Η πραγματικότητα πίσω από τη λάμψη των ταινιών που γυρίστηκαν στη Θεσσαλονίκη
Τι είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας παραγωγής σε ημερίδα της ΕΚΒΕ - Ανοιχτό χρέος άνω των 2 εκατ. ευρώ από τo Dirty Angels - «Eίναι φυσιολογικό να ξυπνάς τον βοηθό του στις 3 τα ξημερώματα για να δουλέψει»
Απίστευτες ατάκες που άφησαν άφωνο το κοινό ειπώθηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Nu Boyana Film Studios Hellenic SA, Yariv Lerner, της εταιρίας που βρίσκεται πίσω απο τις ταινίες που γυρίστηκαν τα τελευταία χρόνια στην Θεσσαλονίκη.
Κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε η Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας (ΕΚΒΕ), στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας περιέγραψε σκληρούς όρους αγοράς που ισχύουν στη βιομηχανία του θεάματος, όροι που απέχουν από τα εργασιακά δικαιωμάτα.
Από την αρχή ακόμη της τοποθέτησής του, ο κ. Lerner παραδέχτηκε ότι παραμένει ακόμη ανοιχτό ένα χρέος ύψους πάνω από 2 εκατ. ευρώ σε απλήρωτους λογαριασμούς και πρόσωπα, από την τελευταία ταινία, το Dirty Angels , και ζήτησε συγγνώμη γι’ αυτό, λέγοντας ότι θα διευθετηθεί. Περιέγραψε άλλωστε τις δυσκολίες στις συνθήκες παραγωγής και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των διεθνών παραγωγών που έλαβαν χώρα στη Β. Ελλάδα.
Την ίδια ώρα, όμως, μίλησε με… πολεμική διάθεση απέναντι στα εργαστικά σωματεία. Συγκεκριμένα, όπως τονίζουν σε σχετική ανακοίνωση η πρόεδρος της ΕΚΒΕ, Αλεξάνδρα Ακανθοπούλου αλλά και ο γενικός γραμματέας Θεόφιλος Καλαϊτζίδης, «διαπιστώθηκε μια “πολεμική διάθεση” εκ μέρους της διεύθυνσης της Nu Boyana απέναντι στα σωματεία, αφού ο διευθύνων σύμβουλος καταφέρθηκε κατά των εργατικών σωματείων στη σκιά και των σχετικών κινητοποιήσεων στο Χόλιγουντ».
«Ο κ. Lerner προχώρησε σε μια πλήρως ανιστόρητη αφήγηση σχετικά με τα σωματεία, παίρνοντας αφορμή από τις πρόσφατες απεργίες των SAG, WGA SAG-AFTRAκ.ά. στις ΗΠΑ, οι οποίες μόλις είχαν τελειώσει με τη νίκη των σωματείων. Συγκεκριμένα είπε πως τα σωματεία “δεν έχουν επαφή με τους εργαζόμενους” και ότι “φταίει η δομή τους που στήθηκε από τον Al Capone, ο οποίος ήταν αυτός που την εφηύρε”(!). Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε στο κοινό το γεγονός οι δηλώσεις του έγιναν σε μια εκδήλωση που διοργάνωνε ένα σωματείο. Δεν δίστασε, μάλιστα, να μας προειδοποιήσει για τις “έμφυτες παγίδες των σωματείων” που βρίσκονται “στις συλλογικές διαπραγματεύσεις”», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Τι είπε για τις συμβάσεις εργασίας
Ούτε λίγο ούτε πολύ, σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο κ. Lerner εκτίμησε ότι είναι φυσιολογικό να ξυπνάει τον/την βοηθό του στις 3.00 τα ξημερώματα για να δουλέψει καθώς η σχέση εργασίας του/της δεν θα έπρεπε να διέπεται από ωράρια, όπως μια κανονική σύμβαση εργασίας, αλλά είναι μια σύμβαση έργου από την αρχή μέχρι το τέλος της παραγωγής με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Μιλώντας με όρους αγοράς, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας είπε ότι είναι κάτι διαφορετικό η σύμβαση εργασίας από τη σύμβαση έργου. «Στη δική μας βιομηχανία υπάρχουν κυρίως συμβάσεις έργου. Η βιομηχανία στην οποία δουλεύουμε είναι δημιουργική, μπορείς να ξυπνήσεις τον βοηθό σου στις 3 τα ξημερώματα και να του πεις για μια ιδέα για την ταινία», είπε μεταξύ άλλων εξηγώντας ότι αυτό δεν θα επιτρεπόταν σε κάποιον με κανονική σύμβαση εργασίας. «Είναι στο χέρι του επαγγελματία να διαπραγματευτεί», πρόσθεσε.
