η εξέλιξη των επιτυχημένων συστημάτων CubesCoding και Robotiles, τα οποία έχουν ήδη διακριθεί σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς.

Η πλατφόρμα περιλαμβάνει δύο υποσυστήματα, ένα που επιτρέπει τον προγραμματισμό μέσω μαγνητικών εντολών, χωρίς τη χρήση υπολογιστή κι ένα δεύτερο που αξιοποιεί γραφικά περιβάλλοντα μέσω υπολογιστή, κινητού ή ταμπλέτας. Στην παρούσα εκπαιδευτική παρέμβαση χρησιμοποιήθηκε το δεύτερο υποσύστημα, επιτρέποντας στους μαθητές να αλληλεπιδρούν με το ρομπότ μέσω ηλεκτρονικών συσκευών.