Κ. Κυρανάκης στο TheOpinion: «Η Θεσσαλονίκη αποκτά για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς»

Με ειδήσεις η σημερινή συνέντευξη του αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στο TheOpinion

Κ. Κυρανάκης στο TheOpinion: «Η Θεσσαλονίκη αποκτά για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς»

Με ειδήσεις η σημερινή συνέντευξη του αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στο TheOpinion, με αφορμή τη σημερινή επανεκκίνηση του προαστιακού, από Θεσσαλονίκη προς Σίνδο.

Συνέντευξη στην Μαρία Βλάχου

Ο κ. Κυρανάκης προαναγγέλλει εργασίες αναβάθμισης του εμβληματικού για τη Θεσσαλονίκη κτηρίου του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού το πρώτο τρίμηνο του 2026, ώστε στα μέσα του 2027 να είναι έτοιμος να παραδοθεί. Επίσης, εντός του πρώτου τριμήνου του 2026 αρχίζουν εργασίες και για την επέκταση του προαστιακού (αναμένεται ανάδοχος εντός του 2025).

Αναφερόμενος στο μετρό και στο ενδεχόμενο 24ωρης λειτουργίας του, αναφέρεται στην πιλοτική 24ωρη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης για ένα Σάββατο, όπως έχει ανακοινωθεί, σε συνδυασμό, όπως λέει, με επιλεγμένες διαδρομές λεωφορείων. Τονίζει, άλλωστε, ότι ανάλογα με τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής, θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις ώστε μέσα στο 2026 να επεκταθεί το μέτρο.

Παράλληλα, τονίζει ότι στοχος είναι μέχρι το τέλος του 2027, η Θεσσαλονίκη να κινείται αποκλειστικά με νέο, σύγχρονο και πιο «καθαρό» στόλο, ενώ επιβεβαιώνει ότι το 2026 θα είναι μια χρονιά ορατής αλλαγής για τον σιδηρόδρομο.

1.Από τον Μάρτιο που αναλάβατε καθήκοντα, έχουν περάσει μόνο λίγοι μήνες κι όμως έχετε έρθει ήδη αρκετές φορές στη Θεσσαλονίκη, ενώ τον Σεπτέμβριο ήδη ανακοινώσατε ότι επανεκκινείται ο δυτικός προαστιακός. Αμέσως μετά, ήρθε η είδηση για χρηματοδότηση ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ μέσω ΕΣΠΑ. Μπορείτε να αναφερθείτε με χρονοδιαγράμματα στα επόμενα βήματα του project; Τι περιμένουμε από εδώ και πέρα; Συμπεριλαμβάνεται στο έργο η ανακαίνιση του κτηρίου του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού στη Θεσσαλονίκη;

Η εντολή που έχω από τον Πρωθυπουργό είναι ξεκάθαρη: η Θεσσαλονίκη να αντιμετωπίζεται ισότιμα με την Αθήνα στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των έργων. Ο Δυτικός Προαστιακός ήταν ένα έργο που είχε μείνει στάσιμο για χρόνια. Ξεκίνησε ξανά κατόπιν μεγάλου ενδιαφέροντος από την τοπική κοινωνία. Τόσο ο πρύτανης του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος Σταμάτης Αγγελόπουλος, ο Αντιπεριφερειάρχης Κωνσταντίνος Γιουτίκας, αλλά και ο Σεβασμιώτατος Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.κ. Βαρνάβας πίεσαν προς αυτή την κατεύθυνση. Κι αυτό έχει σημασία, γιατί δείχνει ότι το έργο αυτό έρχεται να καλύψει μια υπαρκτή ανάγκη. Από σήμερα λειτουργεί η πρώτη γραμμή, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Σίνδο, εξυπηρετώντας φοιτητές και εργαζόμενους στη ΒΙΠΕ. Είναι ένα ουσιαστικό βήμα, αλλά είναι μόνο η αρχή. Περιμένουμε ανάδοχο μέσα στο 2025 και θέλουμε οι εργασίες να ξεκινήσουν εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Στο ίδιο χρονοδιάγραμμα εντάσσεται και η ανακαίνιση του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού. Μιλάμε για ένα κτίριο-σύμβολο της πόλης που έχει μείνει δεκαετίες χωρίς ουσιαστική συντήρηση. Η αναβάθμιση δρομολογείται για το πρώτο τρίμηνο του 2026, ώστε στα μέσα του 2027 να παραδοθεί ένας σταθμός σύγχρονος, λειτουργικός και αντάξιος της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας. Το πιο σημαντικό όμως δεν είναι τα χρονοδιαγράμματα, αλλά το ότι η Θεσσαλονίκη βλέπει επιτέλους έργα που αφορούν την καθημερινότητά της να προχωρούν. Με τον Δυτικό Προαστιακό, με την επέκταση της Καλαμαριάς που θα ανοίξει τον Μάρτιο του 2026, με το Μετρό που ήδη λειτουργεί, ο πολίτης θα μπορεί για πρώτη φορά να διασχίζει ολόκληρη την πόλη με μέσα σταθερής τροχιάς. Αυτή είναι η εικόνα μιας Θεσσαλονίκης που αλλάζει, όχι στα χαρτιά αλλά στην πράξη.

2.Μετρό κλειστό από 10 Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, ενόψει της «ενσωμάτωσης» της επέκτασης της νέας γραμμής προς Καλαμαριά. Έχετε μιλήσει για διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας του και στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε το πότε μπορεί να γίνει αυτό; Υπάρχει περίπτωση να δούμε διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας και των λεωφορείων του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ;

Πράγματι, ο στόχος μας είναι να επαναλάβουμε στη Θεσσαλονίκη ένα μέτρο που έχει ήδη αποδώσει στην Αθήνα. Η διεύρυνση του ωραρίου δεν είναι απλώς μια ευκολία· είναι ένας τρόπος να προσφέρουμε ασφαλείς μετακινήσεις σε ώρες που η πόλη ζει και κινείται διαφορετικά. Γι’ αυτό, μέσα στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων σχεδιάζουμε πιλοτική 24ωρη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης για ένα Σάββατο, σε συνδυασμό με επιλεγμένες διαδρομές λεωφορείων.

Ανάλογα με τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής, θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις ώστε μέσα στο 2026 να επεκταθεί το μέτρο. Η πρόθεσή μας είναι ξεκάθαρη: να προχωρήσουμε. Στην Αθήνα το έχει αγκαλιάσει η νεότερη γενιά, έχει αλλάξει τον τρόπο που κινούνται οι πολίτες τα Σαββατοκύριακα, και κυρίως έχει λειτουργήσει ως ένα πραγματικό μέτρο οδικής ασφάλειας. Πιστεύω βαθιά ότι και στη Θεσσαλονίκη θα βοηθήσει να σωθούν ζωές. Γιατί όταν δίνεις στους νέους και στους εργαζόμενους μια ασφαλή, αξιόπιστη εναλλακτική, μειώνεις την πιθανότητα να πάρει κάποιος το αυτοκίνητο στις πιο επικίνδυνες ώρες της ημέρας. Αυτό είναι το κεντρικό ζητούμενο.

3.Έχουμε δει επίσης βελτίωση και στις μετακινήσεις με λεωφορείο, με ανανέωση στόλου και προσθήκη με οδηγούς. Περιμένουμε κι άλλα λεωφορεία στην πόλη;

Η απάντηση είναι ναι. Η Θεσσαλονίκη θα δει και άλλα νέα λεωφορεία στους δρόμους της. Ήδη έχει γίνει σημαντική ανανέωση, αλλά το μεγάλο κύμα έρχεται από τις αρχές του 2026, όταν στις περιαστικές γραμμές που εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ θα μπουν 100 ολοκαίνουργια ηλεκτρικά λεωφορεία, αντικαθιστώντας οριστικά έναν στόλο που είχε πια ξεπεράσει τα όριά του. Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2026 θα έχουν προστεθεί ακόμη 100 νέα diesel οχήματα, ενώ παράλληλα, μέχρι τον Ιούλιο του 2026, η πόλη θα αποκτήσει και 50 αρθρωτά ηλεκτρικά λεωφορεία τα πρώτα τέτοιου τύπου στη χώρα. Πρόκειται για οχήματα υψηλής χωρητικότητας που πραγματικά θα αποσυμφορήσουν τις γραμμές με τη μεγαλύτερη επιβατική πίεση. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: μέχρι το τέλος του 2027, η Θεσσαλονίκη να κινείται αποκλειστικά με νέο, σύγχρονο και πιο «καθαρό» στόλο. Λεωφορεία που σέβονται τον επιβάτη, που λειτουργούν αξιόπιστα και που ταιριάζουν σε μια πόλη που αλλάζει και διεκδικεί καλύτερη καθημερινότητα.

4.Σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές συνδέσεις, έχουν γίνει βήματα, όπως οι αξιολογήσεις στο σιδηροδρομικό προσωπικό ασφαλείας, αλλά και βελτιώσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο. Το 2026 θα είναι μια καλύτερη χρονιά στον τομέα αυτό;

Τα τελευταία χρόνια δικαιολογημένα υπάρχει από τον κόσμο καχυποψία στο θέμα του σιδηρόδρομου. Το καταλαβαίνω απόλυτα. Η δουλειά μας είναι να εξηγούμε με ειλικρίνεια πού βρισκόμαστε και τι αλλάζει. Σήμερα, το 80% του άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη έχει λειτουργική τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση. Θυμίζω ότι το σύστημα είχε ολοκληρωθεί στο 100% τον Σεπτέμβριο του 2023 και καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό από τη θεομηνία Daniel. Αυτό είναι ακριβώς το κομμάτι που απομένει να αποκατασταθεί. Το υπόλοιπο 20%, προχωράει με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2026. Παράλληλα υλοποιούμε και κάτι πολύ σημαντικό, που δεν προβλεπόταν στη σύμβαση 717 αλλά το ζητούσαν επί χρόνια οι μηχανοδηγοί: το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS. Έχει ήδη εγκατασταθεί σε 100 αμαξοστοιχίες της γραμμής Αθήνα–Θεσσαλονίκη και θα λειτουργεί στο 100% του δικτύου όταν ολοκληρωθούν τα έργα στη Θεσσαλία. Μαζί με τις υποδομές και τα συστήματα ασφαλείας προχωρά και η εκπαίδευση. Από τον Σεπτέμβριο οι μηχανοδηγοί εκπαιδεύονται στο νέο σύστημα, και πλέον η εκπαίδευση γίνεται και με προσομοιωτή μια δέσμευση που είχαμε αναλάβει από την πρώτη στιγμή. Για να απαντήσω καθαρά στο ερώτημά σας: ναι, το 2026 θα είναι μια χρονιά ορατής αλλαγής για τον σιδηρόδρομο. Όμως η ασφάλεια δεν είναι ποτέ μονοδιάστατη. Θέλει και σύγχρονα συστήματα και εκπαιδευμένους ανθρώπους. Γι’ αυτό επιμένουμε τόσο στην επανεκπαίδευση του κρίσιμου προσωπικού, γι’ αυτό πιέζουμε να ολοκληρωθούν τα έργα όσο το δυνατόν νωρίτερα. Στόχος δεν είναι απλώς να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος είναι να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών.