Η ακρίβεια «πικραίνει» τους ζαχαροπλάστες – Αυξήθηκαν πάνω από το 100% οι τιμές στις πρώτες ύλες

Ενεργειακή κρίση και ακρίβεια πλήττουν τον κλάδο των ζαχαροπλαστών την ώρα που παρατηρούν τον τζίρο τους να μειώνεται.

Η ακρίβεια «πικραίνει» τους ζαχαροπλάστες – Αυξήθηκαν πάνω από το 100% οι τιμές στις πρώτες ύλες
EUROKINISSI

Ενεργειακή κρίση και ακρίβεια πλήττουν τον κλάδο των ζαχαροπλαστών την ώρα που παρατηρούν τον τζίρο τους να μειώνεται.

 

«Προβλέπεται δύσκολος ο χειμώνας. Πηγαίνουμε βήμα, βήμα», δηλώνει ο Γιάννης Μαρίνης ζαχαροπλάστης και ταμίας στην Συντεχνία Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης, αναφερόμενος στις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην οικονομία και θα συνεχίσουν να επικρατούν, επηρεάζοντας σημαντικά και τον κλάδο της ζαχαροπλαστικής.

Οι φουσκωμένοι λογαριασμοί στην ενέργεια και η κατακόρυφη άνοδος, που σημειώθηκε μέσα σε λίγους μήνες στις τιμές των πρώτων υλών για τους ζαχαροπλάστες, έχουν διπλασιάσει τα έξοδα των επιχειρήσεων, την στιγμή που παρατηρείται πτώση στην πελατεία.

Ανατιμήσεις πάνω από 100%

«Αυτή την στιγμή οι ανατιμήσεις στη ζάχαρη, στο αλεύρι, στο βούτυρο, στο λάδι βρίσκονται πάνω από το 100% και για το γάλα στο 70%. Από τον Φεβρουάριο και μετά ήρθε ένα τσουνάμι ακρίβειας, δεν εμφανίστηκε ξαφνικά τους τελευταίους μήνες όπως ακούγεται», εξηγεί ο κ. Μαρίνης για τις μεγάλες αυξήσεις που καταγράφονται στις τιμές.

Παράλληλα, το κόστος της ενέργειας φαίνεται πως αποτελεί το μεγάλο βάσανο αυτών των επιχειρήσεων, καθώς όπως εξηγεί οι επιχειρήσεις τους για να λειτουργήσουν χρειάζονται μεγάλα ποσά ενέργειας, τα οποία αποτυπώνονται στους αυξημένους λογαριασμούς του ρεύματος.

«Τον Αύγουστο ο λογαριασμός του ρεύματος ήταν 4.500 ευρώ, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση τον Σεπτέμβριο θα διπλασιαστεί. Εγώ από πού θα τα έχω αυτά τα χρήματα;», λέει ο ίδιος και προσθέτει ότι η καλοκαιρινή περίοδος δεν είναι ούτως ή άλλως η καλύτερη για τα ζαχαροπλαστεία.

Οι τιμές στα γλυκά

Για προσπάθεια απορρόφησης των μεγάλων αυξήσεων που καταγράφονται σε πρώτες ύλες και ενέργεια, ώστε να μην περάσουν στην τιμή των προϊόντων τους, μιλά ο κ. Μαρίνης, ιδίως το πρώτο διάστημα που ξεκίνησε η κρίση. Όπως εξηγεί στο TheOpinion η επιχείρησή του, και άλλες αντίστοιχες, είναι συνοικιακές και διατηρούν προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες που δε θέλουν να δυσαρεστήσουν. «Προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να συγκρατήσουμε τις τιμές », λέει. Όμως σε αρκετές περιπτώσεις η αύξηση στις τιμές ορισμένων γλυκισμάτων κρίνεται αναπόφευκτη.

«Σε κάποια είδη οι μεσοσταθμικές τιμές δεν ξεπερνούν το 8 με 10%. Στα σιροπιαστά που το βούτυρο έχει πάρει αύξηση 120% και η ζάχαρη έχει ξεπεράσει το 150%, εμείς αυξήσαμε την τιμή των γλυκών κατά 1 ευρώ. Πουλούσαμε 11 ευρώ το κιλό, τώρα πουλάμε 12 και όπως προβλέπεται θα τα πάμε στα 13 ευρώ», περιγράφει χαρακτηριστικά.

Μειωμένη πελατεία

Αναφορικά με την κίνηση των πελατών, πτώση στον τζίρο καταγράφει ο κ. Μαρίνης, την οποία θεωρεί «φαύλο κύκλο», όταν συμβαίνουν αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους. Μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο, η πτώση αναμένεται να φανεί περισσότερο το ερχόμενο διάστημα, καθώς από τον Σεπτέμβριο και έπειτα ξεκινούν οι μεγάλες υποχρεώσεις για τα νοικοκυριά ενόψει του χειμώνα.

Όπως τονίζει, οι πελάτες που επισκέπτονται το κατάστημά του είναι απογοητευμένοι με την ακρίβεια. «Δεν περισσεύουν λεφτά στο πορτοφόλι. Όμως βλέπω ότι για πολλούς απλούς ανθρώπους το γλυκό είναι η “πολυτέλειά” τους. Θα έρθουν μια Κυριακή, θα πάρουν μια πάστα, ένα παγωτό να το φάνε με την οικογένειά τους για να κάνουν κάτι διαφορετικό», υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο κ. Μαρίνης.

Ακόμη, οι άλλοτε καλές εποχές των κοινωνικών εκδηλώσεων που οι ζαχαροπλάστες έπρεπε να παράγουν γλυκά για μεγάλο αριθμό ατόμων έχουν περάσει, αφήνοντας κι αυτές ένα σημαντικό κενό στον τζίρο των καταστημάτων.

Το πέρασμα της πανδημίας φαίνεται πως άλλαξε τις συνήθειες των πελατών του, αφού όπως εξηγεί ο ζαχαροπλάστης «πλέον δεν ζητάνε να φτιάχνουμε γλυκά για 300 και 500 άτομα». Οι καλεσμένοι σε γάμους, βαφτίσεις και λοιπές κοινωνικές εκδηλώσεις έχουν συρρικνωθεί από τον κορονοϊό και την ακρίβεια.

Μικρότερη παραγωγή

Για μείωση της παραγωγής στα προϊόντα τους κάνει λόγο επίσης, καθώς οι παραπάνω συνθήκες οδηγούν τους καταστηματάρχες σε αυτή τη λύση. Μάλιστα, χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «Είμαστε πολύ φειδωλοί. Αν δω ότι μειώνεται η ζήτηση θα αγοράσω λιγότερες πρώτες ύλες. Τα προϊόντα που εμείς παράγουμε προορίζονται για άμεση κατανάλωση, άρα δεν μπορώ να έχω μεγαλύτερη ποσότητα».

 

 

Ο φόβος για λουκέτα

Με τον φόβο των λουκέτων βρίσκονται αντιμέτωποι πολλοί επιχειρηματίες του κλάδου, όπως μεταφέρει ο κ. Μαρίνης. Το επόμενο δύσκολο διάστημα που θα ακολουθήσει, με τους νέους αυξημένους λογαριασμούς που θα εκδοθούν, προβλέπει ότι θα οδηγηθούν στο κλείσιμο πολλές επιχειρήσεις.

«Βλέπω μεγάλη ένδεια σε συναδέλφους. Θεωρώ ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει κόσμος που θα εγκαταλείψει, όπως έχει ήδη αρχίσει να γίνεται. Γνωρίζω 3-4 καταστήματα που έκλεισαν ή οι ιδιοκτήτες τους προέβησαν σε περιορισμό των καταστημάτων που λειτουργούσαν, όπως έκανα κι εγώ πριν μερικά χρόνια», αναφέρει.

«Δεν ξέρουμε ποιος θα επιβιώσει. Είναι μια “πολεμική” κατάσταση στην οικονομία. Όσοι είχαν προνοήσει και έχουν ένα οικονομικό μαξιλάρι θα επιβιώσουν, αλλά θα χάσουν χρήματα», καταλήγει ο κ. Μαρίνης.