Νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα «σαρώνουν» τα νοικοκυριά – Έρχονται αυξήσεις σε περισσότερες από 40 κατηγορίες προϊόντων
Μετά τις ανατιμήσεις του Αυγούστου που έβαλαν «φωτιά» στο ελληνικό νοικοκυριό, θα ακολουθήσει κι ένας θερμός Σεπτέμβριος
Χωρίς φρένα θα κινηθεί και τον Σεπτέμβριο το «ράλι» ανόδου των τιμών σε τρόφιμα και βασικά είδη.
Δυσοίωνες οι προβλέψεις για την ακρίβεια που θα φέρει ακόμα πιο αυξημένες τιμές σε κατηγορίες τροφίμων και άλλων βασικών ειδών. Μετά τις ανατιμήσεις του Αυγούστου που έβαλαν «φωτιά» στο ελληνικό νοικοκυριό, θα ακολουθήσει κι ένας θερμός Σεπτέμβριος με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση των τιμών σε περισσότερες από 40 κατηγορίες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.
Το εκρηκτικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά ενέργειας και ο πληθωρισμός, που μπορεί για τον Ιούλιο να σημείωσε πτωτική τάση σε σχέση με τον Ιούνιο, έφεραν από τον Αύγουστο μεγάλες αυξήσεις στα ράφια των σούπερ – μάρκετ, με τους προμηθευτές να ανακοινώνουν άνοδο των τιμών έως και 20%, σε δύο δόσεις, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, σε πολλά προϊόντα.
Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτή, στον πρώτο γύρο των ανατιμήσεων, αυξήθηκαν οι τιμές στα εξής αγαθά:
- Τα προϊόντα τομάτας και η κέτσαπ 15%
- Οι φρέσκες σαλάτες 12%
- Τα χαρτικά 3% – 11%
- Τα παξιμάδια 10%
- Τα γιαούρτια 9%
- Τα δημητριακά 8%
Για τον Σεπτέμβριο οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σημαντικές ανατιμήσεις στα παρακάτω είδη:
- Τα κρουασάν, τα τσουρέκια, οι μαρμελάδες και τα κέικ έως και 20%.
- Τα κρασιά έως 14%.
- Τα τυριά έως 12%.
- Τα αλκοολούχα ποτά ως 10%.
- Τα σαπούνια, το αλουμινόχαρτο, τα υγρά πιάτων και τα αποσμητικά έως 9%.
- Τα ζυμαρικά, τα καθαριστικά, τα μαλακτικά ρούχων, οι χυμοί και οι οδοντόκρεμες έως 8%.
- Οι ρυζογκοφρέτες 7%.
- Το ρύζι, το τσάι και το βούτυρο 5%.
Ταυτόχρονα, ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα γαλακτοκομικά, τα αλλαντικά, τα δημητριακά, ο καφές και τα χαρτικά, αναμένεται να λάβουν εκ νέου αυξήσεις τον Σεπτέμβριο που θα κυμανθούν από 5 -10%.
Οι παγίδες
Για απογοήτευση του κόσμου μιλά ο εκπρόσωπος του Ν. ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης, έπειτα από τις διαρκείς αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών.
Ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε στο TheOpinion ότι οι καταναλωτές πλέον δεν προσφεύγουν άμεσα για καταγγελίες στο Ινστιτούτο αναφορικά με τις τιμές των προϊόντων, καθώς «έχουν συνηθίσει τις συνεχόμενες ανατιμήσεις». Ωστόσο, σε εξαιρετικά ακραίες περιπτώσεις αισχροκέρδειας που παρατηρήθηκαν το περασμένο διάστημα, όπως στην περίπτωση των κερασιών, όπου η τιμή του κιλού έφτασε τα 24 ευρώ, ο ΙΝΚΑ δέχθηκε πληθώρα καταγγελιών από τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη παρατηρούνται και «καμουφλαρισμένες» αυξήσεις οι οποίες οδηγούν σε ανεπίτρεπτη παραπλάνηση του καταναλωτή, όπως για παράδειγμα στα καθαριστικά ή στα αναψυκτικά και σε άλλα προϊόντα συσκευασίας, όπου η τιμή παραμένει η ίδια, αλλά μειώνεται η ποσότητα, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό από τον καταναλωτή.
Οι καταναλωτές
Το τέλος της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα, θα δώσει πιο καθαρά στοιχεία για την κίνηση των Ελλήνων καταναλωτών στα σούπερ – μάρκετ. Όπως αναφέρει στο TheOpinion, ο Γιάννης Πηλίδης, πρόεδρος της Ένωσης Μικρομεσαίων Μάρκετ Ελλάδας, ο χειμώνας θα δείξει πόσα ξοδεύουν οι Έλληνες στα σούπερ – μάρκετ, καθώς για την ώρα ο τζίρος των επιχειρήσεων παραμένει σταθερός, εξαιτίας του καλοκαιρινού τουρισμού.
Το βέβαιο είναι, ότι με τις νέες τιμές στην πλειοψηφία των βασικών αγαθών, το καλάθι του νοικοκυριού δε θα γεμίζει με τα ίδια χρήματα.