Καλαμαριά: «Αγώνας δρόμου» για διάνοιξη της Πόντου και σύνδεση με τη Γεωργικής Σχολής
Τα «ανοιχτά ζητήματα» στο... παρά πέντε της επέκτασης
Μετρό σε λειτουργία, χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη της Πόντου, κινδυνεύει να «δει» η Καλαμαριά το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Τα χρονοδιαγράμματα είναι πλέον κάτι παραπάνω από ασφυκτικά, καθώς – όπως εξήγησε κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου η δήμαρχος Χρύσα Αράπογλου – στις 13 Οκτωβρίου έχει οριστεί η δικάσιμος για καθορισμό τιμής μονάδας ώστε να προχωρήσουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις για το μεγάλο project της διάνοιξης της Πόντου. Αν και υπάρχει δέσμευση ότι το υπουργείο Υποδομών θα δώσει το ποσό που απαιτείται (περίπου 15 εκατ. ευρώ, βάσει τιμής μονάδας που βγήκε για ένα οικόπεδο με 1.050 ευρώ ανά τμ!) , υπάρχει πάντα ο κίνδυνος οι διαδικασίες να καθυστερήσουν.
Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε η κ. Αράπογλου, θα πρέπει το δικαστήριο να μην πάρει αναβολή, αλλά κι αν δεν πάρει, θα πρέπει η απόφαση να βγει γρήγορα, ώστε ο δήμος να προχωρήσει στις απαλλοτριώσεις και να μπορέσει να ξεκινήσει το έργο πριν ολοκληρωθεί η εργολαβία κατασκευής του μετρό. Να σημειωθεί ότι επί της Πόντου έχουν χωροθετηθεί οι 4 από τους 5 σταθμούς του μετρό προς Καλαμαριά.
Πάντως και μετά την έκδοση της απόφασης που αφορά 24 ακίνητα κι αν το υπουργείο καλύψει το απαιτούμενο ποσό και στείλει τα χρήματα, υπάρχει αρκετή δουλειά που πρέπει να γίνει στη συνέχεια τάχιστα, ώστε ο μελλοντικός ανάδοχος να μπορέσει να «μπει» στα ακίνητα αυτά για να υλοποιήσει το έργο.
«Αν δεν δικάσουμε τον Οκτώβριο, δεν θα έχουμε μπροστά μας τη δυνατότητα της άμεσης κατασκευής της Πόντου. Θα μείνουμε μόνοι μας. Θα έχουμε προχωρήσει σε απαλλοτριώσεις, αλλά το θέμα είναι να γίνει πριν ολοκληρωθεί η εργολαβία της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά», επισήμανε χαρακτηριστικά η δήμαρχος.
«Η διάνοιξη της Πόντου και η λειτουργία του μετρό στην Καλαμαριά έχουν γίνει δίδυμα θέματα από την εποχή του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου το 2015, μιας και οι 4 από τους 5 σταθμούς βρίσκονται πάνω στον άξονα της Πόντου. Βρισκόμαστε σε μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές. Μπορούμε να ελπίζουμε ότι αν όλα πάνε κατ’ ευχήν, σε 1 με 1,5 χρόνο θα έχουμε φτάσει εκεί που η Καλαμαριά προσπαθεί να φτάσει εδώ και δεκαετίες για τη διάνοιξη της Πόντου», είπε η κ. Αράπογλου.
Ο τερματικός στη Μίκρα και το «αγκάθι» του πάρκινγκ
Όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο τερματικός σταθμός στη Μίκρα θα είναι τελικά περίπου 9 στρεμμάτων, καθώς εγκαταλείφθηκε το «φαραωνικό» σχέδιο των 32 στρεμμάτων που είχε παρουσιαστεί αρχικά από τον ΟΣΕΘ.
Όπως εξήγησε βέβαια η δήμαρχος, αυτή η αλλαγή των σχεδίων δημιουργεί ένα σοβαρό πρόβλημα που θα απασχολήσει τον δήμο και αυτό δεν είναι άλλο από την απαλλοτρίωση κι άλλου χώρου (προφανώς με πόρους του δήμου), το οποίο θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία πάρκινγκ στην περιοχή.
Η σύνδεση με την Γεωργικής Σχολής
Ένα ακόμη «ανοιχτό» θέμα είναι πώς θα συνδεθεί η Πόντου με τη Γεωργικής Σχολής.
Όπως εξήγησε η δήμαρχος, η Πόντου πρέπει οπωσδήποτε να «περνά» την περιφερειακή τάφρο και να «βγαίνει» στη Γεωργικής Σχολής. «Σε επανειλημμένες συναντήσεις με τον ΟΣΕΘ, όταν τους ρωτούσαμε πώς θα προσεγγίζουν τον σταθμό στη Μίκρα λεωφορεία και ΙΧ, απαντούσαν ότι δεν υπάρχουν συγκοινωνιακές μελέτες που να δείχνουν κάτι για την είσοδο κι έξοδο των λεωφορειακών γραμμών στη Μίκρα. Η απάντηση που μας έδιναν ήταν από την Ικάρων ή από την Κακουλίδη (σ.σ. δρόμοι στην περιοχή του Φοίνικα). Εκεί υπήρχε πολύμηνη σύγκρουση με τον ΟΣΕΘ γιατί είπαμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να “φορτώσει” τόσο πολύ η περιοχή του Φοίνικα με τα διερχόμενα αυτοκίνητα και μάλιστα για πάντα», εξήγησε η κ. Αράπογλου, τονίζοντας ότι τελικά ο ΟΣΕΘ έδωσε τρεις εναλλακτικές προτάσεις για τη σύνδεση της Πόντου με τη Γεωργικής Σχολής.

Και ποδηλατόδρομος
Επίσης, δεν είχε προβλεφθεί ποδηλατόδρομος στη διανοιγμένη Πόντου, ο οποίος τελικά εντάχθηκε στο έργο. Πρόκειται για έναν ποδηλατόδρομο μήκους 2χλμ που «βγαίνει» στην Ικάρων, εκεί που θα ενωθεί με τον άλλο «εμβληματικό» ποδηλατόδρομο μεταξύ δήμων Καλαμαριάς και Θεσσαλονίκης.
Τι θα γίνει με το γήπεδο του «Αριστοτέλη»
«Αγκάθι» παραμένει το μέλλον του γηπέδου του «Αριστοτέλη», το οποίο θα χρειαστεί να μικρύνει, σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό.
«Αυτό που προσπάθησε ο δήμος να κάνει με την ισχύουσα ρυμοτομία, την Πόντου και την ύπαρξη σχολείου και με τη δυνατότητα να μπορεί αυτό το γήπεδο να αδειοδοτηθεί χωρίς να υπάρχουν προβλήματα, είναι να στενέψουμε το πλάτος του γηπέδου και να μειώσουμε το μήκος (εντός προβλεπόμενων διαστάσεων από τη FIFA). Επομένως έχουμε ένα μικρότερο γήπεδο», εξήγησε η αρμόδια αντιδήμαρχος Ελπίδα Καλπίδου.
Η αντιπολίτευση
Στις ενέργειες της δικής του διοίκησης προκειμένου σήμερα να έχουν προχωρήσει σήμερα οι διαδικασίες αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρώην δήμαρχος, επικεφαλής της παράταξης της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννης Δαρδαμανέλης. Εξήγησε ότι τότε ο ΟΣΕΘ ασχολούνταν μόνο με την Ψελλού και καθόλου με την Καλαμαριά. «Επί δυο τρία χρόνια το μόνιμο μέλημά μας ήταν η αλλαγή της ρυμοτομίας στο σημείο με το γήπεδο του Αριστοτέλη. Η λύση που επιλέχτηκε για μείωση του γηπέδου θεωρώ ότι έχει λογική, είπε ο πρώην δήμαρχος ενώ χαρακτήρισε θετικό ότι συζητάμε για εκτόνωση της κίνησης που θα δημιουργηθεί στον σταθμό μετεπιβίβασης προς την Γεωργικής Σχολής, θέμα που κι εμείς είχαμε θέσει στον δήμαρχο Πυλαίας – Χορτιάτη», εξήγησε.
Από την πλευρά του ο Άρης Τεμεκενίδης στάθηκε σε μια κομβικής σημασίας, όπως είπε, πολιτική απόφαση που χρεώνονται οι παλιές διοικήσεις είναι ότι ενώ οραματίστηκαν την οδό Πόντου δεν επέμειναν στο ότι αυτός ο δρόμος δεν θα εξυπηρετήσει μόνο τον δήμο Καλαμαριάς αλλά όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. «Έτσι, ο δήμος φορτώθηκε στην πλάτη του οικονομικά αυτές τις απαλλοτριώσεις, ενώ έπρεπε να δηλώσει εξαρχής το αυτονόητο: ότι ο δρόμος αυτός εξυπηρετεί όλο το πολεοδομικό και ότι ο δήμος δεν μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις δαπάνες», εξήγησε. «Το κεντρικό κράτος έχει γλιτώσει χρήματα που ο δήμος στερήθηκε από το να κάνει άλλες απαλλοτριώσεις πολύ σημαντικές, όπως για παράδειγμα του στρατοπέδου Κόδρα. Αυτές οι ευθύνες βαραίνουν πολλούς και συγκεκριμένους από προηγούμενες διοικήσεις του δήμου», είπε ο κ. Τεμεκενίδης. Στάθηκε μάλιστα στον χώρο στάθμευσης που αναλαμβάνει ο δήμος, έργο που ο ίδιος θεωρεί ότι δεν πρέπει να επωμιστεί ο δήμος και μάλιστα με χρήματα που δεν έχει. Την ίδια άποψη για το πάρκινγκ και για κατασκευή του με χρήματα που δεν θα προέλθουν από το ταμείο του δήμου Καλαμαριάς, εξέφρασε και ο Αβραάμ Περσίδης.
Για έλλειψη σχεδιασμού από τις προηγούμενες διοικήσεις έκανε λόγο η Αναστασία Ποικιλίδου από τη Λαϊκή Συσπείρωση και αναφέρθηκε στην ανάγκη πολλών εκατομμυρίων ευρώ, που μέχρι να ολοκληρωθεί η πολύμηνη διαδικασία, μπορεί να αυξηθούν. «Είναι χρήματα που βγαίνουν από την τσέπη του ελληνικού λαού και πηγαίνουν στην τσέπη εργολάβων», είπε και ζήτησε τουλάχιστον τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, χωρίς όμως προχειρότητες.