Open House: Η Θεσσαλονίκη αποκαλύπτεται μέσα από την αρχιτεκτονική της (ΦΩΤΟ)
Το Open House Thessaloniki επιστρέφει δυναμικά με δεκάδες κτίρια και παράλληλες δράσεις
Το Open House Thessaloniki επιστρέφει και φέτος προσκαλώντας μας να ανακαλύψουμε τη σύγχρονη και ιστορική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης μέσα από πάνω από 70 κτίρια και δεκάδες παράλληλες δράσεις που ξεκινούν από τις 15 Νοεμβρίου.
Η φετινή διοργάνωση φέρει τον τίτλο «Future Heritage – η αρχιτεκτονική του σήμερα, η κληρονομιά του αύριο», εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο η αρχιτεκτονική του σήμερα διαμορφώνει την πολιτιστική κληρονομιά του αύριο. Από τα ιστορικά μνημεία έως τις καινοτόμες βιώσιμες κατασκευές, το Open House αναδεικνύει τη σχέση ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον των πόλεων.
Από δημόσια κτίρια και μουσεία έως κατοικίες, ξενοδοχεία και αρχιτεκτονικά γραφεία, η φετινή λίστα των 73 συμμετοχών προσφέρει στο κοινό τη δυνατότητα να γνωρίσει τη Θεσσαλονίκη αλλιώς.
Παράλληλες δράσεις και διαγωνισμοί
- Από τις 15 έως 19 Νοεμβρίου, η δράση Made in Thessaloniki ανοίγει τα εργαστήρια και τα εργοστάσια της πόλης, προσκαλώντας το κοινό να γνωρίσει τις διαδικασίες παραγωγής προϊόντων — από τη ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου έως τη Κεραμοποιία ΚΕΒΕ.
- Την ίδια περίοδο, το Open Walk προτείνει μια θεματική διαδρομή στη δυτική Θεσσαλονίκη, αφιερωμένη στη βιομηχανική της κληρονομιά. Η περιήγηση ξεκινά από τη Βίλα Πετρίδη και καταλήγει στα Σφαγεία, περνώντας από εμβληματικά βιομηχανικά κελύφη όπως το Φιξ και το Hub 26.
- Σημαντική θέση στο πρόγραμμα έχει το Open Office (20–21 Νοεμβρίου), που φέτος παρουσιάζει τα γραφεία στη Θεσσαλονίκη προσφέροντας μια ματιά στα αρχιτεκτονικά εργαστήρια της πόλης.
- Παράλληλα, το Open School (18 & 21 Νοεμβρίου) απευθύνεται σε μαθητές και φοιτητές, προσφέροντας εκπαιδευτικές επισκέψεις.

«Ξεκινάμε από το Σάββατο 15 του μηνός, στις 15 και 16, με το Made in Thessaloniki και το Open Walk. Το Made in Thessaloniki περιλαμβάνει ξεναγήσεις σε χώρους παραγωγής και δημιουργίας, όπου οι ίδιοι οι δημιουργοί μας ξεναγούν και μας συστήνουν τη μέθοδο και τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουν τα αντικείμενά τους. Είναι μια δράση που επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια, με σκοπό να ανοίξουμε τη Θεσσαλονίκη προς το κοινό και να προωθήσουμε την παραγωγική της δραστηριότητα. Αυτό που λέμε Made in Thessaloniki αφορά τα προϊόντα που κατασκευάζονται, φτιάχνονται και σχεδιάζονται στην πόλη», ανέφερε στο TheOpinion, η υπεύθυνη επικοινωνίας του Οpen House, Ρενάτα Δούμα.

«Η φετινή θεματολογία ταιριάζει πάρα πολύ με τη διαδρομή που θα κάνουμε φέτος, που είναι η Βιομηχανική Κληρονομιά της Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά, παρουσιάζει τη βιομηχανία της πόλης όπως ήταν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και πώς έχει μετεξελιχθεί αυτή η περιοχή. Τώρα, με την ανάπλαση του ΦΙΞ, πιστεύουμε ότι θα αλλάξει ριζικά, γιατί πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της 26ης Οκτωβρίου που θα αναπλαστεί», συμπληρώνει.

«Το καινούργιο που κάνουμε φέτος είναι ότι ανοίγουμε εργοστάσια. Η βιομηχανική περιοχή της Σίνδου είναι η μεγαλύτερη της Ελλάδας. Δίνουμε και τη δυνατότητα μετακίνησης με λεωφορείο, το οποίο θα ξεκινήσει γύρω στις 9 το πρωί από τη στάση των λεωφορείων κοντά στο Βασιλικό Θέατρο και θα κατευθυνθεί προς τη Σίνδο. Εκεί, με μια διαδοχική σειρά, οι επισκέπτες θα μπορούν να επισκεφτούν τα πέντε εργοστάσια. Υπάρχει φυσικά η δυνατότητα επιστροφής με τη συγκοινωνία που συνδέει πλέον τη Σίνδο με τη Θεσσαλονίκη», υπογραμμίζει η κ. Δούμα.
«Μια ακόμη νέα δράση που πραγματοποιούμε φέτος είναι το Open Office. Κάποιοι ίσως το θυμούνται από προηγούμενες χρονιές, όταν ήταν διαδικτυακό. Ωστόσο, η αρχική του ιδέα ήταν να γίνει δια ζώσης δηλαδή τα αρχιτεκτονικά γραφεία να παρουσιάζουν από κοντά το έργο τους, τον τρόπο που σχεδιάζουν, πώς ξεκινά μια ιδέα, πώς υλοποιείται, πώς συνεργάζονται με τον πελάτη και πώς φτάνουν στο τελικό αποτέλεσμα. Είναι κι αυτή μια μορφή παραγωγικής διαδικασίας, που θα παρουσιάσουμε φέτος. Η ιδέα υπήρχε ήδη από το 2020, αλλά λόγω COVID δεν μπόρεσε να υλοποιηθεί τότε και παρουσιάστηκε διαδικτυακά», τονίζει.

Οι εθελοντές, η καρδιά του θεσμού
Από το 2012, περισσότεροι από 4.800 εθελοντές έχουν αφιερώσει χρόνο, γνώση και ενέργεια για τη διοργάνωση του Open House. Κάθε χρόνο, περίπου 500 νέοι άνθρωποι συμβάλλουν στη λειτουργία του θεσμού, οργανώνοντας, ξεναγώντας και μεταδίδοντας τον ενθουσιασμό τους στο κοινό. Πολλοί από αυτούς περιγράφουν την εμπειρία ως «σχολείο» και ευκαιρία για εξωστρέφεια και δημιουργική έκφραση.

Η πόλη που αγκάλιασε την αρχιτεκτονική
Η Θεσσαλονίκη έχει δώσει στο Open House τη δική της, ιδιαίτερη ταυτότητα. Από το 2012 έως σήμερα έχουν ανοίξει πάνω από 340 κτίρια, ενώ περισσότεροι από 380.000 επισκέπτες έχουν συμμετάσχει στις ξεναγήσεις, με το ρεκόρ να ξεπερνά τις 53.000 επισκέψεις μέσα σε ένα τριήμερο.
Κάθε χρόνο, περίπου 12.000 άνθρωποι συμμετέχουν στη διοργάνωση, από παιδιά έως και άτομα 85 ετών. Η μέση ηλικία είναι τα 33, ενώ το 83% των συμμετεχόντων έχει ανώτατη εκπαίδευση. Το 30% είναι φοιτητές και το 17% συνδέεται επαγγελματικά με τον χώρο της αρχιτεκτονικής. Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι το 14% των επισκεπτών προέρχεται από άλλες πόλεις, ενώ οι γυναίκες αποτελούν το 67% του κοινού.
Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα του φετινού OPEN HOUSE
- OPEN WALKS 15 & 16/11 | Δωρεάν ξεναγήσεις σε μια θεματική διαδρομή στην πόλη
- MADE IN THESSALONIKI 15-21/11 | Δωρεάν ξεναγήσεις σε χώρους δημιουργίας (15-16/11) και εργοστάσια (18-19/11)
- OPEN OFFICE 20 & 21/11 | Δωρεάν ξεναγήσεις σε αρχιτεκτονικά γραφεία
- OPEN TOURS 2025 22 & 23 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ | Δωρεάν ξεναγήσεις σε κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον
