“Πράσινο φως” από τη Μητροπολιτική Θεσσαλονίκης για το ξύλινο deck στην Παραλία – Αγώνας δρόμου για το ΕΣΠΑ
Με τους κατά το δυνατόν γρηγορότερους ρυθμούς, προκειμένου να τηρηθούν τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα του ΕΣΠΑ, συνεχίζεται η διαδικασία λήψης γνωμοδοτήσεων των φορέων για το έργο του ξύλινου deck στην Παλιά Παραλία της Θεσσαλονίκης.
Στη σημερινή της συνεδρίαση, η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης έδωσε το πράσινο φως για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, αφού προηγουμένως έθεσε κάποιους όρους, που αφορούν την πρόβλεψη για συντήρηση της κατασκευής αλλά και τη δυνατότητα καθαρισμού αποβλήτων και οργανικών υλικών που θα συγκεντρώνονται κάτω από το deck.
Ένας από τους 12 φορείς
Η Μητροπολιτική Επιτροπή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι ο ένας από τους 12 φορείς από τους οποίους πρέπει να δοθεί θετική γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.
Το θέμα περνά κατά πάσα πιθανότητα την Πέμπτη και από το Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Κεντρικής Μακεδονίας. ” Η διαβούλευση θα σπάσει ρεκόρ, έχουμε ελάχιστες εκκρεμότητες”, επισήμανε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης.
Αιχμές Γιουτίκα
“Είναι πάρα πολύ κρίσιμος ο χρόνος για το έργο αυτό”, είπε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, που επισήμανε ότι ο ίδιος μαζί με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης θα έχουν κοινή συνάντηση, μετά τις θετικές γνωμοδοτήσεις, με τον υπουργό Περιβάλλοντος για να αδειοδοτηθεί γρήγορα το έργο. “Αυτή η μάχη με τον χρόνο είναι σκληρή. Πολλά έργα έχουν μελετηθεί αλλά στον χρόνο υπάρχει θέμα. Έχουμε δεσμεύσει ένα μεγάλο ποσό, ύψους 200 εκατ. ευρώ, για μεγάλες αστικές αναπλάσεις στην προγραμματική περίοδο 2021-2027 του ΕΣΠΑ και πρέπει οι διαδικασίες να τρέξουν. Αναγνωρίζουμε ότι κάποιοι δήμοι έχουν πρόβλημα και με τις τεχνικές μελέτες και για πρώτη φορά δόθηκε χρηματοδότηση σε αυτούς και για τεχνική βοήθεια”, εξήγησε ο κ. Γιουτίκας.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι οι αδειοδοτήσεις για μεγάλα περιβαλλοντικά έργα δίνονται από το υπουργείο, αλλά οι διαδικασίες καθυστερούν. Έδωσε ως παράδειγμα το μεγάλο έργο της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, για το οποίο, όπως είπε, “ενώ έχουμε ολοκληρώσει τη διαβούλευση με τους παράκτιους δήμους και με 170 φορείς, μέχρι σήμερα που μιλάμε δεν έχει ακόμη εγκριθεί το πολυπόθητο Προεδρικό Διάταγμα παρά τις δεσμεύσεις υπουργών και του πρωθυπουργού”.
Δημοπράτηση αρχές του 2026
Όπως επισήμανε ο Πρόδρομος Νικηφορίδης, εκτιμάται ότι η δημοπράτηση του έργου του deck θα γίνει στις αρχές του 2026, ενώ ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι το ένα έτος από την έναρξη των εργασιών.
“Είμαστε χαρούμενοι που φτάσαμε μέχρι εδώ και θα είμαστε πιο χαρούμενοι όταν το δούμε υλοποιημένο. Προσωπικά θεωρώ ότι αυτό το ξύλινο σκαρί που θα αναπτυχθεί κατά μήκος της Παλιάς Παραλίας θα είναι μια νέα Παλιά Παραλία. Δηλαδή αυτό που ζήσαμε πριν δέκα χρόνια με τη Νέα Παραλία, θα το ζήσουμε τώρα με τη νέα Παλιά Παραλία γιατί θα είναι κάτι που θα είναι ιδιαίτερα φιλικό προς τους πολίτες, θα περπατάνε και θα νομίζουν ότι βρίσκονται πάνω σε ένα καράβι που τους ταξιδεύει μακριά στον Θερμαϊκό. Θα είναι ένα κάλεσμα για ταξίδι αυτή η κατασκευή”, είπε ο κ. Νικηφορίδης.
Αναφερόμενος στο έργο, ο κ. Γιουτίκας επισήμανε ότι είναι καταγεγραμμένη η ανάγκη επέκτασης του κριπιδώματος από το λιμάνι έως τον Λευκό Πύργο από τους φορείς της Θεσσαλονίκης και από τους ίδιους τους κατοίκους και επισκέπτες που χρησιμοποιούν την παραλιακή για την καθημερινότητα τους και την αναψυχή τους.
Απαντώντας σε ερώτηση για το κόστος συντήρησης, ο κ. Νικηφορίδης έδωσε έμφαση στην ανάγκη εντατικής συντήρησης όλων των μεγάλων δημόσιων χώρων. Το έργο αρχικά θα συντηρείται από τον εργολάβο, αλλά στη συνέχεια θα πρέπει να συντηρείται με εργολαβία.
Οι όροι
Οι όροι που έθεσε η Επιτροπή έχουν κυρίως να κάνουν με το γεγονός ότι θα πρέπει να προβλεφθεί ότι κάτω από το deck θα συσσωρεύονται σκουπίδια. Οι όροι που προτάθηκαν είναι οι εξής:
– Πριν την εκπόνηση των οριστικών μελετών να εκπονηθεί μελέτη Αξιολόγησης Παραθαλάσσιου Τοπίου (Seascape Character Assessment) με φωτορεαλιστικές αποτυπώσεις από επιλεγμένα σημεία αναφοράς και να υιοθετηθούν μέτρα οπτικού μετριασμού (χρωματισμοί, χαμηλό προφίλ, χρήση φυσικών υλικών κτλ). Προτείνεται, συγκεκριμένα, ειδική μελέτη με βάση διεθνείς κατευθύνσεις, ώστε να αποτυπωθεί η μεταβολή του χαρακτήρα του παραλιακού μετώπου σύμφωνα με διεθνείς οδηγίες.
– Πριν την έναρξη λειτουργίας του έργου να γίνει σύνταξη και εφαρμογή Επιχειρησιακού Σχεδίου Συλλογής Επιφανειακών Απορριμμάτων, με πρόβλεψη για χρήση μη επανδρωμένων θαλάσσιων οχημάτων (USVs), συστημάτων αναρρόφησης από το deck ή διχτυών.
– Πρόβλεψη και ύπαρξη θυρίδων επίσκεψης ανά τακτά διαστήματα στο deck για πρόσβαση κάτω από την κατασκευή.
– Καθιέρωση πρωτοκόλλου απομάκρυνσης νεκρών ζώων με συνεργασία αρμόδιων φορέων.
– Εφαρμογή πρωτοκόλλου παρακολούθησης και απόκρισης σε ερυθρά παλίρροια, σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. Χρειάζεται πρόγραμμα monitoring με δείκτες (ποιότητα νερού, όγκος απορριμμάτων, φωτογραφική τεκμηρίωση).
– Θέσπιση δεικτών παρακολούθηση