Καθηγητές ζητούν αναβαθμολόγηση γραπτών – Επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας

«Θύελλα» αντιδράσεων για θέμα που έπεσε στο μάθημα της Βιολογίας – Καθηγητής Βιολογίας εξηγεί στο TheOpinion το πρόβλημα που προκλήθηκε

Καθηγητές ζητούν αναβαθμολόγηση γραπτών – Επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ/ILIALIVE.GR/EUROKINISSI)

«Αλαλούμ» έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες με θέμα που «έπεσε» στις φετινές πανελλήνιες στο μάθημα της Βιολογίας, προκαλώντας την σφοδρή αντίδραση  μαθητών, αλλά και καθηγητών.

Συγκεκριμένα 17 καθηγητές βιολογίας ζητούν αναβαθμολόγηση γραπτών για την «άδικη» όπως τη χαρακτηρίζουν αφαίρεση τεσσάρων μονάδων από το Δ1 θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της βιολογίας.

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Βερβερίδη, καθηγητή Βιολογίας, το ερώτημα του θέματος  μπέρδεψε τους μαθητές, ενώ μιλώντας στο TheOpinion, εξηγεί  ότι «ήταν κακή η διατύπωση του θέματος από πλευράς της Επιτροπής Εξετάσεων».

Στο συγκεκριμένο ερώτημα υπάρχουν δύο επιστημονικά ορθές απαντήσεις, από τις οποίες όμως η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έκανε αποδεκτή μόνο τη μία, με αποτέλεσμα πολλοί υποψήφιοι των πανελληνίων να μπερδευτούν και να μη γράψουν καλά.

«Αυτό το λάθος κόστισε σε αρκετούς άριστους  μαθητές 4 μονάδες από τα γραπτά τους», συμπληρώνει ο κ. Βερβερίδης.

Το ερώτημα που προκάλεσε την αντίδραση των καθηγητών

«Σε ένα είδος εντόμου, το χρώμα σώματος μπορεί να είναι είτε μαύρο είτε λευκό. Από τη διασταύρωση θηλυκού εντόμου με λευκό χρώμα σώματος και αρσενικού εντόμου με μαύρο χρώμα σώματος προέκυψαν 400 θηλυκοί απόγονοι με μαύρο χρώμα και 200 αρσενικοί με λευκό χρώμα σώματος. Το φύλο καθορίζεται όπως και στον άνθρωπο. Δ1. Να προσδιορίσετε τον τρόπο κληρονόμησης του χρώματος του σώματος στο συγκεκριμένο είδος εντόμου (μονάδες 3). Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας γράφοντας την κατάλληλη διασταύρωση (μονάδες 4)».

«H Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δεν θεωρούμε ότι διατύπωσε επίτηδες έτσι το εν λόγω ερώτημα για να μην γράψουν καλά οι μαθητές, αλλά πιστεύουμε ότι έγινε κάποια αστοχία», αναφέρει ο καθηγητής βιολογίας και συμπληρώνει ότι,  «το Δ1 θέμα της βιολογίας αναφερόταν στο χρώμα των εντόμων και ο αριθμός των θηλυκών απογόνων ήταν διπλάσιος από αυτόν των αρσενικών».

Σύμφωνα με τον κ. Βερβερίδη, δεν ήταν ένα δύσκολο ερώτημα, αλλά ήταν λάθος  διατυπωμένο, ενώ παράλληλα, εξηγεί ότι, « η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων  πρέπει να αναθεωρήσει την οδηγία που απέστειλε στα βαθμολογικά κέντρα και γίνει αναβαθμολόγηση των γραπτών».

Εν αναμονή… της απάντησης από το Υπουργείο Παιδείας

Οι 17 καθηγητές βιολογίας απέστειλαν  επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας και τον αρμόδιο υπουργό, Κυριάκο Πιερρακάκη για το πρόβλημα που προέκυψε.

Στην επιστολή oi καθηγητές παραθέτουν αναλυτικά τις δύο ορθές λύσεις του ερωτήματος, ζητώντας να ληφθούν σωστές, ώστε να μην αφαιρεθούν τέσσερις μονάδες από τα γραπτά των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων.

Όπως δηλώνει στο TheOpinion o Δημήτρης Βερβερίδης, ακόμα το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει απαντήσει στην επιστολή των καθηγητών για τα επόμενα βήματα, σε σχέση με την αναβαθμολόγηση ή μη των γραπτών.

Η επιστολή των 17 καθηγητών

Η εκφώνηση στo ερώτημα Δ1 στο μάθημα της Βιολογίας ήταν η παρακάτω:

“Σε ένα είδος εντόμου, το χρώμα σώματος μπορεί να είναι είτε μαύρο είτε λευκό. Από τη διασταύρωση θηλυκού εντόμου με λευκό χρώμα σώματος και αρσενικού εντόμου με μαύρο χρώμα σώματος προέκυψαν 400 θηλυκοί απόγονοι με μαύρο χρώμα και 200 αρσενικοί με λευκό χρώμα σώματος. Το φύλο καθορίζεται όπως και στον άνθρωπο.

Δ1. Να προσδιορίσετε τον τρόπο κληρονόμησης του χρώματος του σώματος στο συγκεκριμένο είδος εντόμου (μονάδες 3). Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας γράφοντας την κατάλληλη διασταύρωση (μονάδες 4).”

Το συγκεκριμένο ερώτημα μπορεί να επιλυθεί με δύο επιστημονικά ορθούς τρόπους:

1ος τρόπος:

Το χρώμα σώματος είναι μονογονιδιακός φυλοσύνδετος χαρακτήρας, ο οποίος ελέγχεται από τρία αλληλόμορφα. Έστω: ΧΜ1: αλληλόμορφο για το μαύρο χρώμα σώματος, ΧΜ2: αλληλόμορφο για το λευκό χρώμα σώματος, Χμ: θνησιγόνο αλληλόμορφο. Ισχύει ότι ΧΜ1>ΧΜ2, ΧΜ1>Χμ και ΧΜ2>Χμ.

2ος τρόπος:

Υπάρχουν δύο φυλοσύνδετοι γονιδιακοί τόποι. Ο ένας από αυτούς ελέγχει το χρώμα σώματος με ΧΜ: αλληλόμορφο για το μαύρο χρώμα σώματος, Χμ: αλληλόμορφο για το λευκό χρώμα σώματος. Ο δεύτερος ελέγχει τη βιωσιμότητα με ΧΑ: φυσιολογικό αλληλόμορφο, Χα: θνησιγόνο αλληλόμορφο.

Από κανένα σημείο της εκφώνησης του συγκεκριμένου ερωτήματος δεν απορρίπτεται κάποιος από τους δύο παραπάνω τρόπους επίλυσης της άσκησης. Κατόπιν τούτου, θεωρούμε εξαιρετικά άδικο για τους μαθητές που εξετάστηκαν, η κεντρική επιτροπή εξετάσεων να θεωρήσει ότι μόνο ο ένας από τους δύο τρόπους επίλυσης είναι ο σωστός.

Ακολουθούν για τυπικούς λόγους οι δύο προαναφερθέντες τρόποι επίλυσης του ερωτήματος Δ1.

1ος τρόπος

Επειδή η αναλογία φύλου στα άτομα της F1 γενιάς είναι 2 θηλυκά : 1 αρσενικό, υπάρχει φυλοσύνδετο θνησιγόνο γονίδιο.

Το χρώμα του σώματος στο συγκεκριμένο είδος εντόμου κληρονομείται με φυλοσύνδετο τρόπο επειδή στην F1 γενιά προκύπτουν θηλυκά άτομα μόνο με μαύρο χρώμα και αρσενικά μόνο με λευκό χρώμα.

Επειδή από θηλυκό έντομο με λευκό σώμα και αρσενικό με μαύρο σώμα προέκυψαν θηλυκοί απόγονοι μόνο με μαύρο σώμα, το μαύρο χρώμα σώματος ελέγχεται από το επικρατές αλληλόμορφο.

Έστω: ΧΜ1: αλληλόμορφο για το μαύρο χρώμα σώματος, ΧΜ2: αλληλόμορφο για το λευκό χρώμα σώματος,

Χμ: θνησιγόνο αλληλόμορφο.

