«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ο απολογισμός, το όφελος και οι τιμές που «καλπάζουν»
Συγκρατημένη αισιοδοξία τις πρώτες έξι εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου.
Φανερή, αλλά αμφιλεγόμενη η αποκλιμάκωση στις τιμές των προϊόντων που περιλαμβάνει το καλάθι του νοικοκυριού, μέσα στις 6 εβδομάδες που λειτουργεί το μέτρο, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του, στις αρχές του Νοεμβρίου, η τιμή στο μέσο καλάθι κυμαινόταν στα 124,60 ευρώ, ενώ έπειτα από έξι εβδομάδες βρίσκεται στα 109,80 ευρώ.
Μάλιστα, εάν δεν συνυπολογιστούν τα ηλεκτρονικά μάρκετ, το υπουργείο αναφέρει πως το καλάθι στα φυσικά καταστήματα κόστιζε 115,60 ευρώ, ενώ σήμερα βρίσκεται κάτω από τα 100 ευρώ, στα 98,51 ευρώ. Μείωση σημαντική, της τάξης του 14,6%.
Στο πορτοφόλι του καταναλωτή σε εβδομαδιαία βάση παρατηρείται όφελος 15,32 ευρώ, σε μηνιαία 66,40 ευρώ και σε ετήσια 796 ευρώ.
Η εξέλιξη των τιμών
Ενδεικτικά, τα μακαρόνια από 1,5 ευρώ το κιλό υποχώρησαν την 6η εβδομάδα στα 1,26 ευρώ, καταγράφοντας μείωση 15,81% στην τιμή τους. Η φέτα από τα 11,8 ευρώ βρέθηκε στα 9,8 ευρώ το κιλό, πτώση που αγγίζει σχεδόν το 17%. Στα νωπά κρέατα το χοιρινό από τα 5,77 ευρώ, σήμερα πωλείται στα 4,7, το κοτόπουλο από 3,9 ευρώ ανά κιλό, στα 3,26, ενώ για τα κατεψυγμένα ψάρια η μείωση της τιμής αγγίζει το 24,39%.
Η τιμή του καφέ, σε όλες τις κατηγορίες του, σημείωσε αξιόλογη εξίσου μεταβολή προς τα κάτω.
Στον αντίποδα, σημειώθηκαν και αυξήσεις σε ορισμένα αγαθά, όπως το φρέσκο γάλα, η ζάχαρη και το ψωμί που αυξήθηκε κατά 5% η τιμή του στα σούπερ μάρκετ.
Πολέμιος ο πληθωρισμός
Όπως φαίνεται ο ανταγωνισμός κινητοποίησε μεν τις συμμετέχουσες αλυσίδες, πιέζοντας τες για περαιτέρω μείωση των τιμών στα επιλεγμένα προϊόντα, ωστόσο οι διαρκείς ανατιμήσεις ως απόρροια του πληθωρισμού δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια για μεγαλύτερη μείωση στις τιμές τους.
Πιο συγκεκριμένα τον μήνα Νοέμβριο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 8,5% από 9,1% τον Οκτώβριο, εξαιτίας της αποκλιμάκωσης που παρουσίασαν οι τιμές στην ενέργεια.
Το μεγάλο «αγκάθι» όμως, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ παρέμεινε στα τρόφιμα, όπου ο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή όχι μόνο δεν κατέγραψε την πολυπόθητη πτώση, αλλά σημείωσε και νέα άνοδο από το 14,8% τον Οκτώβριο σε 15% τον Νοέμβριο.
Σε ετήσια βάση τα γαλακτοκομικά και τα αυγά καταγράφουν ποσοστό αύξησης 25,3%, τα έλαια-λίπη 20,4%, το ψωμί και τα δημητριακά 18,7%, τα κρέατα 16,7%, και ο καφές, το κακάο και το τσάι αύξηση 12,9%.
Τα βασικά είδη διατροφής, λοιπόν, όπως το ψωμί, τα γαλακτοκομικά, τα έλαια, παρά την ένταξή τους στην πρωτοβουλία του καλαθιού, συνέχισαν να διατηρούν «ξέφρενες» τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με το μέτρο να αποδίδει αμφιλεγόμενα θετικά αποτελέσματα.