Κλείνουν το ένα μετά το άλλο τα περίπτερα στη Θεσσαλονίκη
Οι περιπτερούχοι ζητούν στήριξή για να μην χαθεί ένας από τους παλαιότερους επαγγελματικούς κλάδους.
Το ένα μετά το άλλο τα περίπτερα σε όλη τη χώρα βάζουν λουκέτο. Από το 2010, όταν λειτουργούσαν περίπου 12.000 περίπτερα σε όλη τη χώρα, σήμερα έχουν απομείνει μόλις 6.000, σύμφωνα με την Ένωση Καπνοπωλών, Ψιλικών και Περιπτέρων Μακεδονίας.
Στη Θεσσαλονίκη, οι αριθμοί είναι ακόμη πιο δραματικοί. Στον δήμο Θεσσαλονίκης, από τα 550 περίπτερα που υπήρχαν πριν από λίγα χρόνια, σήμερα λειτουργούν μόλις 150, με τα 50 από αυτά να ανήκουν στον δήμο.
Τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα, σε συνδυασμό με το μικρό ποσοστό κέρδους σε προϊόντα όπως τα τσιγάρα και οι κάρτες κινητής τηλεφωνίας, οδηγούν ολοένα και περισσότερους επαγγελματίες του κλάδου σε οικονομική ασφυξία. Επιπλέον, η διαρκής αύξηση της φορολογίας, η οποία επιβαρύνει κυρίως τα καπνικά προϊόντα, επιδεινώνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
«Πριν από το 2010, υπήρχαν περίπου 12.000 περίπτερα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ωστόσο, οι οικονομικές κρίσεις που περάσαμε – μνημόνια, Τρόικα, COVID-19 και ενεργειακή κρίση – αύξησαν τη φορολογία στα τσιγάρα και στις κάρτες κινητής τηλεφωνίας, αφήνοντας ένα μηδαμινό περιθώριο κέρδους στους περιπτερούχους», δηλώνει στο The Opinion ο πρόεδρος της Ένωσης Καπνοπωλών, Ψιλικών και Περιπτέρων Μακεδονίας, Κώστας Ιακώβου.
Ο κλάδος των περιπτέρων έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική κοινωνία. Αρχικά, τα περίπτερα παραχωρούνταν σε ανάπηρους πολέμου ως μέσο βιοπορισμού, αντί μιας σύνταξης ή επιδόματος. Αποτελούσαν για δεκαετίες αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, καλύπτοντας ανάγκες σε καπνικά προϊόντα, τύπο και μικροαντικείμενα.
Έκκληση για στήριξη
Οι επαγγελματίες του κλάδου ζητούν την άμεση στήριξη της Πολιτείας, προκειμένου να αποτραπεί η οριστική κατάρρευση ενός από τους παλαιότερους επαγγελματικούς κλάδους στη χώρα.
«Είναι αναγκαίο να δοθούν κίνητρα και να μειωθεί η φορολογία, ώστε τα περίπτερα να παραμείνουν βιώσιμα», τονίζει ο κ. Ιακώβου. Με τη σταδιακή εξαφάνιση των περιπτέρων, η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει έναν σημαντικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας και της καθημερινής ζωής.
Να σημειωθεί ότι, στην απομάκρυνση 11 ανενεργών περιπτέρων που εμπόδιζαν την κυκλοφορία των πεζών αλλά και των ατόμων με αναπηρίες και σε αρκετές περιπτώσεις αποτελούσαν εστίες μόλυνσης για τη δημόσια υγεία έχει προχωρήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης. Μέσα στο 2024, ο δήμος ξήλωσε 11 ανενεργά περίπτερα από κεντρικές οδούς όπως η Τσιμισκή και η Αγίας Σοφίας, απελευθερώνοντας πεζοδρόμια και βελτιώνοντας τη δημόσια υγεία.
Η ιστορία του περιπτέρου
Ο θεσμός του περιπτέρου εμφανίζεται στις αρχές του 20ού αιώνα στα αστικά κέντρα της Ελλάδας, σε μια περίοδο όπου έπρεπε να βρεθεί λύση για την οικονομική στήριξη των τραυματιών και αναπήρων πολέμου.
Αρχικά, τα περίπτερα λειτουργούσαν ως μέσο αποκατάστασης αυτών που επλήγησαν από τους πολέμους, προσφέροντάς τους έναν τρόπο να εξασφαλίσουν τα προς το ζην.
Τη δεκαετία του 1950, τα περίπτερα εξελίσσονται σε βασικό κόμβο επικοινωνίας, με τις τηλεφωνικές συσκευές, τα τηλέφωνα με μετρητές και αργότερα τους κερματοδέκτες να γίνονται το σημείο όπου οι πολίτες επικοινωνούν με τους δικούς τους ανθρώπους.
Παράλληλα, οι προθήκες των περιπτέρων, όπου αναρτώνται οι εφημερίδες, αποκτούν καθοριστικό ρόλο στη ζωή των κατοίκων των μεγάλων πόλεων. Σε εποχές πολιτικών και κοινωνικών αναταραχών, τα περίπτερα έγιναν σημεία ενημέρωσης των πολιτών.