Είναι ΧΜ1>ΧΜ2, ΧΜ1>Χμ και ΧΜ2>Χμ.

Η διασταύρωση που εξηγεί τα αποτελέσματα της άσκησης είναι: P γενιά: ΧΜ2Χμ (x) XM1Y

Γαμέτες: ΧΜ2, Χμ // ΧΜ1, Υ

F1 γενιά: ΧΜ1ΧΜ2, ΧΜ1Χμ, ΧΜ2Υ, ΧμΥ

Τα άτομα ΧμΥ δεν επιβιώνουν.

2ος τρόπος

Σε κάθε χρωμόσωμα εδράζονται εκατοντάδες γενετικές θέσεις οι οποίες καθορίζουν φαινοτύπους για διαφορετικές ιδιότητες (όπως για παράδειγμα το φυλετικό Χ χρωμόσωμα φέρει περίπου 900 με 1.400 γενετικές θέσεις).

Από τα δεδομένα της άσκησης προκύπτει φυλοσύνδετο θνησιγόνο γονίδιο καθώς η αναλογία φύλου στα άτομα της F1 γενιάς είναι 2 θηλυκά : 1 αρσενικό. Έστω: ΧΑ: επικρατές φυλοσύνδετο αλληλόμορφο το οποίο καθορίζει φυσιολογικό φαινότυπο

Χα : υπολειπόμενο φυλοσύνδετο αλληλόμορφο το οποίο είναι θνησιγόνο.

Το χρώμα του σώματος στο συγκεκριμένο είδος εντόμου κληρονομείται με φυλοσύνδετο τρόπο επειδή στην F1 γενιά προκύπτουν θηλυκά μόνο με μαύρο χρώμα και αρσενικά μόνο με λευκό χρώμα σώματος.

Επειδή από θηλυκό έντομο με λευκό σώμα και αρσενικό με μαύρο σώμα προέκυψαν θηλυκοί απόγονοι μόνο με μαύρο σώμα, το μαύρο χρώμα σώματος ελέγχεται από το επικρατές αλληλόμορφο. Έστω:

ΧΜ: επικρατές φυλοσύνδετο αλληλόμορφο το οποίο καθορίζει τον φαινότυπο μαύρο χρώμα σώματος και

Χμ: υπολειπόμενο φυλοσύνδετο αλληλόμορφο το οποίο καθορίζει τον φαινότυπο λευκό χρώμα σώματος.

Συνεπώς υπάρχουν 2 γενετικές θέσεις οι οποίες εδράζονται στο ίδιο χρωμόσωμα άρα πρόκειται για συνδεδεμένα γονίδια.

Η διασταύρωση που εξηγεί τα αποτελέσματα της άσκησης είναι:

Το παραπάνω κείμενο προσυπογράφουν οι εκπαιδευτικοί:

Βαβουλίδου Δήμητρα, καθηγήτρια φροντιστηρίου Βερβερίδης Δημήτριος, καθηγητής φροντιστηρίου Βροχόπουλος Κωνσταντίνος, καθηγητής φροντιστηρίου Ιωαννίδης Πέτρος, καθηγητής φροντιστηρίου Καρατζάς Δημήτριος, καθηγητής ιδιωτικού σχολείου Κυτρίδης Βελισάριος, καθηγητής φροντιστηρίου Κωττά Χριστίνα, καθηγήτρια ιδιωτικού σχολείου Λιωτόπουλος Αναστάσιος, καθηγητής φροντιστηρίου Μαυροματίδης Βασίλειος, καθηγητής φροντιστηρίου Μενάγιας Χαράλαμπος, καθηγητής φροντιστηρίου Οικονομίκος Νικόλαος, καθηγητής ιδιωτικού σχολείου Παντελιδάκης Κίμων, καθηγητής δημόσιου σχολείου Παπαδοπούλου Παρασκευή, καθηγήτρια φροντιστηρίου Συροπούλου Ελεάνα, καθηγήτρια δημόσιου σχολείου Τασούλας Βασίλειος, καθηγητής φροντιστηρίου Τσιόκα Κατερίνα, καθηγήτρια φροντιστηρίου Χρυσοχοΐδου Αναστασία, καθηγήτρια δημόσιου σχολείου