Νοθεία στα καύσιμα: Μέχρι 1 δις ευρώ χάνει το ελληνικό κράτος από την παραβατικότητα

Το γιγάντιο πρόβλημα της παραβατικότητας στο εμπόριο καυσίμων και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης

Νοθεία στα καύσιμα: Μέχρι 1 δις ευρώ χάνει το ελληνικό κράτος από την παραβατικότητα

Το γιγάντιο πρόβλημα της παραβατικότητας στο εμπόριο καυσίμων και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έθιξε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων σε συνέντευξη τύπου που διοργάνωσε σήμερα από κοινού με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.

Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτζής επεσήμανε το πραγματικό ζήτημα που ταλανίζει τους επιχειρηματίες Βενζινοπώλες και δεν είναι άλλο από την ανεξέλεγκτη διακίνηση νοθευμένων και λαθραίων καυσίμων στην ελληνική αγορά.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «Η παραβατικότητα δεν είναι μόνο το λαθρεμπόριο. Είναι και το νοθευμένο καύσιμο και η ηλεκτρονική κλοπή που γίνεται στις αντλίες».

Σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή υπάρχουν πρατήρια που εισάγουν από ξένες χώρες χημικούς διαλύτες, οι οποίοι έχουν χαμηλό κόστος ανά τόνο και με αυτό τον τρόπο νοθεύουν τη βενζίνη που κοστίζει πολύ ακριβότερα.

«Πάνω από το 20% των λίτρων καυσίμων που πωλούνται στην αγορά είναι νοθευμένα, με το ποσοστό των πρατηρίων που παρανομούν να υπολογίζεται στο 6 – 7 % του συνόλου», ισχυρίζεται ο κ. Κιουρτζής.

Στοιχεία αναφέρουν ότι τα διαφυγόντα κέρδη από την παραβατικότητα στον τομέα των καυσίμων κοστίζουν στο κράτος από 700 εκατομμύρια μέχρι 1 δις ευρώ.

«Θέλουμε να διεκδικήσουμε τη νομιμότητα στην αγορά και να προστατεύσουμε τους καταναλωτές», τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ και κάνει λόγο για ένα «θρασύτατο κύκλωμα» που βρίσκει νομικά παράθυρα από το κράτος και δρα ανενόχλητο.

Μεταξύ άλλων, ο ίδιος δηλώνει ότι όσοι προσπαθούν να αντιταχθούν στο κύκλωμα, βρίσκονται αντιμέτωποι με απειλές, εκφοβισμούς και επιθέσεις, όπως συνέβη και στο κατάστημά του.

«Απαιτούμε μέσω της νομιμότητας την επιβίωση του κλάδου μας», διαμηνύει ο κ. Κιουρτζής, κατηγορώντας το κράτος για ολιγωρία στην εφαρμογή νόμων.

Τα «κενά» στο σύστημα εισροών – εκροών

Ο γενικός γραμματέας της ΠΟΠΕΚ, Γιάννης Μαυράκης μίλησε για τα κενά που υπάρχουν στο σύστημα ελέγχου εισροών και εκροών των πρατηρίων, καθώς δεν υπάρχει ένα ενιαίο σύστημα που να παρέχεται από το κράτος.

«Υπάρχουν 35 διαφορετικά συστήματα εισροών – εκροών, τα οποία τα έχουν φτιάξει οι εταιρίες και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων απλώς ελέγχει τις αντλίες. Το σύστημα αυτό έχει καταδολιευτεί. Πρέπει να φτιάξει η κυβέρνηση ένα δικό της σύστημα όπως είναι το myData και να έχει αποκλειστικά τα “κλειδιά” της», επισημαίνει ο κ. Μαυράκης για το πρόβλημα στους ελέγχους.

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι ένα ενιαίο σύστημα ελέγχου πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και όχι μόνο στον τελικό προορισμό του καυσίμου που είναι τα πρατήρια.

Οι αυξήσεις των τιμών και τα περιθώρια κέρδους

Στα θέματα της ατζέντας βρέθηκαν επίσης οι ραγδαίες αυξήσεις των τιμών στα διυλιστήρια που επιβαρύνουν τους ίδιους τους πρατηριούχους.

Η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε 100% και τα διυλισμένα προϊόντα κατά 200%, με τα διυλιστήρια να βγαίνουν οι μοναδικοί κερδισμένοι.

«Δείχνουν εμάς ότι αισχροκερδούμε, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι το περιθώριο κέρδους για τους πρατηριούχους κυμαίνεται στο 3 – 4 %» υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ.

Όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Κιουρτζής ζήτησαν από την πολιτεία να εφαρμόσει ένα πλαφόν με περιθώριο ποσοστιαίου κέρδους και αντ’ αυτού επέβαλε στους βενζινοπώλες πλαφόν με τιμή μονάδας νομίσματος, δηλαδή με τιμή ευρώ.

«Στις 30 Ιουνίου παρατάθηκε από τρεις σε έξι μήνες το πλαφόν, χωρίς να γνωρίζουμε την εξέλιξη της παγκόσμιας κρίσης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αγοράζουμε, να πουλάμε και να καταγράφουμε ζημίες», λέει ο πρόεδρος.

 

Οι φόροι

Για τους αυξημένους φόρους, δηλαδή τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και το ΦΠΑ 24% που εκτοξεύουν στα ύψη τις τιμές των καυσίμων η Ομοσπονδία έχει προτείνει στην κυβέρνηση την εφαρμογή της «Κάρτας του Πολίτη», ένα μέτρο που εφαρμόζει η ΕΕ σε πολλές χώρες με αυξημένο Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα.

Σύμφωνα με τους ομιλητές, αυτό το μέτρο θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε παραμεθόριες περιοχές, όπου παρατηρείται συχνά η μετάβαση των καταναλωτών σε γειτονικές χώρες, ώστε να γεμίσουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους.

«Οι Έλληνες επαγγελματίες βιώνουν πλέον έναν αθέμιτο ανταγωνισμό από τα ξένα πρατήρια, οι οποίοι βρίσκονται σε δυσμενή θέση και δεν μπορούν να τα ανταγωνιστούν», υποστηρίζει ο Θέμης Κιουρτζής.