Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη – Το αρχικό σχέδιο της επέκτασης (ΧΑΡΤΕΣ)

Τι προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός, πάνω στον οποίο θα βασιστούν οι σχετικές μελέτες των επεκτάσεων.

Μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη – Το αρχικό σχέδιο της επέκτασης (ΧΑΡΤΕΣ)

Την άμεση έναρξη των μελετών για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη υποσχέθηκε χτες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που βρέθηκε στους Αμπελόκηπους. 

Από την ίδια περιοχή, από τους Αμπελόκηπους της Θεσσαλονίκης, ήταν που ο πρωθυπουργός, πριν από περίπου έναν χρόνο, κατέφτανε για να παραστεί σε μια ειδική εκδήλωση παρουσίασης των επεκτάσεων του Μετρό στη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος. 

Χάρτες, μελέτες, σταθμοί, ξεδιπλώθηκαν μπροστά στα μάτια των κατοίκων της Θεσσαλονίκης για τις επεκτάσεις του μετρό, με ορίζοντα το 2040. Πέρυσι, βέβαια, σε εκείνη την εκδήλωση η Θεσσαλονίκη δεν είχε ακόμη βιώσει την μετακίνηση με το συγκεκριμένο μέσο σταθερής τροχιάς, καθώς τα εγκαίνιά του έγιναν λίγους μήνες αργότερα, στις 30 Νοεμβρίου του 2024.

Σήμερα, με το μετρό Θεσσαλονίκης στις ράγες σε μήκος 9,6 χιλιομέτρων και με άλλους πέντε σταθμούς να προστίθενται έως τη Μίκρα με την επέκταση στην Καλαμαριά στις αρχές του 2026, η Θεσσαλονίκη ακούει με ενδιαφέρον τον σχεδιασμό για το μέλλον.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει ήδη παρουσιαστεί σε ειδική ημερίδα που έγινε στους Αμπελόκηπους, προκειμένου να σηματοδοτηθεί η εκτός των τειχών επέκταση του μετρό μελλοντικά, το 2040 στόχος είναι το Μετρό να καλύπτει όλο το πολεοδομικό συγκρότημα από το Κορδελιό ως τα Πατριαρχικά Πυλαίας και έως το τεχνολογικό πάρκο Thess Intec, αλλά και την περιοχή των νοσοκομείων.

Δυο οι βασικές γραμμές

Δυο θα είναι οι γραμμές μετρό με 44 σταθμούς, που θα καλύπτουν συνολικό μήκος 48 χλμ. Προτεραιότητα αποτελεί η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, όπως επιβεβαιώθηκε και κατά τη χτεσινή επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ υπολογίζεται ότι το 2040 θα γίνονται 680.000 μετακινήσεις με Μετρό ημερησίως.

ΓΡΑΜΜΗ 1

-Επέκταση προς Σταυρούπολη – Νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424, με διακλάδωση στην περιοχή του ξενοδοχείου «Καψής»

-Επέκταση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» κι από εκεί μέχρι το ThessIntec

-Αναμονή επέκτασης και προς τη Θέρμη

ΓΡΑΜΜΗ 2

-Άνω Εύοσμος – Χαριλάου/Πυλαία

-Επέκταση προς ΚΤΕΛ Μακεδονία και Κορδελιό

Οι νέοι σταθμοί έως το 2040

Οι νέοι σταθμοί μετρό είναι οι εξής:

-θα γίνει δεύτερος σταθμός στον Ν.Σ. Σταθμό κι από εκεί για τη ΓΡΑΜΜΗ 2: Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Εύοσμος (πλατεία), Περιφερειακή, Άνω Εύοσμος (Αναξοστάσιο). Επίσης θα υπάρχει δεύτερος κλάδος για το Κορδελιό με σταθμούς σε ΚΤΕΛ Μακεδονία, Επτανήσου, Κορδελιό.

-Επέκταση ΓΡΑΜΜΗΣ 1 προς Νοσοκομεία

Σταθμοί: Καψής, Νεάπολη, Τερψιθέα, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία, Νοσοκομεία (Αμαξοστάσιο)

-Η ΓΡΑΜΜΗ 2 από Πλατεία Δημοκρατίας φτάνει από Τσιμισκή  στην Αριστοτέλους – ΧΑΝΘ – Πανεπιστήμιο- Αγ. Δημητρίου – Τούμπα – Χαριλάου – Αγία Κυριακή.

