Πόσα είναι τα καταλύματα τύπου Airbnb στη Θεσσαλονίκη – Κάποια απειλούνται με το νέο νομοσχέδιο

«Θα χαθούν θέσεις εργασίας» με την κατάργηση καταλυμάτων, αν εφαρμοστεί το νέο νομοσχέδιο, προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του κλάδου.

Πόσα είναι τα καταλύματα τύπου Airbnb στη Θεσσαλονίκη – Κάποια απειλούνται με το νέο νομοσχέδιο

Ιδιαίτερα θορυβημένοι είναι οι εκπρόσωποι του κλάδου της βραχυχρόνιας μίσθωσης στη χώρα μας, καθώς χιλιάδες καταλύματα απειλούνται με… εξαφάνιση.

Αιτία, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο φέρνει νέους, αυστηρούς κανόνες για τα ακίνητα που μπορούν να διατεθούν για τη συγκεκριμένη χρήση.

Αυτή τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν 5.300 καταχωρήσεις καταλυμάτων, εκ των οποίων τα 3.500 είναι ενεργά και συνολικά 600 από αυτά βρίσκονται στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αν εφαρμοστεί ο νόμος με τις αυστηρές προδιαγραφές, ένα 15 – 20% μπορεί να τεθεί εκτός χρήσης, από αυτά που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο, ενώ το ποσοστό αυτό «αγγίζει» το 40% στην ευρύτερη περιοχή του νομού.

Τα παραπάνω στοιχεία, μεταξύ άλλων, έδωσαν οι Στάθης Καρόπουλος, Πασχάλης Καραγιάννης, Δημήτρης Μίσσας και Σταμάτης Παπουτσής, εκπρόσωποι και μέλη του ΔΣ του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (ΣΤΑΜΑ) σε συνάντηση με δημοσιογράφους της Θεσσαλονίκης.

Τι λένε τα στοιχεία για τη βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα

Η ΣΤΑΜΑ έχει 25 μέλη στη Θεσσαλονίκη, 260 εταιρείες συνολικά σε όλη την Ελλάδα, κάτι που «μεταφράζεται» σε 7.500 καταλύματα, εκ των οποίων κάποια είναι σπίτια, βίλες, ακόμα και μικρά ξενοδοχεία.

Οι εν λόγω εταιρείες αποτελούνται από τους λεγόμενους Property managers, οι οποίοι είναι νεαροί κατά βάση Έλληνες επιχειρηματίες, που διαχειρίζονται ακίνητα, μικρά ή μεγαλύτερα, τα οποία διατίθενται προς βραχυχρόνια μίσθωση.

Οι ιδιοκτήτες δε αυτών των ακινήτων, είναι είτε Έλληνες, είτε αλλοδαποί, κυρίως από το Ισραήλ, την Τουρκία, την Κίνα ή τον Λίβανο.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν 3.500 ενεργά καταλύματα τα οποία είτε διαχειρίζονται εταιρείες, είτε ιδιώτες. Ο μέσος όρος διαμονής είναι οι 2,6-2,8 μέρες στη Θεσσαλονίκη, σε αντίθεση με τις 3,4 στην Αθήνα. «Οι πόλεις πρέπει να έχουν πολλά σημεία ενδιαφέροντος για να αυξάνονται οι μέρες διαμονής», ανέφερε αρχικά ο κ. Καρόπουλος.

Στο κομμάτι των τιμών δε, παρατηρείται ότι κυμαίνονται με διαφορά ανάλογη με αυτή που παρατηρείτα μεταξύ των ξενοδοχείων Αθήνας – Θεσσαλονίκης: Στη Θεσσαλονίκη μια βραδιά κοστίζει κατά μέσο όρο 58 ευρώ, ενώ στην Αθήνα τα 100 + ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως στη «νύμφη του Θερμαϊκού» το 65% των πελατών είναι Έλληνες, ενώ το υπόλοιπο καλύπτεται από τουρίστες κυρίως από τις γειτονικές Βαλκανικές χώρες, κάτι που αποδείχτηκε και τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

«Θα χαθούν θέσεις εργασίας»

Το κομμάτι που μονοπώλησε τη συζήτηση των εκπρόσωπων της ΣΤΑΜΑ με αυτούς των ΜΜΕ της πόλης είναι το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού, το οποίο εάν ψηφιστεί θα φέρει τεράστιες αλλαγές στα καταλύματα που χρησιμοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση.

