Παραγωγοί και συνεταιρισμοί εκτός «ραφιού»: Το άλλο πρόσωπο της αγοράς τροφίμων
Στα μεγάλα σουπερμάρκετ της χώρας ο καταναλωτής μπορεί να βρει τα πάντα, από φρέσκα φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά, μέχρι βιομηχανικά τρόφιμα, είδη οικιακής χρήσης και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Όμως, πίσω από την μεγάλη γκάμα προϊόντων και επιλογών κρύβεται μία πραγματικότητα, η απουσία κι ο «αποκλεισμός» των μικρών τοπικών συνεταιρισμών και παραγωγών από τα ράφια του σούπερ μάρκετ, την ώρα που η ακρίβεια συνεχίζει να προκαλεί «πονοκέφαλο» στους καταναλωτές.
Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, αρκετοί τοπικοί συνεταιρισμοί, στρέφονται σε μικρά, παραδοσιακά παντοπωλεία ή απευθείας πωλήσεις στον καταναλωτή.
«Ο λόγος που δεν βρίσκονται τα προϊόντα μας σε μεγάλες αλυσίδες είναι ότι δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις πίστωσης που ζητούν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και δεν είμαστε διατεθειμένοι να μειώσουμε την ποιότητα των προϊόντων μας. Εμείς παράγουμε και μεταποιούμε καθαρά ελληνικά προϊόντα. Δεν χρησιμοποιούμε εισαγόμενο ρύζι. Το κόστος παραγωγής στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερο από αυτό στις ασιατικές χώρες και αυτό δυσκολεύει την είσοδό μας σε μεγάλες αλυσίδες», τονίζει μιλώντας στο TheOpinion, o πρόεδρος του Α’ Αγροτικού Συνεταιρισμού Χαλάστρας, Χρήστος Γκατζάρας.
«Επιλέγουμε να συνεργαζόμαστε με μικρότερες αλυσίδες και καταστήματα, όπου η προτεραιότητα είναι η ποιότητα του προϊόντος και μετά η τιμή. Δεν πρόκειται να προσθέσουμε εισαγόμενο ρύζι για να μειώσουμε την τιμή. Παρά την πίεση, οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν εμπιστοσύνη στα ελληνικά προϊόντα, αλλά δυστυχώς δεν τα βρίσκουν στα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Για αυτό συμμετέχουμε σε εκθέσεις, τόσο σε πανελλαδικές όσο και διεθνείς, για να μπορούν οι καταναλωτές να βρουν τα προϊόντα μας και να ενημερωθούν πού διατίθενται», συμπληρώνει.
«Για να μπούμε στο ράφι, πρέπει να δεχθούμε τιμές που συχνά δεν καλύπτουν ούτε το κόστος παραγωγής», αναφέρει από την πλευρά του μέλος αγροτικού συνεταιρισμού στη Βόρεια Ελλάδα
Η «μάχη» με τις απαιτήσεις των μεγάλων αλυσίδων
Ιδιοκτήτης επιχείρησης παραγωγής γαλακτοκομικών τονίζει στο TheOpinion ότι, οι απαιτήσεις για χαμηλές τιμές και μεγάλες ποσότητες από πλευράς των μεγάλων αλυσίδων είναι δύσκολο να καλυφθούν από μικρές επιχειρήσεις.
«Οι τιμές που ζητούν τα σούπερ μάρκετ οδηγούν πολλές φορές στη μείωση της ποιότητας των προϊόντων. Παράλληλα, η ανάγκη για διανομή σε πολλές περιοχές ταυτόχρονα καθιστά πρακτικά αδύνατη τη συμμετοχή μικρών παραγωγών», σημειώνει.
«Αναγκαίο κακό»
Στέλεχος οινοποιείου, μιλώντας στο TheOpinion, χαρακτηρίζει ως «αναγκαίο κακό» την είσοδο μικρών επιχειρήσεων στα σούπερ μάρκετ, καθώς όπως εξηγεί η διαδικασία είναι χρονοβόρα και κοστοβόρα με μεγάλες απαιτήσεις. «Τα σούπερ μάρκετ αγοράζουν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές και πουλάνε με υπερκέρδη. Ο κόσμος δεν γνωρίζει ότι από την τελική τιμή στο ράφι, η επιχείρηση εισπράττει μόλις το 35% με 40%. Είναι ένα αναγκαίο κακό. Πρέπει να είμαστε παρόντες στα σούπερ μάρκετ, αλλά η πίεση που δεχόμαστε είναι τεράστια», σημειώνει.
Όταν οι επιχειρήσεις εγκαταλείπουν τα ράφια
Την ίδια ώρα, υπάρχουν κι επιχειρήσεις οι οποίες ήταν μέσα σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κι επέλεξαν να αποχωρήσουν. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τυροκομικής επιχείρησης στη Κεντρική Μακεδονία, η αποχώρησε πριν από λίγα χρόνια από τις μεγάλες αλυσίδες.
Όπως αναφέρει στέλεχος της εταιρείας στο TheOpinion, οι συνεχείς αλλαγές στους όρους συμφωνιών, οι πιέσεις για χαμηλότερες τιμές και τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους καθιστούν μη βιώσιμη την παρουσία στα ράφια, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την ανησυχία ότι η προσπάθεια μείωσης του κόστους παραγωγής θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα των προϊόντων.