Πρόταση για δημιουργία σύγχρονου δικτύου Τραμ στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης

«Περιμένουμε από τη διοίκηση να τοποθετηθεί για τη δημιουργία Μουσείου τραμ, καθώς και για την αποκατάσταση των δύο βαγονιών»

Πρόταση για δημιουργία σύγχρονου δικτύου Τραμ στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης

Ο δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Τρεμόπουλος, παρουσίασε στη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής, την πρότασή του για τη δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου Τραμ στη Θεσσαλονίκη.

Όπως τόνισε ο κ. Τρεμόπουλος, μετά την όξυνση των προβλημάτων κυκλοφορίας λόγω των πρόδρομων εργασιών για το FlyOver και της επερχόμενης λειτουργίας του Μετρό από το φθινόπωρο, “θα πρέπει να μπει σε μία διαδικασία αυτή η πρόταση ούτως ώστε το συντομότερο να περάσει σε μια φάση υλοποίησης.

Στην πόλη μας έχουμε βιώσει καλά το κυκλοφοριακό αδιέξοδο. Μιλάμε για ένα μέσο σταθερής τροχιάς το οποίο μπορεί να προσφέρει ελάφρυνση στην κυκλοφορία”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το σχέδιο διάσωσης των δημοτικών ΜΜΕ – Συμμετοχή και της Περιφέρειας

Σύμφωνα με τον κ. Τρεμόπουλο, τα τραμ μπορούν μέσα από τα αρθρωτά βαγόνια τους να μεταφέρουν 400 επιβάτες συνολικά.

“400 επιβάτες επί 15 διελεύσεις την ώρα, σημαίνει εξυπηρέτηση 6.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Αντίθετα ο συρμός του Μετρό θα χώρα 450 επιβάτες“, υπογράμμισε.

“Μιλάμε για μία επιστροφή στο παρελθόν όχι για μία καινοτόμα πρόταση. Η πόλη τη δεκαετία του ’80 παρόλο που συζήταγε για τη δημιουργία ενός δικτύου Τραμ, αυτό που επιλέχθηκε από τη διοίκηση Κούβελα ήταν το Μετρό.

Αυτό εγκλώβισε την πόλη και στη συνέχεια και οι εκάστοτε κυβερνήσεις έγιναν συνένοχοι”, υπογράμμισε ο ίδιος, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η πόλη αναγκάστηκε να “κλειστεί σε λαμαρίνες όλα αυτά τα χρόνια με το αδιέξοδο να κρατά 35 ολόκληρα χρόνια“.

“Η πρότασή μας για να είναι υλοποιήσιμη θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα της συμμετοχής όλων των φορέων. Ο δήμος Θεσσαλονίκης θα πρέπει να έχει λόγο. Στη μελέτη του Μετρό δεν συμμετείχε καν”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

“Θα θέλαμε το δημοτικό συμβούλιο να αγκαλιάσει την πρότασή μας για να εξασφαλίσουμε κυκλοφορία για όλους με τον πιο αξιόπιστο και οικολογικό τρόπο”, επισήμανε ο κ. Τρεμόπουλος.

Όπως ανέφερε, ο κ. Τρεμόπουλος, “ο άξονας τραμ πρώτης προτεραιότητας που θα καλύψει περιοχές με υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα και κεντρικές επιτελικές και εμπορικές χρήσεις που έλκουν βαριές μετακινήσεις σε μια ζώνη που δεν θα εξυπηρετείται από το μετρό, είναι ο άξονας ΚΤΕΛ Μακεδονία – Παλιός Σταθμός (μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής) – Κόμβος Δικαστηρίων -οδός Πολυτεχνείου – οδός Τσιμισκή -ΧΑΝΘ -Λ. Βασιλίσσης Όλγας / Μεγ. Αλεξάνδρου-Γ. Παπανδρέου -Μίκρα (στον χάρτη του ΣΑΣΘ είναι ο πράσινος άξονας στο τμήμα Δικαστήρια-ΧΑΝΘ και σε συνέχεια ο μπλε από ΧΑΝΘ μέχρι Μίκρα).

Στο τμήμα ΚΤΕΛ Μακεδονία – Δικαστήρια μπορεί να χρησιμοποιήσει τον σιδηροδρομικό διάδρομο του ΟΣΕ που οδηγεί στον Παλιό Σταθμό και που έχει προταθεί ως ο ένας εκ των 2 αξόνων του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου.

Με αυτόν τον άξονα τραμ συμπληρώνεται το δίκτυο μετρό κατά τον καλύτερο τρόπο.

Ο άξονας αυτός μπορεί να συνδυαστεί με τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης (City Train) από τον Παλιό Σταθμό προς Κορδελιό (Διαλογή) -Διαβατά (Ιωνία/Νέα Μαγνησία) -Αγχίαλο -Γέφυρα (μελλοντικά Ν. Χαλκηδόνα) ως ενιαίος άξονας Tram-Train επιπλέον του αστικού τραμ.

