Η Θεσσαλονίκη στρέφει το βλέμμα στο μέλλον: Χάραξη νέας στρατηγικής για τον τουρισμό
Νέες τουριστικές τάσεις δημιουργούν την ανάγκη ανάπτυξης μιας ισχυρής ταυτότητας για την πόλη.
Τους άξονες που δείχνουν προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η Θεσσαλονίκη στον τουρισμό της τα επόμενα χρόνια παρουσίασαν, στο πλαίσιο της 37ης Philoxenia, μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας, με το οποίο συνεργάζεται ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης.
Η πρόεδρος του Οργανισμού και αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου σε σύντομο χαιρετισμό της τόνισε ότι «Παρά τις δυσκολίες της πανδημίας, η Θεσσαλονίκη βρήκε έναν τρόπο να μην “κοιμάται”. Η πανδημία μας βρήκε προετοιμασμένους. Ο τρόπος για να πορευτούμε είναι ένας. Να αξιοποιήσουμε την επιστημονική κοινότητα, και ό,τι καινούργιο δίνει η επιστήμη και η τεχνολογία». Ενώ ευχαρίστησε για τη συνεργασία τους φορείς του πανεπιστημίου.
Ο δρ. Σπύρος Αβδημιώτη, επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού στο ΔΙΠΑΕ, παρουσίασε τα επιμέρους στοιχεία της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας της οποίας απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ισότιμης, βιώσιμης, χωρίς αποκλεισμούς τουριστικής ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη.
Για το λόγο αυτό οι ερευνητές συναντήθηκαν με όλο το “οικοσύστημα” της πόλης, τουριστικούς προορισμούς, αεροπορικές εταιρείες, ξεναγούς και κατέγραψαν τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης με βάση την εμπειρία τους.

Τα αδύναμα σημεία
Σύμφωνα με τον κ. Αβδημιώτη προέκυψε ότι υπάρχει ανάγκη για καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των φορέων, βελτίωση στο μάρκετινγκ, δημιουργία κοινής προβολής και οργάνωση, και χάραξη καινοτόμων διαδρομών ξενάγησης. Παράλληλα σημαντικό ζήτημα αποτελεί το πάρκινγκ στην πόλη και η έλλειψη info kiosks, ενώ στην προσβασιμότητα «είμαστε πίσω» και χρειάζεται ένα master plan, όπεν χαρακτηριστικά λέει ο επίκουρος καθηγητής.
Παράλληλα, κρίσιμα ζητήματα που τίθενται στο πλαίσιο της βελτίωσης είναι εποχικότητα, οι πληρότητες, η κατάρτιση του προσωπικού, τόσο των υπαλλήλων, όσο και των στελεχών, η διασύνδεση με περιφερειακούς προορισμούς, ο γενικός χωροταξικός σχεδιασμός που λείπει από την πόλη, η δημιουργία ασφαλούς και έξυπνης πόλης. «Μας ενδιαφέρει το κομμάτι της τεχνολογίας. Ταυτόχρονα, πρέπει να λάβουμε σοβαρά ότι η πανδημία έχει αλλάξει τις συμπεριφορές των περιηγητών», διευκρινίζει.
Πώς θα δομηθεί ο τουρισμός
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας «Μπορούμε να θεωρήσουμε ως βασικό πλεονέκτημα στην πόλη μας τον εκθεσιακό τουρισμό και να δομήσουμε την ανταγωνιστικότητα, τα city break και τα creative industries.

Οι νέες τάσεις και τα επόμενα σχέδια
Για τις νέες τάσεις που εντοπίστηκαν μίλησε ο δρ Ευάγγελος Χρήστου, κοσμήτορας στη σχολή Οικονομικών και Διοίκησης. Όπως ανέφερε δημιουργούνται νέα τμήματα τουριστικής αγοράς με μοναχικούς ταξιδιώτες, millennials, τη μεσαία τάξη και οικογένειες με ηλικιακές διάφορες και γι’ αυτό υπάρχουν αρκετά διαφοροποιημένες ανάγκες των περιηγητών για δραστηριότητες, περιπέτεια, εμπειρίες, γαστρονομία και σύντομες αποδράσεις.
«Η Θεσσαλονίκη να μείνει στο μυαλό των επισκεπτών ως μια εκπληκτική τουριστική εμπειρία που προσφέρει στιγμές ευτυχίας και θετικές αναμνήσεις», επεσήμανε ο κ. Χρήστου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος όπως χαρακτηριστικά δήλωσε «Η ανάπτυξη μιας ισχυρής ταυτότητας είναι το ζητούμενο. Πρέπει να δημιουργήσουμε ταυτότητα και όχι απλώς ένα brand name. Στην κεντρική ταυτότητα ανήκουν τα χαρακτηριστικά που μένουν αναλλοίωτα στην πάροδο του χρόνου. Όπως η ιδέα ότι η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη με τις πολλές ιστορίες, τα αφηγήματα. Που όλους τους χωράει. Στην εκτεταμένη ταυτότητα συγκαταλέγεται η Θεσσαλονίκη ως προϊόν, ως σύμβολο, τα στοιχεία που δίνουν ανταγωνιστικότητα και αφήνουν συναισθήματα στον περιηγητή», καταλήγει.
