“Μπαλάκι” οι ευθύνες για τον δρόμο της… ταλαιπωρίας

“Οι υπηρεσίες του Δήμου υπέδειξαν κυβολιθική επίστρωση, όχι εμείς”, λένε με δυο λόγια οι αρχαιολογικές υπηρεσίες...

“Μπαλάκι” οι ευθύνες για τον δρόμο της… ταλαιπωρίας

Όχι μόνο η Eφορεία Aρχαιοτήτων, αλλά ούτε και η Eφορεία Nεοτέρων Mνημείων Θεσσαλονίκης, με εκπροσώπους των οποίων μίλησε το TheOpinion, φαίνεται ότι ζήτησαν από τον Δήμο την επίστρωση της οδού Ελένης Ζωγράφου με κυβόλιθους! Πρόκειται για την πλέον πολυσυζητημένη οδό της… ταλαιπωρίας σήμερα στη Θεσσαλονίκη, αυτή που “οδηγεί” στο νοσοκομείο “Αγιος Δημήτριος” και στη συνέχεια προς τα Κάστρα αλλά και την περιφερειακή οδό.

ΕΚΑΒίτες, εργαζόμενοι στο νοσοκομείο, κάτοικοι, διερχόμενοι, ποδηλάτες, ταξιτζήδες, διανομείς, οδηγοί του ΟΑΣΘ… όλες οι πιθανές επαγγελματικές ομάδες και οι χρήστες του δρόμου έχουν διαμαρτυρηθεί ποικιλοτρόπως για την επιλογή ο δρόμος αυτός να επιστρωθεί με κυβόλιθους.

Γιατί μπορεί οι κυβόλιθοι να μετατρέπουν την Ελένης Ζωγράφου σε ένα υπέροχο, παραδοσιακό καλντερίμι που φέρνει στο νου εικόνες της παλιάς Θεσσαλονίκης, στην καθημερινότητα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Όλοι μιλούν για οδό της ταλαιπωρίας. “Μεταφέρουμε ασθενείς με ένα κάταγμα και μέχρι να φτάσουμε στο νοσοκομείο, το κάταγμα σίγουρα έχει μετατραπεί σε σπάσιμο”, έλεγαν στο TheOpinion τραυματιοφορείς του ΕΚΑΒ. “Σκεφτείτε ότι από εδώ διέρχονται ασθενείς με καρδιά ή με οποιαδήποτε άλλη πάθηση και μέχρι να φτάσουν στην πόρτα του νοσοκομείου, το ασθενοφόρο που τους μεταφέρει πρέπει να μειώσει ταχύτητα λόγω του κυβόλιθου!”, περιγράφει στο TheOpinion και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο νοσοκομείο “Άγιος Δημήτριος”, Στέφανος Χατζηλιάδης.

“Ήταν επιλογή του Δήμου!”

Όπως κατ’ επανάλειψη έχει δηλώσει ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Μάκης Κυριζίδης, στο σημείο έγινε “αρχαιολογική αποκατάσταση”, αφού ο παλιός κυβόλιθος που υπήρχε κάτω από την άσφαλτο, είχε αρχίσει να αποκαλύπτεται ήδη σε σημεία της οδού, με τη φθορά της ασφάλτου. Έτσι, σύμφωνα με τον ίδιο, “δεν είναι δική μας απόφαση, είναι θέμα αρχαιολογίας, η οποία έχει αποφασίσει να γίνει έτσι η αποκατάσταση με τους κυβόλιθους. Αν αποφασίσει ότι κάνει πίσω και δεν θέλει πλέον τους κυβόλιθους και θέλει άσφαλτο, είναι εύκολο. Εάν μας έδινε το πράσινο φως η αρχαιολογική υπηρεσία θα τον είχαμε ασφαλτοστρώσει σε δύο ώρες”

Ωστόσο, μάλλον κάπου, από κάποιον έχει γίνει κάποια παρανόηση, καθώς τόσο η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης όσο και η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων Πόλης Θεσσαλονίκης δεν υπέδειξαν και δεν υποχρέωσαν τον Δήμο να στρώσει με συγκεκριμένο υλικό τον δρόμο.