Το Tram-Train, μία διεθνής πρακτική, είναι ένα υβριδικό τραμ, που μπορεί να κινηθεί και σε αστική γραμμή τραμ (πχ άξονας Δικαστήρια -Πολυτεχνείου -Τσιμισκή -Βασ. Όλγας κλπ) και σε σιδηροδρομική γραμμή του Εθνικού Σιδηροδρομικού Δικτύου (πχ Παλιός Σταθμός-ΚΤΕΛ Μακεδονία -Διαλογή -Διαβατά -Γέφυρα, εν προκειμένω).

Δηλαδή, θα μπορεί να εξυπηρετείται με 2 τύπους δρομολογίων:

Πρώτον με την αστική γραμμή τραμ ΚΤΕΛ Μακεδονία -Μουσείο Ολοκαυτώματος -Δικαστήρια – Πολυτεχνείου / Τσιμισκη / Βασ. Όλγας (Μεγ. Αλεξάνδρου – Γ. Παπανδρέου / Φοίνικα – Μίκρα και Δεύτερον με την αστική-προαστιακή γραμμή Tram-Train Γέφυρα -Αγχίαλος -Διαβατά (Ιωνία) -Κορδελιό -ΚΤΕΛ Μακεδονία -Μουσείο Ολοκαυτώματος -Δικαστήρια (όλο το τμήμα αυτό πάνω στη γραμμή του ΟΣΕ) – Πολυτεχνείου / Τσιμισκη / Βασ. Όλγας (Μεγ. Αλεξάνδρου – Γ. Παπανδρέου / Φοίνικα – Μίκρα”.

Στη συνέχεια, πρόσθεσε πως “για την περιοχή Τούμπας και Χαριλάου η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜ-Θ) προτείνει κλάδο μετρό που θα συνεχίζει μέσω του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης (άξονας Τσιμισκή / Δωδεκανήσου) και μέσω Νέου Επιβατικού Σταθμού ΟΣΕ θα συνεχίζει στην προβλεπόμενη νοτιοδυτική επέκταση του μετρό από Νέο Σταθμό προς Αμπελόκηπους -ΚΤΕΛ Μακεδονία -Εύοσμο -Άνω Κορδελιό. Με λίγα λόγια η ΜΑΜ-Θ προβλέπει 2 γραμμές μετρό στη Θεσσαλονίκη, που η κάθε μια θα καταλήγει σε 2 κλάδους.

Η μια γραμμή θα είναι από Νοσοκομείο Παπαγεωργίου -Σταυρούπολη -Νεάπολη (άξονας οδού Λαγκαδά περίπου) -Βαρδάρη -Εγνατία (βασική γραμμή μετρό)-Σιντριβάνι -Πανεπιστήμιο -Δελφών με ένα κλάδο προς Νέα Ελβετία και δεύτερο κλάδο προς Μίκρα / Αεροδρόμιο. Η άλλη γραμμή θα ξεκινάει από Αγία Κυριακή -Χαριλάου -Κάτω Τούμπα -Πανεπιστήμιο -ΧΑΝΘ -Τσιμισκή (με σταθμό στην πλατεία Αριστοτέλους) -Βαρδάρη -Νέο Σταθμό -Αμπελόκηπους -ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -Εύοσμος -Άνω Κορδελιό.

Το τμήμα Βαρδάρη -Τσιμισκή -ΧΑΝΘ στο ιστορικό κέντρο θα πρέπει να αποφευχθεί να γίνει υπόγειο μετρό για λόγους σοβαρών προβλημάτων που θα προκύψουν, όπως οι αρχαιότητες και αποφυγής μιας νέας πολύχρονης αναστάτωσης του κέντρου”.

Επίσης, όπως δήλωσε, “περιμένουμε από τη διοίκηση να τοποθετηθεί για τη δημιουργία Μουσείου τραμ, καθώς και για την αποκατάσταση των δύο βαγονιών τραμ που βρίσκονται απαξιωμένα στα χέρια του δήμου Θεσσαλονίκης”.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ευχαρίστησε τον κ. Τρεμόπουλο για την εν λόγω πρόταση, την χαρακτήρισε ως ένα πολύ σοβαρό θέμα και επισήμανε ότι θα πρέπει να μπει ξεχωριστό, ως εκτός ημερήσιας διάταξης θέμα, σε τακτική συνεδρίαση.

Αμέσως μετά, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης και νυν δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Μπουτάρης, ανέφερε ότι ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Σπύρος Βούγιας, είχε παρουσιάσει μια σχετική μελέτη για τη δημιουργία δικτύου Τραμ τη δεκαετία του ’80, “με τα ίδια λεφτά που απαιτούνταν και για την κατασκευή Μετρό. Σε όλες τις πόλεις της Ευρώπης τα τραμ είναι ένας άψογος τρόπος μετακίνησης”.

Όπως τόνισε θα πρέπει να “παίρνουμε πιο σοβαρά τα πράγματα και να μην αφήνουμε την Αθήνα να αποφασίζει για τη Θεσσαλονίκη. Πρέπει να κάνουμε την επανάστασή μας”.

Τέλος, ο κ. Βούγιας, ανέφερε ότι το εν λόγω θέμα αν και δεν εμπίπτει στη διαδικασία λογοδοσίας της δημοτικής αρχής, εκκρεμεί στη Θεσσαλονίκη από τη δεκαετία του 1980, απασχολεί πολλούς κατοίκους της, με αποτέλεσμα να δεχθεί να συμπεριληφθεί στη συγκεκριμένη σημερινή συζήτηση.