«Ριβιέρα του Θερμαϊκού»: Αυθαίρετες προβλήτες στη «σκιά» μιας μαρίνας που (ακόμα) δεν ήρθε (ΦΩΤΟ)

Επικίνδυνες κατασκευές, τουριστικά καραβάκια και μια μαρίνα που ακόμα σχεδιάζεται — στο πικ της σεζόν, η «Ριβιέρα του Θερμαϊκού» αναζητά λύσεις.

«Ριβιέρα του Θερμαϊκού»: Αυθαίρετες προβλήτες στη «σκιά» μιας μαρίνας που (ακόμα) δεν ήρθε (ΦΩΤΟ)

Στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν, προβλήτες στον δήμο Θερμαϊκού παραμένουν αυθαίρετες, επικίνδυνες και χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις, ενώ η μαρίνα της Νέας Μηχανιώνας βρίσκεται ακόμη στα…σχέδια.

Στην καρδιά του καλοκαιριού, όταν το παραλιακό μέτωπο του δήμου Θερμαϊκού γεμίζει τουρίστες, παραθεριστές και κατοίκους, οι προβλήτες που ξεπροβάλλουν σε διάφορα σημεία της ακτογραμμής γίνονται καθημερινό σημείο συνάντησης. Άλλοτε για βόλτα και ψάρεμα, άλλοτε για βουτιές, ιδιαίτερα από εφήβους. Ωστόσο, η εικόνα απέχει πολύ από το ιδανικό.

Πρόκειται για κατασκευές που έχουν χαρακτηριστεί αυθαίρετες, κάτι που – σύμφωνα με τον δήμο – τις καθιστά εκτός πλαισίου οποιασδήποτε βελτιωτικής ή συντηρητικής παρέμβασης. Η απουσία συντήρησης έχει ως αποτέλεσμα τη φθορά τους: σκουριασμένα σίδερα, φθαρμένα μπετόν και σαθρές επιφάνειες. Κίνδυνοι που δεν είναι ορατοί μόνο στους κολυμβητές, αλλά και στους επιβάτες των μικρών τουριστικών σκαφών που δένουν σε ορισμένες από αυτές.

Το τουριστικό δρομολόγιο και οι υποδομές

Στις ίδιες προβλήτες προσεγγίζουν και τα τουριστικά καραβάκια που εκτελούν δρομολόγια Αγία Τριάδα – Νέοι Επιβάτες – Περαία – Λευκός Πύργος, συνδέοντας την ανατολική πλευρά του Θερμαϊκού με το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Το δρομολόγιο αυτό έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές τους θερινούς μήνες, εξυπηρετώντας εκατοντάδες επιβάτες καθημερινά. Όμως, η κατάσταση των υποδομών δημιουργεί ερωτήματα για την ασφάλεια και την εικόνα που δίνει η περιοχή στους επισκέπτες της.

Εν αναμονή μιας… τεχνητής αναπνοής

Μιλώντας στο TheOpinion ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Κωνσταντίνος Μαργαρίτης, τόνισε πως οι εν λόγω προβλήτες δεν έχουν αδειοδοτηθεί ποτέ.

Περιγράφοντας το περίπλοκο «καθεστώς» των προβλητών, ενημέρωσε πως έχει ήδη ξεκινήσει μία συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ώστε να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες που ως αποτέλεσμα θα έχουν και τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις.

Η μαρίνα που εξαγγέλλεται, αλλά δεν υλοποιείται

Την ίδια στιγμή, το σχέδιο για τη μαρίνα της Νέας Μηχανιώνας – που θα μπορούσε να προσφέρει ένα θεσμικό πλαίσιο για τις θαλάσσιες δραστηριότητες της περιοχής – εξακολουθεί να κινείται με αργούς ρυθμούς.

Τον Φεβρουάριο του 2024, υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση για την εκπόνηση των σχετικών μελετών, με χρηματοδότηση 338.331,85 ευρώ από το πρόγραμμα «Φιλόδημος II». Ακολούθησε διεθνής διαγωνισμός, από τον οποίο αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος, ενώ η σύμβαση υπογράφηκε τελικά μόλις τον Μάιο του 2025.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, η εκπόνηση των μελετών αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 13 μηνών. Η μαρίνα προβλέπεται να φιλοξενεί έως 300 σκάφη — ακόμη και mega yachts — ενισχύοντας το τουριστικό προφίλ της Νέας Μηχανιώνας. Ωστόσο, ουδείς μπορεί να εγγυηθεί το πότε (και αν) το έργο θα ξεκινήσει, αφού σύμφωνα με πληροφορίες, οι μελέτες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα καθώς λείπουν στοιχεία που «αναζητούνται» στην Τεχνική Υπηρεσία.

Μια ακτογραμμή χωρίς εμφανές σχέδιο

Το ζήτημα δεν είναι μόνο αισθητικό. Είναι πρωτίστως θεσμικό. Καθώς η θερινή σεζόν βρίσκεται στο αποκορύφωμά της, οι προβλήτες στον δήμο Θερμαϊκού παραμένουν κομμάτι της καθημερινότητας – άλλοτε ως σημείο αναψυχής και άλλοτε ως «κρίκος» μιας τουριστικής αλυσίδας. Το πώς και πότε θα υπάρξει ένα συνεκτικό σχέδιο για τη διαχείρισή τους, θα δείξει αν η «Ριβιέρα του Θερμαϊκού» θα αποκτήσει τις υποδομές που της αξίζουν ή αν θα συνεχίσει να πορεύεται με λύσεις ανάγκης, «εγκλωβισμένη» σε μια διαρκή «μηχανική υποστήριξη».