Οι αυστηρότερες προδιαγραφές, θα οδηγήσουν στην κατάργηση πολλών καταλυμάτων, κάτι που, όπως υποστήριξε ο κ. Καραγιάννης, θα οδηγήσει αρκετές περιοχές στο «σκοτάδι», επηρεάζοντας τις επιχειρήσεις γύρω τους. Μάλιστα θα χαθούν και θέσεις εργασίας, καθώς αρχιτέκτονες, διακοσμητές, αλλά και υπάλληλοι σε εταιρείες διαχείρισης, δε θα είναι πλέον «αναγκαίοι».

«Δε μας κάλεσαν σε διαβούλευση πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου», τόνισε ο κ. Καρόπουλος, προσθέτοντας ότι «τοποθετηθήκαμε μετά, κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης». Σύμφωνα με τους ίδιους, ζητήθηκε πολλές φορές συνάντηση με το Υπουργείο Τουρισμού, ωστόσο δεν έλαβαν καμία απάντηση, σε αντίθεση με την καλή συνεργασία που υπάρχει με το Υπουργείο Οικονομικών.

«Θα αντιδράσουμε σίγουρα», τόνισαν, «ρίχνοντας» στο τραπέζι την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Για το ενδεχόμενο ακύρωσης κρατήσεων ωστόσο, οι εκπρόσωποι της ΣΤΑΜΑ φάνηκαν πιο… συντηρητικοί αναφέροντας ότι «οι πλατφόρμες τιμωρούν, αν κάνεις συνεχείς ακυρώσεις».

Οι ίδιοι αναφέρθηκαν και στο κομμάτι της φορολόγησης του κλάδου, υπογραμμίζοντας πως «είναι μύθος ότι στη βραχυχρόνια υπάρχει τεράστια φοροδιαφυγή». «Το 2023 δώσαμε πάνω από 800 εκατομμύρια ως φόρους στο κράτος και το 2024 θα ξεπεράσουμε το δισεκατομμύριο», σημείωσαν.

«Είμαστε στο 92% σε ό,τι αφορά τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις μας στο κράτος» πρόσθεσαν, καθώς όπως λένε «είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώνουμε τις κρατήσεις μας στην ΑΑΔΕ».

«Έχει μειωθεί το ποσοστό κέρδους λόγω αύξησης της φορολογίας. Όσο πιο λίγα κέρδη, τόσο πιο κοντά στη μακροχρόνια μίσθωση» δήλωσε ο Στάθης Καρόπουλος, ενώ σε ερώτηση για το πόσα χρήματα μένουν σε έναν ιδιοκτήτη από μια κράτηση, η απάντηση ήταν γύρω στο 50 με 60% του ποσού.

Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για τη βραχυχρόνια μίσθωση

Όπως ορίζει το άρθρο 3 του πολυσυζητημένου νομοσχέδιου του Υπουργείου Τουρισμού, τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (Α’ 240) πρέπει να πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές:

α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης κατοικίας της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό,

β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν,

γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής και

δ) διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.

Για την διασφάλιση της τήρησης των ανωτέρω θα διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι στην οικία που μισθώνεται και έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσιών Εσόδων (ΑΑΔΕ) από υπαλλήλους του υπουργείου Τουρισμού και από μικτά συνεργεία ελέγχου με υπαλλήλους της ΑΑΔΕ και υπαλλήλους του υπουργείου Τουρισμού. Τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν από τον έλεγχο, θα προηγείται ενημέρωση με κάθε πρόσφορο τρόπο προς τον διαχειριστή του ακινήτου. Αν κρίνεται απαραίτητο, οι υπάλληλοι που διενεργούν τον έλεγχο, ζητούν τη συνδρομή των οργάνων της Ελληνικής Αστυνομίας για τη διενέργεια του ελέγχου, τα οποία την παρέχουν κατά τον χρόνο και στον τόπο που ζητείται.

Σημειώνεται ότι στους διαχειριστές ακινήτων επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, αν δεν επιτραπεί η είσοδος στο ελεγχόμενο ακίνητο, δεν πληρούται κάποια από τις προδιαγραφές όπως έλλειψη φυσικού φωτισμού ή αερισμού κ.ά ή δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις του νέου νομικού πλαισίου.

Το πρόστιμο αποτελεί δημόσιο έσοδο, επιβάλλεται και εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων εντός δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από την ημέρα που διαπιστώνεται η παράβαση. Αν διενεργηθεί νέος έλεγχος εντός ενός (1) έτους από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου και διαπιστωθεί παράβαση των προδιαγραφών του νέου νομικού πλαισίου, το πρόστιμο επιβάλλεται στο διπλάσιο και στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης στο τετραπλάσιο του αρχικά επιβληθέντος.