OPEN MALL στη Δ. Γούναρη: Αντιδράσεις για τις θέσεις στάθμευσης
Εργασίες ανάπλασης στο πλαίσιο της δημουργίας του Galerius Open Mall. Αντιδράσεις στο TheOpinion από επαγγελματίες. Τι απαντά ο δήμος
Το πρώτο που σκέφτεται κανείς βλέποντας την εικόνα με το ένα και μοναδικό αυτοκίνητο υψηλού κυβισμού να παραμένει σώο και αβλαβές στη θέση του, την ώρα που γύρω γύρω γίνονται εργασίες για την ανακατασκευή του δρόμου, είναι ότι ανήκει σε κάποιον που τον… έχει τον τρόπο του και τις γνωριμίες του είτε με τον εργολάβο είτε με κάποιον από την αναθέτουσα Αρχή…
“Μας είπαν ότι ανήκει σε έναν δικηγόρο, ότι ο ίδιος είναι εκτός πόλης και ότι θα έρθει να το πάρει, μέχρι να ξεκινήσουν οι εργασίες οι κανονικές”, μας λέει η κυρία Ζωή από παρακείμενο καφέ και προσθέτει: “πάντως όλοι το φωτογραφίζουν. Μόνο στην Ελλάδα γίνονται αυτά, λένε… Και δεν έχουν άδικο”.
“Γιατί ο εργολάβος δεν κάλεσε γερανό να το σηκώσει;”, είναι η αμέσως επόμενη ερώτηση με τις απαντήσεις να είναι λίγο συγκεχυμένες από τους κατοίκους: “δεν μπορούσε να μπει ο γερανός, ήταν βαρύ για να το σηκώσει γερανός του εργολάβου” κι άλλα τέτοια…
Ωστόσο, το εν λόγω αυτοκίνητο δεν φαίνεται να είναι αυτό που προβληματίζει κυρίως τους καταστηματάρχες της οδού Λόρδου Βύρωνος στο κέντρο της πόλης, εκεί που εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησαν εργασίες ανάπλασης στο πλαίσιο της δημουργίας του περίφημου Galerius open mall. Πρόκειται για το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου της Δ. Γούναρη, ένα έργο που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ στο πλαίσιο έργου που από κοινού ανέλαβαν Δήμος Θεσσαλονίκης και Εμπορικός Σύλλογος.
Το έργο αφορά μεταξύ άλλων την ανάπλαση των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά στο τμήμα τους από την πλατεία Ναυαρίνου έως την οδό Παύλου Μελά, με τον επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, των πεζών, των θέσεων στάθμευσης και την αναδιάρθρωση των στοιχείων του αστικού εξοπλισμού.

Οι αντιδράσεις
Ωστόσο, αν και σύμφωνα με την τεχνική μελέτη, στόχος είναι μεταξύ άλλων και “η διευκόλυνση της κάθε είδους δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα κατά μήκος των οδών της περιοχής”, κάτι τέτοιο μάλλον δεν θα συμβεί στην πράξη, σύμφωνα τουλάχιστον με τους καταστηματάρχες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
‘Ετσι, ενώ αρχικά έμαθαν ότι η Λόρδου Βύρωνος θα γίνει οδός ήπιας κυκλοφορίας, τώρα, με την έναρξη των εργασιών, τους είπαν ότι θα διατηρηθούν θέσεις στάθμευσης, πέντε από τη μία πλευρά και επτά από την άλλη, οι οποίες μάλιστα θα είναι μπροστά από τα μαγαζιά τους. Λάθος προβλέφθηκε και η τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων, που και πάλι φαίνεται να τοποθετούνται μπροστά από κατάστημα, όταν θα μπορούσαν να τοποθετηθούν πιο κάτω, στο σημείο που η Ισαύρων συναντά τη Λόρδου Βύρωνος.
“Υποτίθεται πως το έργο χρηματοδοτείται για την ανάδειξη της επιχειρηματικότητας, όχι για το αντίθετο”, τονίζουν στο TheOpinion οι καταστηματάρχες της οδού και ζητούν ενημέρωση, όπως άλλωστε και οι κάτοικοι της περιοχής.
“Εννοείται πως χαρήκαμε όταν μάθαμε για την ανάπλαση. Αφού όταν απομάκρυναν τα αυτοκίνητα και ο δρόμος έμεινε άδειος, ούτε εμείς μπορούσαμε να πιστέψουμε ότι είναι τόσο μεγάλος. Κανείς από μας που δραστηριοποιούμαστε επαγγελματικά εδώ, δεν είδαμε ποτέ αυτόν τον δρόμο άδειο. Ήταν πάντα γεμάτος με σταθμευμένα αυτοκίνητα και στα δεξιά και στα αριστερά, με αποτέλεσμα μετά βίας να χωρά ένα αυτοκίνητο να περάσει. Όταν λοιπόν είπαν για ανάπλαση και μετατροπή της Λόρδου Βύρωνος σε ήπιας κυκλοφορίας, φανταστήκαμε αυτό που λέει η λέξη: ότι θα είναι ήπιας κυκλοφορίας”, τονίζει στο TheOpinion η Ζωή Ζυγούρα, επαγγελματίας της περιοχής.
Μάλιστα, όπως εξηγεί ο Άλεξ Μιχαηλίδης, που διατηρεί ζαχαροπλαστείο στη συγκεκριμένη οδό, οι ίδιοι επιχείρησαν να επικοινωνήσουν και με τον ίδιο τον Δήμαρχο, Κωνσταντίνο Ζέρβα. “Θέλαμε να του εκφράσουμε τις ευχαριστίες όλης της γειτονιάς, οι προσδοκίες μας είναι μεγάλες, ωστόσο αυτές οι προσδοκίες έχουν μετριαστεί από τη γνωστοποίηση ότι θα διατηρηθούν θέσεις στάθμευσης. Αποτελεί εκτίμηση όλων μας ότι η τελική μορφή ενός πεζόδρομου άνευ ύπαρξης σταθμευμένων αυτοκινήτων θα αποδώσει και στον παρακείμενο αρχαιολογικό χώρο τη δέουσα εικόνα”, επισημαίνει ο κ. Μιχαηλίδης.