Μόλις το 17% οι Έλληνες τεχνικοί
«Η δουλειά που γίνεται από το Film Office της Περιφέρειας είναι πολύ καλή. Αντιλαμβάνομαι ότι τουριστικά και σε θέματα προβολής βοήθησαν πολύ τη Θεσσαλονίκη οι ταινίες που γυρίστηκαν εδώ. Όμως, από άποψη του ντόπιου εργατικού δυναμικού που απασχολείται στον κλάδο, οι ταινίες αυτές δεν ήταν και πολύ μεγάλο κέρδος, αφού περισσότερο απασχολήθηκε προσωπικό από τη Βουλγαρία. Στις δύο πρώτες ταινίες, μόλις το 17% των συνεργείων, του τεχνικού προσωπικού, ήταν από την περιοχή μας. Το ποσοστό αυτό ανέβηκε λίγο περισσότερο στις επόμενες ταινίες», εξηγεί, μιλώντας στο TheOpinion η πρόεδρος της ΕΚΒΕ, Αλεξάνδρα Ακανθοπούλου, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν αναφέρεται στους βοηθητικούς ηθοποιούς.
«Επίσης, διαπιστώσαμε την πλήρη απαξίωση στον επαγγελματισμό μας χωρίς να είναι γνώστης της κατάρτισής μας, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε ουδέποτε ένα ανοιχτό κάλεσμα στους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού κλάδου στη Β. Ελλάδα παρά μονάχα σε ηθοποιούς και βοηθητικούς», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της Ένωσης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Lerner εξήγησε ότι η εταιρία έχει προσλάβει προσωπικό από την περιοχή, ενώ απασχολήθηκαν περίπου 400 φοιτητές από όλα τα τμήματα της Σχολής Κινηματογράφου.
«Πράγματι τα παιδιά δούλεψαν και αυτό είναι θετικό, πολύ θετικό για την περιοχή μας. Όμως, ήταν στο πλαίσιο πρακτικής τους», εξηγεί η κα Ακανθοπούλου.
Ελάτε στη Βουλγαρία για εκπαίδευση
Στο πλαίσιο της ομιλίας του στην ημερίδα, ο κ. Lerner επιδόθηκε επίσης σε μια ρητορική διδακτισμού, παροτρύνοντας το κοινό να επιμορφωθεί με σεμινάρια στη Film Forge που εδρεύει στη Βουλγαρία.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «υπήρξε μία δυσφορία στα λεγόμενά του καθώς το κοινό που απευθυνόταν απαρτίζονταν από επαγγελματίες με πολύχρονη πείρα και με κινηματογραφικές σπουδές και από σπουδαστές κινηματογραφικών σχολών. Ευελπιστούμε οι επόμενες ξένες «επενδύσεις» στη χώρα μας να γίνουν με καλύτερες προϋποθέσεις, να αξιοποιήσουν το ανθρώπινο δυναμικό επαγγελματιών που με δυσκολία προσπαθεί να σταθεί όρθιο και ν’ αφήσουν ένα θετικό αντίκτυπο στη Β. Ελλάδα».
Όπως εξηγεί η κα Ακανθοπούλου, ο κ. Lerner απευθυνόταν σε ένα κοινό πλήρως καταρτισμένο, με σπουδές ετών στον κλάδο. Παρόλα αυτά, προέτρεψε τους παρευρισκόμενους να ανέβουν στη Βουλγαρία για επιμόρφωση, όταν το επίπεδο των σπουδών εκεί περιορίζεται σε ολιγοήμερα σεμινάρια.