«Πρωτεύουσα» των λιμανιών της Ευρώπης η Θεσσαλονίκη για ένα διήμερο – Ο ΟΛΘ φιλοξενεί το συνέδριο του ESPO

Στα τέλη Ιουνίου τοποθέτηση την έναρξη των εργασιών για την επέκταση του 6ου προβλήτα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Γιάννης Τσάρας.

«Πρωτεύουσα» των λιμανιών της Ευρώπης η Θεσσαλονίκη για ένα διήμερο – Ο ΟΛΘ φιλοξενεί το συνέδριο του ESPO

«Πρωτεύουσα» όλων των… ευρωπαϊκών λιμανιών θα γίνει για ένα διήμερο η Θεσσαλονίκη, αφού για πρώτη φορά «φιλοξενεί» το ετήσιο Συνέδριο του Ευρωπαϊκoύ Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (European Sea Ports Organisation – ESPO).

Το Συνέδριο διοργανώνεται με τη φιλοξενία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, και μάλιστα λίγο πριν την έναρξη των εργασιών για την επέκταση του 6ου προβλήτα, που τοποθετείται χρονικά στα τέλη Ιουνίου, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Γιάννης Τσάρας, κατά τη διάρκεια σχετικής συνέντευξης Τύπου.

Το συνέδριο θα ασχοληθεί με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα τα λιμάνια της Ευρώπης, σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εποχή με «ανοιχτά» ενεργειακά ζητήματα και υπό την πίεση των δασμών του Ντόναλντ Τραμπ.

Το θέμα του συνεδρίου είναι «Προς μια στρατηγική για τα λιμάνια της Ευρώπης στη μετά 2024 εποχή».

Για κρίσιμες πολιτικές εξελίξεις και εκλογικές αναμετρήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ που έχουν δημιουργήσει νέες «πολιτικές προτεραιότητες» έκανε λόγο κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του ESPO, Ansis Zeltins. Τόνισε, σχετικά, πως οι οι δασμοί Τραμπ, εφόσον τελικά επιβληθούν, απειλούν να φέρουν φουρτούνες στην παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο.

«Η ΕΕ καλείται να προετοιμαστεί για το μέλλον της, να ενισχύσει τη στρατηγική της αυτονομία και να επιδιώξει νέες συμμαχίες. Τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ως κρίσιμοι κόμβοι εφοδιασμού και ενέργειας, πύλες εμπορίου και βιομηχανικά οικοσυστήματα, βρίσκονται στην καρδιά αυτών των εξελίξεων και καλούνται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπισή τους», τόνισε χαρακτηρστικά ο κ. Zeltins.

Στις βασικές θεματικές του συνεδρίου αναφέρθηκε η γενική γραμματέας του ESPO, Isabelle Ryckbost: «οι πρόσφατες μακροοικονομικές επιδόσεις των ευρωπαϊκών λιμένων, οι βασικές προτεραιότητες για έναν ανταγωνιστικό και βιώσιμο λιμενικό τομέα, οι επενδύσεις σε πρακτικές βιωσιμότητας και ενεργειακής μετάβασης, ο ρόλος των λιμανιών στο διαμορφούμενο γεωπολιτικό περιβάλλον».

Μεταξύ των συμμετεχόντων εκπρόσωποι από λιμάνια, ναυτιλιακούς οργανισμούς και φορείς όπως η Κομισιόν και το ΝΑΤΟ, ενώ το παρών θα δώσει και ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Ε.Ε., Απόστολος Τζιτζικώστας.

«Ζούμε σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών και σύνθετων προκλήσεων. Τα λιμάνια μας δεν είναι απλώς πύλες εμπορίου. Αποτελούν κόμβους συνδεσιμότητας, κέντρα καινοτομίας και μοχλούςανάπτυξης των εθνικών και ευρωπαϊκών οικονομιών. Κι όμως, για να συνεχίσουν να διαδραματίζουν αυτόν τον ρόλο, οφείλουμε να σταθούμε με ρεαλισμό και θάρρος απέναντι στα επερχόμενα κύματα αλλαγής» ανέφερε ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΟΛΘ και πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, Αθανάσιος Λιάγκος.

«Το 2024 ήταν για εμάς μια χρονιά-ορόσημο: πετύχαμε ρεκόρ στη διακίνηση και τους όγκους σε όλους τους βασικούς τομείς, καθώς και βελτιωμένη λειτουργική αποδοτικότητα. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφθασε τις 566.000 TEU, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 9%. Στον Συμβατικό Τομέα πετύχαμε διακίνηση 3,2 εκατ. τόνων, υψηλότερη κατα 9% σε σύγκριση με το 2023. Στην κρουαζιέρα, καταγράψαμε ρεκόρ αφίξεων 81 πλοίων, έναντι 68 πλοίων το προηγούμενο έτος, έχοντας υποδεχτεί συνολικά 125.000 επιβάτες» ανέφερε ο κ. Λιάγκος.

«Παράλληλα, με την έγκριση του Master Plan,προχωράμε στην υλοποίηση του επενδυτικού μας πλάνου, ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ, με στόχο να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως λιμάνι-κλειδί για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη», σημείωσε ο κ. Λιάγκος.

Με το βλέμμα στην Ινδία

Αναφερόμενος στη στρατηγική θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, εξήγησε ότι μπορεί να διοχετεύει ευκολότερα εμπορεύματα σε μεγάλες αγορές όπως η Ινδία.

«Το 2025 βρίσκει την Ευρώπη και τον κόσμο μπροστά σε νέες γεωπολιτικές και οικονομικές ανακατατάξεις. Μέσα σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, τα ευρωπαϊκά λιμάνια δεν παραμένουν απλοί παρατηρητές. Αντίθετα, αναδεικνύονται σε πυλώνες σταθερότητας και κινητήριες δυνάμεις προόδου. Με πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανθεκτικότητα, προωθούν την καινοτομία και επιταχύνουν την πράσινη μετάβαση, διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του νέου γεωοικονομικού χάρτη της Ευρώπης. Σε αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι, ο ESPO προσφέρει την ιδανική πλατφόρμα για να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος σχετικά με τη στρατηγική που θα καθορίσει την πορεία του λιμενικού κλάδου στο μέλλον» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Γιάννης Τσάρας.