Όμορφα τα νησιά μας, αλλά από υποδομές… Η περίπτωση της Πάρου

Όμορφα τα νησιά μας, αλλά από υποδομές… Η περίπτωση της Πάρου

Ο ελληνικός τουρισμός κατά κύριο λόγο βασίζεται στο δημοφιλές μοντέλο ‘ήλιος + θάλασσα’, και κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες απ’ όλον τον κόσμο επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους, είτε τα νησιά μας, είτε προορισμούς στην ηπειρωτική χώρα.

Της Ντέπυς Χιωτοπούλου

Τα ελληνικά νησιά, και δη εκείνα που διαθέτουν αεροδρόμια, επωφελούνται από μεγαλύτερο αριθμό τουριστών, καθώς έχουν δυο επιλογές πρόσβασης, είτε δια θαλάσσης είτε αεροπορικώς.

Η Πάρος, ένα από τα πλέον δημοφιλή κυκλαδονήσια, τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους αλλοδαπούς, εκτός από την ακτοπλοϊκή σύνδεση που έχει με τα τρία λιμάνια της Αττικής -Πειραιά, Ραφήνα, Λαύριο- καθώς και με άλλα νησιά των Κυκλάδων, έχει και αεροπορική από την Αθήνα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, και με τη Θεσσαλονίκη τη θερινή σεζόν.

Ο κρατικός της αερολιμένας απέχει 10 χλμ. από την Παροικιά, το εμβαδόν των κτιριακών εγκαταστάσεων για κοινό και γραφεία είναι περίπου 600 τ.μ., διαθέτει έναν επιβατικό αεροσταθμό, τρεις θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών μεσαίου μεγέθους (ATR – Q400) και θέσεις στάθμευσης ελαφρών αεροσκαφών της Γενικής Αεροπορίας.

Ο χώρος για το check in αλλά και των αναχωρήσεων είναι για… κλάματα. Περνάς μετά δυσκολίας από τον έλεγχο αποσκευών και μπαίνεις σ’ ένα δωματιάκι ελαχίστων τετραγωνικών μέτρων, το οποίο δεν χωράει καν τους επιβάτες ενός αεροσκάφους τύπου ATR 72 θέσεων. Αυτών δηλαδή των αεροσκαφών που προσεγγίζουν το νησί, γιατί μεγαλύτερο αεροσκάφος τύπου Airbus δεν μπορεί να προσγειωθεί λόγω περιορισμένου διαδρόμου.

Η επιβατική κίνηση στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της ΥΠΑ – μεταξύ των οποίων και η Πάρος- για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2025, παρουσίασε άνοδο 6,4%.

Ταξιδεύοντας πολύ πρόσφατα, γίναμε αυτόπτες μάρτυρες μιας εικόνας που περισσότερο δυσφήμιση, παρά διαφήμιση, θα μπορούσε να κάνει’ για τις υποδομές μας.

Η ατμόσφαιρα εντός της αίθουσας, αναμένοντας την ανακοίνωση της αεροπορικής εταιρίας για επιβίβαση, ήταν ασφυκτική. «Συγγνώμη, εάν τώρα, τέτοια εποχή, επικρατεί αυτή η εικόνα, το καλοκαίρι, που έχει περισσότερες πτήσεις, τι γίνεται;» αναρωτηθήκαμε. «Είναι σαν τις ‘σαρδέλες’» ακούσαμε να λένε.

Προχθές, Πέμπτη 20 Νοεμβρίου, ο Δήμος Πάρου μέσω δελτίο Τύπου εξέφρασε την ικανοποίησή του σχετικά με την απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για χρηματοδότηση ύψους 3 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης για την ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών του νέου Αεροδρομίου Πάρου του Υπουργείου, η οποία δημοσιεύθηκε στις 19/10/2025, προβλέπεται η διάθεση δημόσιας δαπάνης ύψους 3.000.000 € από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης «Υποδομές και Μεταφορές» (Άξονας Προτεραιότητας 4.6 – Υποδομές Αερομεταφορών), για την υποβολή και αξιολόγηση πρότασης σχετικά με την αναβάθμιση του αεροδρομίου του νησιού.

Όπως επισημαίνεται στο σχετικό δελτίο Τύπου «Η χρηματοδότηση αυτή αφορά έργα που θα συμβάλουν στη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, ενισχύοντας σημαντικά την ποιότητα των αερομεταφορών από και προς την Πάρο. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο των στόχων αναβάθμισης αερολιμένων του ΔΕΔ-Μ».

Ο εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου της Πάρου είναι ζωτικής σημασίας. Η εικόνα που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια εκθέτει το νησί, εκθέτει τον ελληνικό τουρισμό.

Τα έργα εκσυγχρονισμού για την ανάπτυξη νέου τερματικού αεροσταθμού, ο οποίος θα ήταν κατά 17 φορές μεγαλύτερος από τον σημερινό, προϋπολογισμού άνω των 41 εκατ. ευρώ, έχουν «παγώσει».

Η αρχική σύμβαση προέβλεπε την ολοκλήρωση των εργασιών στις 10 Ιουλίου 2025, όμως το έργο βρέθηκε εκτός χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς δεν ήταν εφικτή η ολοκλήρωσή του στο χρονικό πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος, δηλαδή έως τον Φεβρουάριο του 2026. Τότε, συγκροτήθηκε Επιτροπή Αγώνα από τον Δήμο Πάρου για την εξασφάλιση της συνέχισής του.

Με Επιτροπές ή χωρίς Επιτροπές, το νέο αεροδρόμιο της Πάρου πρέπει να ‘απογειωθεί’ το συντομότερο δυνατόν. Διότι με τις υπάρχουσες υποδομές, ούτε τουριστική ούτε ποιοτική ανάπτυξη μπορεί να υπάρξει.

Θα συνεχίσουμε να μιλάμε για νούμερα και για υψηλές αφίξεις αλλά η αναβάθμιση της ποιότητας όχι μόνο των εκατοντάδων επισκεπτών αλλά και των ίδιων των κατοίκων του νησιού, ολοένα και θα πέφτει στο κενό.