Πρασινίζουν οι σχολικές αυλές στο δήμο Θεσσαλονίκης – «Να είναι κάτι περισσότερο από ένα γήπεδο μπάσκετ»

Οι δράσεις του δήμου Θεσσαλονίκης και τα σχέδια της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Mamagea».

Πρασινίζουν οι σχολικές αυλές στο δήμο Θεσσαλονίκης – «Να είναι κάτι περισσότερο από ένα γήπεδο μπάσκετ»
Πηγή: facebook/Mamagea
Πηγή: facebook/Mamagea

Περί τα 500 δέντρα αναμένεται να φυτευτούν εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, σε σχολικές μονάδες του δήμου Θεσσαλονίκης.

Πράσινες πρόκειται να γίνουν στο προσεχές διάστημα οι αυλές των σχολείων του κεντρικού δήμου, με τις εκατοντάδες φυτεύσεις δέντρων να τις ζωντανεύουν, προσφέροντας στους μαθητές την απαραίτητη και άκρως αναζωογονητική επαφή με τη φύση.

Παράλληλα, η πιλοτική λειτουργία λαχανόκηπων σε τρία δημοτικά σχολεία του δήμου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την περιβαλλοντική οργάνωση «Mamagea», έχει μετατρέψει τους μικρούς μαθητές σε… γεωργούς, αναπτύσσοντας τόσο περιβαλλοντική, όσο και κοινωνική συνείδηση.

Χορηγίες για τη διαμόρφωση των σχολικών αυλών

Όπως δηλώνει στο TheOpinion, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, παρότι τα σχολικά συγκροτήματα που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων και εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του δήμου, μέχρι τώρα καμία δημοτική αρχή δεν είχε ασχοληθεί με τις αυλές τους.

«Έχουμε και εμείς ως αντιδημαρχία χορηγίες για να διαμορφώσουμε τις σχολικές αυλές προκειμένου να είναι κάτι περισσότερο από ένα γήπεδο μπάσκετ. Προσωπικά ενθαρρύνω τις προσπάθειες, γιατί τις θεωρώ σημαντικές για την εκπαίδευση των παιδιών», σημειώνει σχετικά.

Πηγή: facebook/Mamagea

Παράλληλα, ο κ. Νικηφορίδης αναφέρεται και στη λειτουργία λαχανόκηπων, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική οργάνωση ”Mamagea”, στο 31ο, το 41ο και το 53ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για ένα σημαντικό εγχείρημα το οποίο επιχειρήθηκε να πραγματοποιηθεί προ πολλών χρόνων και στη Νέα Παραλία.

«Εδώ και πολλά χρόνια με ενδιαφέρει το θέμα και σε ανύποπτο χρόνο κάναμε μία μελέτη για το πώς θα πρασινίσουμε τα σχολεία. Οι λαχανόκηποι ήταν μέσα στην ιδέα που είχαμε. Παράλληλα, και στη μελέτη που είχαμε κάνει για την ανάπλαση της Νέας Παραλίας, είχαμε έναν λαχανόκηπο, ο οποίος ήταν χωρισμένος σε μικρούς μπαξέδες, τους οποίους θα υιοθετούσαν τα σχολεία και θα μάθαιναν τα παιδιά για τα λαχανικά και το πώς αυτά μεγαλώνουν», εξηγεί και προσθέτει: «Όταν μας ανέθεσαν τη μελέτη η Υπηρεσία Πρασίνου μάς είπε ότι δεν μπορούσε να το υποστηρίξει. Οπότε, επειδή θέλαμε να προχωρήσει η μελέτη, συμβιβαστήκαμε και τον αφαιρέσαμε, παρότι ήταν αρκετά πρωτοπόρος για την εποχή».

«Τα παιδιά ωφελούνται πολλαπλώς»

Από πλευράς της, η αντιδήμαρχος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, Έφη Θεοδωράκη, υπογραμμίζει τα οφέλη της επαφής των μαθητών με τη φύση και τα όσα μας προσφέρει, αλλά και την προσπάθεια της διοίκησης του δήμου να υποστηρίζει σχετικές δράσεις στα σχολεία.

«Οι σχολικές αυλές είναι σίγουρα ένας χώρος όπου όταν δημιουργούνται τέτοιες δράσεις τα παιδιά ωφελούνται πολλαπλώς. Υγεία, προσωπική ανάπτυξη, συνεργατικότητα. Μαθαίνουν βασικές αρχές της γεωπονίας, της γεωλογίας. Σίγουρα ενισχύεται η πιθανότητα ένα παιδί να προβληματιστεί για τον τρόπο με τον οποίο τρέφεται. Ενθαρρύνονται να καταναλώσουν περισσότερα φρέσκα γεύματα κάτι που ωφελεί την υγεία τους. Αναπτύσσεται η περιβαλλοντική συνείδηση και η βιωσιμότητα, γιατί τα παιδιά έχουν μία δυσκολία σε αυτό. Πρόκειται για παιδιά που ζουν μέσα στο αστικό περιβάλλον και η επαφή που έχουν με τα ζώα είναι μακρινή. Όπως επίσης βλέπουν συσκευασμένα τρόφιμα τα οποία δεν έχουν ιδέα πως αναπτύσσονται», σημειώνει μεταξύ άλλων.

Όπως επισημαίνει, πραγματοποιούνται σχεδόν εβδομαδιαία ανάλογες δράσεις σε σχολεία του δήμου, ενώ αναφέρεται στη δράση Genderyard, που υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Mamagea» στα τρία προαναφερθέντα δημοτικά σχολεία.

Πηγή: facebook/Mamagea

«Ο δήμος έχει 218 σχολεία, γι’ αυτό και γίνεται πιλοτική εφαρμογή των δράσεων σε κάποια από αυτά, στην προκειμένη περίπτωση σε 3, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τον Σεπτέμβρη καλλιεργούμε κάποια φυτά και αυτά μπορούν και αναπτύσσονται. Αυτές οι δράσεις ολοκληρώθηκαν έως την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου», σημειώνει.

Το έργο «Genderyard»

Παράλληλα, ο διευθυντής της «Mamagea», Περικλής Χατζηνάκος, μιλά για τη σημερινή εκδήλωση παρουσίασης των αποτελεσμάτων για την βιωματική εκπαίδευση των παιδιών και των σχολικών κοινοτήτων για θέματα τροφής, περιβάλλοντος και ισότητας, που θα πραγματοποιηθεί στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα «Μανόλης Αναγνωστάκης».

«Είναι μια απολογιστική εκδήλωση όπου θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του έργου ”Genderyard”, στο πλαίσιο του οποίου δημιουργήθηκαν λαχανόκηποι αλλά και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την εκμάθηση στη χρήση του λαχανόκηπου», σημειώνει σχετικά, υπογραμμίζοντας πως στόχος του όλου εγχειρήματος είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών και των ανηλίκων σε θέματα ισότητας φύλων τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και ευρύτερα.

«Επιχειρήσαμε να ανοίξουμε τη συζήτηση της ισότητας των δύο φύλων στα παιδιά, μέσω εργαστηρίων και περιπάτων, που ήταν κάτι πρωτόγνωρο γιατί όλο αυτό συνδυάστηκε με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και το πώς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν αρμονικά οι λαχανόκηποι στις σχολικές αυλές. Οι λαχανόκηποι λειτουργούν από τα ίδια τα παιδιά γιατί έμαθαν να σέβονται ο ένας τον άλλον», συνεχίζει.

Όπως επισημαίνει, «δημιουργήθηκαν δύο καινούργιοι λαχανόκηποι και συντηρήθηκε ένας παλαιότερος. Δηλαδή φροντίσαμε μέσω της εκπαίδευσης να συνδυάσουμε και τη δημιουργία υποδομών με την ενεργό συμμετοχή των σχολικών κοινοτήτων, με δασκάλους, γονείς και παιδιά να αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό», προσθέτει και αναφέρει πως «είδαμε γονείς να μένουν μέχρι αργά το βράδυ για να φτιάξουν έναν λαχανόκηπο για τα παιδιά τους ή είδαμε δασκάλους να παραμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή, λέγοντας ότι έτσι μας δίνετε ελπίδα. Να συνεργάζονται γονείς διαφορετικών εθνικοτήτων. Στοιχεία που δεν τα συναντάς στη σχολική καθημερινότητα. Τέτοιες πρωτοβουλίες, όμως, δίνουν μια τόνωση στις σχολικές κοινότητες και αυτό το είδαμε να συμβαίνει και στην πράξη».

Πηγή: facebook/Mamagea

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, μερίδα γονέων του 53ου δημοτικού σχολείου εξέφρασαν την επιθυμία τους να καλλιεργούν στον εν λόγω λαχανόκηπο τα δικά τους λαχανικά κατά τους θερινούς μήνες.

Το έργο Active

Παράλληλα, η περιβαλλοντική οργάνωση δημιούργησε και έναν εκπαιδευτικό οδηγό για το πώς μπορούν οι σχολικές κοινότητες να μαθαίνουν ολοένα και περισσότερο για τη βιώσιμη τροφή με τοπικό και εποχικό χαρακτήρα και υψηλή διατροφική αξία.

«Πρόκειται για το έργο “Active”, μέσω του πρότζεκτ “Food4Schools”.  Εμείς καθίσαμε και μελετήσαμε ως οργάνωση τον τρόπο που τροφοδοτούνται τα δημόσια σχολεία και πραγματικά βρήκαμε μία υπερπολύπλοκη και όχι ενθαρρυντική κατάσταση. Είναι ένα μπερδεμένο αντικείμενο και χρειάζεται πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες», εξηγεί, επισημαίνοντας πως κατατέθηκαν κάποιες πιλοτικές παρεμβάσεις ώστε να εξεταστούν εναλλακτικά μοντέλα τροφοδοσίας των σχολείων και δημιουργήθηκε ο εν λόγω οδηγός, ο οποίος θα έχει τη μορφή ζαριού.

«Έχει έναν χαρακτήρα παιχνιδιού. Θα τον παρουσιάσουμε την Πέμπτη στο δημαρχείο και από τα μέσα Νοεμβρίου και μετά θα προσπαθήσουμε να το διαθέσουμε σε χρήση από τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές κοινότητες», συνεχίζει και υπογραμμίζει την ουσιαστική συμμετοχή του δήμου στην προσπάθεια.

«Χωρίς τη συμμετοχή του δήμου δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα από αυτά πραγματικότητα. Και η κ. Θεοδωράκη, και ο κ. Νικηφορίδης και η κ. Ακριβάκη, πρόεδρος της Α’ Δημοτικής Κοινότητας, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και τους ευχαριστούμε πολύ για αυτό», καταλήγει.