Τι λέει ο Δήμος
“Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση αλλάζουμε την εικόνα και κάνουμε πιο λειτουργική την περιοχή αυτή που βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μελέτη για το ανοιχτό εμπορικό κέντρο και την αναβάθμιση της περιοχής έχει εδώ και καιρό γνωστοποιηθεί πρωτίστως στον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, επομένως οι όποιες αντιρρήσεις από πλευράς των εμπόρων έπρεπε να έχουν εκφραστεί στον Εμπορικό Σύλλογο. Η μελέτη εγκρίθηκε επίσης από το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο λόγω της γειτνίασης με τον αρχαιολογικό χώρο”, εξηγεί μιλώντας στο TheOpinion ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Μάκης Κυριζίδης.
“Θεωρούμε ότι η περιοχή θα γίνει πιο ελκυστική και πιο εξυπηρετική για κατοίκους και επισκέπτες και στην πράξη αυτό θα φανεί. Άλλωστε, όπως είπα, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης στηρίζει την προσπάθειά μας και μάλιστα τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν θα αποκτήσουν ομοιόμορφη όψη, που θα συμβάλλει σημαντικά να αποκτήσει μια πιο συμπαγή και ενιαία μορφή η αγορά
Οκτώ μήνες προβλέπεται να διαρκέσουν τα έργα στην οδό και στη συνέχεια θα μεταφερθούν στην οδό Παύλου Μελά στην πλευρά των άρτιων αριθμών

Τι προβλέπει η μελέτη
Η τεχνική μελέτη προβλέπει τη “μετατροπή των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας με περιορισμό της στάθμευσης και χρήση βιοκλιματικών στοιχείων κατασκευής. Ταυτόχρονα θα υλοποιηθούν έργα απορροής όμβριων υδάτων”.
Προβλέπεται επίσης η κατασκευή νέας παιδικής χαράς 281 τ.μ. για νήπια στη νότια πλευρά της πλατείας Ναυαρίνου, πλησίον της υπάρχουσας.
Στη μελέτη γίνεται λόγος και για τη “διαμόρφωση νέας φύτευσης στα παρτέρια της Γούναρη (Τσιμισκή – Εγνατία) καθώς και στα παρτέρια των πεζοδρόμων Ισαύρων, Αιμιλιανού Γραβενών και Γονατά, αλλά και τη δημιουργία σταθμού κοινόχρηστων ποδηλάτων για τη βελτίωση της κινητικότητας”. Προβλέπεται επίσης αναβάθμιση και ενίσχυση του φωτισμού, αλλά και προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης (free wifi)
Στη συμβολή των οδών Βύρωνος και Παύλου Μελά, κατασκευάζονται δύο κτιστά καθιστικά με μαρμάρινη επένδυση.