Μετά τα χαμόγελα… η αγωνία για τους επιχειρηματίες του τουρισμού
Τα έσοδα που εξανεμίζονται, ο τουρισμός των δύο ταχυτήτων και οι νέοι στόχοι. Άνθρωποι του κλάδου μιλούν στο TheOpinion.
Το θετικό και ζεστό κλίμα που επικράτησε το δεκαπενθήμερο των εορτών, με τις πληρότητες στους περισσότερους προορισμούς να αγγίζουν περίπου το 80%, έρχεται να διαδεχθεί η “μεθεόρτια” αβεβαιότητα στον κλάδο των τουριστικών καταλυμάτων.
Αυτή την εικόνα μεταφέρει σύμφωνα με τα λεγόμενα του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γρήγορης Τάσιος.
Μιλώντας στο TheOpinion αναφέρει ότι η εορταστική περίοδος, ιδιαίτερα την Πρωτοχρονιά, κινήθηκε με μια μέση πληρότητα της τάξης του 80%, αποτελούμενη στο 90% από εγχώριους τουρίστες. Τη μεγαλύτερη κινητικότητα σημείωσαν οι περιοχές κοντά σε θεματικά πάρκα, ενώ έλλειψη τουριστικού ενδιαφέροντος παρατηρήθηκε, εξαιτίας του καλού καιρού, σε περιοχές με χιονοδρομικά κέντρα.
«Σαφώς είμαστε ευχαριστημένοι για το δεκαπενθήμερο και σε σύγκριση με την περίοδο 2019-2020. Τι γίνεται όμως από τις 10 Ιανουαρίου μέχρι το πρώτο τριήμερο της Αποκριάς, στις 25-27 Φεβρουαρίου;».
Εξανεμίζονται τα έσοδα
Όπως αναφέρει ο κ. Τάσιος το «μεγάλο στοίχημα» για τους επιχειρηματίες του τουρισμού είναι τώρα, τονίζοντας ότι αρκετά ξενοδοχεία, μικρές κυρίως επιχειρήσεις στον ορεινό όγκο, θα κλείσουν αυτό το διάστημα, δεδομένου ότι δεν υφίσταται η κερδοφόρα λειτουργικότητα τους με την επισκεψιμότητα περιορισμένη σε ένα Σαββάτο την εβδομάδα.
«Όποια ρευστότητα αποκτήθηκε μέσα στο δεκαπενθήμερο θα εξαντληθεί μέσα στις επόμενες ημέρες για πολλά από τα ξενοδοχεία», επισημαίνει ο κ. Τάσιος αναφερόμενος στα αυξημένα λειτουργικά έξοδα και το ενεργειακό κόστος που ταλανίζουν τους επιχειρηματίες του τουρισμού.
Ταυτόχρονα, μια νέα «πληγή» φαίνεται να ανοίγει για τους ίδιους και δεν άλλη από τα αυξανόμενα επιτόκια των δανείων που συμπαρασύρουν τις δόσεις.
Τουρισμός δύο ταχυτήτων
Σχολιάζοντας την μείωση ύψους 35,7% στις οδικές αφίξεις που κατέγραψε η Ελλάδα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2022, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019 (σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ), ο κ. Τάσιος εξηγεί ότι «με εξαίρεση το τρίμηνο του καλοκαιριού που καταγράφηκε ρεκόρ αφίξεων, η μείωση του οδικού τουρισμού παρατηρείται σε περιόδους που δεν θεωρούνται ξεκάθαρα τουριστικές», ενώ κατά τον ίδιο σημαντικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη διαδραμάτισε και η συρρίκνωση των οικογενειακών εισοδημάτων και στους Βαλκάνιους λαούς που επισκέπτονται οδικώς τη χώρα μας.
Νέοι στόχοι
Με βάση τα παραπάνω προκύπτει στους αρμόδιους φορείς το ζήτημα της ανάδειξης της Ελλάδας σε προσιτό οδικό προορισμό, ούτως ώστε οι «χαμένοι» οδικοί τουρίστες των Βαλκανίων να μπορούν να ισοσταθμιστούν από κεντροευρωπαίους οδικούς τουρίστες.
«Το μέλλον για την ηπειρωτική χώρα και την καλύτερη ροή τουριστών είναι να αναδείξουμε την Ελλάδα στην κεντρική Ευρώπη. Στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία, τη βόρεια Ιταλία και σε όποια άλλη χώρα έχει την ευκολία πρόσβασης προς την Ελλάδα, είτε μέσω της Σερβίας, είτε της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας», δηλώνει στο TheOpinion ο κ. Τάσιος.
Προς αυτή την κατεύθυνση, όπως εξηγεί ο ίδιος, το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, σε μια προσπάθεια προσέγγισης του σχεδίου, προχωρά σε διαδικασία εκσυγχρονισμού των εισόδων της χώρας από το βορρά, αλλά και επίλυσης των συναρμοδοτήτων που προκύπτουν μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων της χώρας για τα σύνορα, ούτως ώστε να μπορεί να λειτουργήσει με παρεμβατικό και ουσιαστικό τρόπο.