“Αρμόδια υπηρεσία για την επιλογή του υλικού του οδοστρώματος και την εφαρμογή του είναι η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του Δήμου Θεσσαλονίκης , στην οποία κοινοποιούμε το παρόν και όπου θα πρέπει να απευνθείτε”, δηλώνει σε επίσημο έγγραφό της τον Φεβρουάριο προς το Σωματείο Εργαζομένων στο νοσοκομείο “Άγιος Δημήτριος” η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Ελισάβετ Τσιγαρίδα.

Το TheOpinion μίλησε με εκπρόσωπο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης για το θέμα, με αφορμή έγγραφο της Εφορείας που κοινοποιήθηκε στο Σωματείο Εργαζομένων του νοσοκομείου “Άγιος Δημήτριος” και το οποίο, με δυο λόγια, λέει το εξής: “Δεν επιλέξαμε εμείς το συγκεκριμένο υλικό, το υλικό αυτό προέβλεπε μελέτη του Δήμου Θεσσαλονίκης την οποία εμείς εγκρίναμε. Την εγκρίναμε γιατί δεν υπήρξε κάτι που να “απειλεί” τα μνημεία (Τείχη – Ευαγγελίστρια- Ισλαχανέ) που βρίσκονται εκατέρωθεν της οδού, επομένως φυσικά και δεν είχαμε πρόβλημα με κυβολιθική επίστρωση, άλλωστε αυτό το υλικό υπήρχε ήδη και είχε αποκαλυφθεί εν μέρει, σε διάφορα σημεία της οδού, κάτω από την άσφαλτο. Αν όμως η μελέτη του Δήμου προέβλεπε άσφαλτο, το υλικό δηλαδή με το οποίο ήταν επιστρωμένη η οδός τα τελευταία χρόνια, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα την εγκρίναμε. Άλλωστε, ο Δήμος είναι αυτός που πρέπει να δει θέματα κυκλοφορίας ή δυσχέρειας στην κίνηση, όχι η Εφορεία Αρχαιοτήτων”.

Η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων

“Δεν ευσταθεί ότι οι αρχαιολογικές υπηρεσίες υπέδειξαν το υλικό αυτό”, τονίζει μιλώντας στο TheOpinion και ο Δημήτρης Ζυγομαλάς, προϊστάμενος του Τμήματος Προστασίας Νεοτέρων Μνημείων της Υπηρεσίας Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας του υπουργείου Πολιτισμού. 

Όπως λέει ο ίδιος ο οποίος έχει την εικόνα όλου του φακέλου του έργου, το όλο θέμα ανακινήθηκε τον Απρίλιο του 2019, όταν για πρώτη φορά υποβλήθηκε μελέτη των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης και η οποία πρότεινε να αποκαλυφθεί το αρχικό υλικό όπου είχε αρχίσει ήδη να διαφαίνεται με τη φθορά της ασφάλτου αλλά και να επιστρωθεί και η υπόλοιπη με κυβόλιθους. Συγκεκριμένα προτάθηκε “αποξήλωση ασφαλτικού οδοστρώματος, ανακατασκευή του με οπλισμένο σκυρόδεμα και επίστρωση με γρανιτικούς κυβόλιθους”.

Το έργο που υλοποιήθηκε το 2021 λεγόταν “Κατασκευή περιμετρικών πεζοδρομίων και κυβολιθικών επιστρώσεων για την ανάδειξη των ιστορικών Κοιμητηρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης (Ευαγγελίστριας, Διαμαρτυρομένων, Αρμενίων”, με κύριο του έργου τον Δήμο Θεσσαλονίκης.

“Εκατέρωθεν της οδού βρίσκονται μνημεία και αρχαιότητες και για τον λόγο αυτό εστάλη και στις Εφορείες η μελέτη και εξετάστηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ. Το δικό μας αντικείμενο ήταν να δούμε αν η μελέτη του έργου εναρμονίζεται και δεν βλάπτει καθοιονδήποτε τρόπο τα μνημεία αυτά. Ακολούθησε λοιπόν εγκριτική απόφαση, κατόπιν ομόφωνης γνωμοδότησης του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας”, επισημαίνει ο κ. Ζυγομαλάς.

Μέχρι στιγμής, πάντως δεν υπήρξε αίτημα από τον Δήμο προς την Εφορεία για βελτιωτική μελέτη στο σημείο…