Καλάθι του νοικοκυριού: «Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες» – Ενδείξεις ότι γυρίζουν την πλάτη οι καταναλωτές
Απογοήτευση στο κοινό και σημεία που χρήζουν διόρθωσης - Τι αναφέρει στο TheOpinion ο εκπρόσωπος του Ν.ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης.
Όχι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα στοιχεία που έρχονται από την εφαρμογή του μέτρου που θέσπισε το υπουργείο Ανάπτυξης στα σούπερ μάρκετ με σκοπό την αναχαίτιση της ακρίβειας στα τρόφιμα, τα οποία έχουν παρασυρθεί από την πληθωριστική κρίση.
Το λεγόμενο “καλάθι του νοικοκυριού” φαίνεται πως… δεν γεμίζει με προϊόντα, αφού σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, μόλις 4 στους 10 πολίτες αγόρασαν τα προϊόντα που εντάσσονται στην ειδική λίστα των σούπερ μάρκετ, ενώ σε έρευνα της Prorata, το 87% των ερωτηθέντων εξέφρασε την γενική δυσαρέσκεια του για την πρωτοβουλία.
Ο δικηγόρος και εκπρόσωπος του Νέου Ινστιτούτου Καταναλωτών, Παναγιώτης Γεωργιάδης μιλώντας στο TheOpinion κάνει μια γενική αποτίμηση των πρώτων ημερών της εφαρμογής του καλαθιού και αναφέρει ότι υπάρχουν πολλά παράπονα των καταναλωτών σχετικά με τα προϊόντα, την σήμανση τους και τα σούπερ μάρκετ.
Άλλες προσδοκίες
«Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες των περισσότερων καταναλωτών, διότι οι περισσότεροι πίστεψαν ότι θα έχουμε μείωση των τιμών. Σε αυτή την περίπτωση δεν έχουμε μείωση τιμών, αλλά συγκέντρωση σε ένα “καλάθι” των προϊόντων που είναι φθηνότερα. Το 50% των προϊόντων του καλαθιού είναι ιδιωτικής ετικέτας που όλοι ξέρουμε πως έχουν ήδη χαμηλές τιμές από τα επώνυμα προϊόντα», εξηγεί ο κ. Γεωργιάδης.
Ζητούν διεύρυνση
Μπορεί τα προϊόντα να ανανεώνονται στις λίστες που αναρτούν οι μεγάλες επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα του e-katanalotis.gov.gr, ωστόσο οι πολίτες ζητούν την διεύρυνση των προσφερόμενων προϊόντων και όχι να υπάρχουν συγκεκριμένα τρόφιμα επιλογής της κάθε επιχείρησης.
Μάλιστα, όπως διαπιστώνει μέσα από τις αναφορές των πολιτών ο κ. Γεωργιάδης ορισμένα σούπερ μάρκετ σε πολλές περιπτώσεις προωθούν ως προϊόντα του καλαθιού συσκευασμένα κρέατα, κυρίως πουλερικά, την στιγμή που είναι ακριβότερα από τα μη και διερωτάται αν αυτός ο τρόπος «θα λειτουργήσει ως “μοχλός” προώθησης προϊόντων που επιθυμούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις σε βάρος των καταναλωτών;».
«Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος και τα επώνυμα προϊόντα να καταστούν προσιτά», υπογραμμίζει.
Η διαθεσιμότητα
Σε άλλη περίπτωση, ένα ακόμη ζήτημα που χρήζει ελέγχων και προσοχής σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ΙΝΚΑ είναι η επάρκεια. Κατά πόσο δηλαδή υπάρχουν διαθέσιμα τα αναφερόμενα προϊόντα με την ειδική σήμανση για το καλάθι του νοικοκυριού και δεν εξαντλούνται από την πρώτη στιγμή, αφήνοντας πολλούς από τους ενδιαφερόμενους καταναλωτές «απ’ έξω».
Όπως έχει αναφέρει το αρμόδιο υπουργείο το ζήτημα αυτό θα προβλεφθεί με νέα διορθωτική ΚΥΑ που θα υποχρεώνει τις επιχειρήσεις για την επάρκεια, ειδάλλως θα επικυρώνονται χρηματικά πρόστιμα.