-Η ανατολική επέκταση της ΓΡΑΜΜΗΣ 1 προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα είναι υπόγεια. Οι σταθμοί που προβλέπονται σε αυτή την επέκταση είναι: Μίκρα – Ανωτέρα Σχολή Πολέμου – Πατριαρχικό (Mediterranean Cosmos) – Διαβαλκανικό – Γεωργική Σχολή – Αεροδρόμιο – ThessIntec.

Πού θα γίνουν οι νέοι σταθμοί

Πρώτη επέκταση προς Άνω Εύοσμο και Κορδελιό

Η πρώτη επέκταση έχει δύο κλάδους προς τα δυτικά με 8 σταθμούς και 10,75 χλμ.

Ο πρώτος κλάδος είναι από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον Άνω Εύοσμο και περιλαμβάνει έξι σταθμούς:

Αμπελόκηποι, σήμερα είναι ανοιχτός χώρος στάθμευσης

Μενεμένη, σήμερα είναι ανοιχτός χώρος στάθμευσης

Εύοσμος, δίπλα στην πλατεία του Ευόσμου σήμερα είναι ανοιχτός χώρος στάθμευσης

Περιφερειακή (δίπλα από την Ολυμπιάδος, προς το ρέμα),

Άνω Εύοσμος, σε ανοιχτό χώρο

Αμαξοστάσιο – τέρμα, σε ανοιχτό χώρο

Ο δεύτερος δυτικός κλάδος ξεκινά επίσης από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και φτάνει μέχρι το Κορδελιό. Έχει κοινούς σταθμούς (Αμπελόκηποι) και συνεχίζει με τους σταθμούς:

ΚΤΕΛ , σε ελεύθερο χώρο μπροστά από τα ΚΤΕΛ

Επτανήσου (όπου συναντιέται με τη διπλή χάραξη του προαστιακού), όπου το Μετρό θα περάσει εγκάρσια κάτω από τη χάραξη του προαστιακού και επομένως είναι στα όρια της αστικής περιοχής

Κορδελιό (Στη διασταύρωση Ανδρέα Παπανδρέου με Μ. Μερκουρη, εκεί ο σταθμός θα είναι υπόγειος, για να αποφευχθεί η ταλαιπωρία)

Η δεύτερη επέκταση προς Σταυρούπολη – Νοσοκομεία

Η επέκταση αυτή θα ξεκινά από τον σταθμό Δημοκρατίας (τον ήδη υφιστάμενο) και θα φτάνει μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου με 6 σταθμούς και 7,96 χλμ.

Μετά τον σταθμό Δημοκρατίας, στη συνέχεια θα διαθέτει τους σταθμούς:

Νεάπολη (πλατεία)

πλατεία Τερψιθέας

Σταυρούπολη (επί της Λαγκαδά)

Πολίχνη (επί της Λαγκαδά)

Ευκαρπία (δίπλα στον κόμβο, σε ανοιχτό χώρο)

Νοσοκομείο Παπαγεωργίου

Παράλληλα προβλέπεται και ένα ακόμα αμαξοστάσιο εκεί.

Η τρίτη επέκταση προς κεντρική περιοχή και Χαριλάου – Τούμπα

Η επέκταση αυτή θα συνδέεται με τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (θα κατασκευαστεί δίπλα στον ήδη υφιστάμενο) και τον σταθμό Δημοκρατίας και ακολούθως η χάραξη προβλέπει υπόγεια όδευση από Τσιμισκή και σταθμούς:

Αριστοτέλους στην καρδιά της πόλης,

ΧΑΝΘ

Πανεπιστήμιο (που είναι ήδη υφιστάμενος σταθμός)

Αγίου Δημητρίου (σε ανοιχτό χώρο)

Τούμπα (Έξω από το γυμνάσιο της Τούμπας)

Χαριλάου (στην πλατεία)

Αγία Κυριακή (στα σύνορα με Πυλαία)

Η τέταρτη επέκταση προς αεροδρόμιο

Επειδή η κίνηση από το αεροδρόμιο είναι ισχνή σύμφωνα με τις προβλέψεις, κρίθηκε σκόπιμο η επέκταση αυτή να ενσιχυθεί και με άλλα αστικά κέντρα.

Θα περιλαμβάνει 6 σταθμούς και 8,72χλμ.

Θα ξεκινά μετά από τον τερματικό σταθμό Μίκρα και θα περιλαμβάνει τους σταθμούς:

Σχολή Πολέμου,

Πατριαρχικά (Cosmos), από όπου μελλοντικά προβλέπται και επέκταση προς Θέρμη

Διαβαλκανικό,

Γεωργική Σχολή,

Αεροδρόμιο

Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Περαία(ThessINTEC).