Ποδηλατώντας στη Θεσσαλονίκη – Σημεία καρμανιόλες και έλλειψη ασφαλών υποδομών

Ποδηλατώντας στη Θεσσαλονίκη – Σημεία καρμανιόλες και έλλειψη ασφαλών υποδομών

Οι τρεις πρόσφατοι θάνατοι ποδηλατών σε διαφορετικά σημεία του δήμου Κορδελιού – Ευόσμου στη δυτική Θεσσαλονίκη δεν ήταν αποτέλεσμα «ατυχίας» ή μεμονωμένων περιστατικών, αλλά συνέπεια μιας χρόνιας, δομικής έλλειψης ασφαλούς υποδομής. Αυτό υπογραμμίζει μιλώντας στο TheOpinion ο Βασίλης Παλιγιάννης, αντιπρόεδρος του Ποδηλατικού Αθλητικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, τονίζοντας πως «η συζήτηση δεν μπορεί να περιορίζεται στο ποιος έφταιγε κάθε φορά».

Έρευνα: Υψηλού ή πολύ υψηλού κινδύνου πάνω από το 65% των τμημάτων του δικτύου ποδηλατοδρόμων της Θεσσαλονίκης

«Αν δούμε αυστηρά τη νομιμότητα, θα πούμε ότι σε κάποια πρόσφατα περιστατικά έφταιγε ο ποδηλάτης και η κουβέντα τελειώνει εκεί», σημειώνει. «Όμως έτσι δεν προχωρά καμία κοινωνία». Για τον ίδιο, το πραγματικό ζήτημα βρίσκεται στην απουσία χώρου για πεζούς και ποδηλάτες, στις ελλιπείς διαβάσεις και στη συνολικά ακατάλληλη οδική υποδομή.

Η επικίνδυνη γεωγραφία των δυτικών συνοικιών

Η διασταύρωση Καραολή και Δημητρίου στο Κορδελιό, όπου σκοτώθηκε ο 76χρονος ποδηλάτης, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Πέντε δρόμοι συγκλίνουν στο ίδιο σημείο, με την κυκλοφορία να λειτουργεί σχεδόν ανεξέλεγκτα. Η δημόσια κριτική που στράφηκε στην ηλικία του θύματος, για τον Ποδηλατικό Σύλλογο είναι εντελώς άστοχη. «Αν ήταν μια μητέρα με καροτσάκι, κανείς δεν θα ρωτούσε τι δουλειά είχε εκεί. Το σημείο είναι αντικειμενικά επικίνδυνο για οποιονδήποτε δεν βρίσκεται μέσα σε αυτοκίνητο».

Ακόμη δεν τα έβαλαν, τα… ρήμαξαν – Έκλεψαν εργαλεία από τους σταθμούς ποδηλάτου στη Νέα Παραλία

Ακόμη πιο προβληματική είναι η διασταύρωση της Δενδροποτάμου με τον δρόμο προς Αμπελόκηπους, όπου έχασε τη ζωή του ένας νεαρός ποδηλάτης. Η σχεδίαση του σημείου δεν επιτρέπει ούτε στοιχειώδης επιλογές ασφαλούς διέλευσης. «Ένας πεζός πρέπει να κοιτάξει ένα φανάρι έξι ρευμάτων μακριά, να ανέβει μια πρασιά με γρασίδι και να κινηθεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Και όλα αυτά χωρίς καμία ράμπα». Παρά το ότι το σημείο βρίσκεται δίπλα σε περίπου 25 χώρους αθλητισμού, μια περιοχή όπου καθημερινά συγκεντρώνεται νεολαία, καμία παρέμβαση δεν έγινε μετά το δυστύχημα.

Στον κατάλογο των τραγικών περιστατικών έρχεται να προστεθεί και η διασταύρωση κοντά στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής της περιοχής, όπου επίσης σκοτώθηκε νεαρός ποδηλάτης. «Ακόμη και που υπάρχει STOP λόγω της διέλευσης λεωφορείου, η συνολική γεωμετρία του δρόμου παραμένει εξαιρετικά επικίνδυνη».

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 1ο Φεστιβάλ Ποδηλάτου στον Δήμο Βόλβης

Όταν η πόλη σχεδιάζεται με κριτήριο το ΙΧ

Ο Ποδηλατικός Σύλλογος συμμετέχει στις διαδικασίες για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ωστόσο η πραγματικότητα, όπως λέει ο αντιπρόεδρός του, δεν αλλάζει. Οι διεκδικήσεις είναι πολλές, αλλά τα προβλήματα είναι ακόμη περισσότερα.

Χαρακτηριστική για τον κ. Παλιγιάννη είναι η περίπτωση της οδού Παπάφη, μιας μεγάλης περιοχής χωρίς προοπτική μέσου σταθερής τροχιάς για δεκαετίες. «Για έναν μεσήλικα κάτοικο, στη διάρκεια της ζωής του δεν θα υπάρξει καμία εναλλακτική πέρα από το αυτοκίνητο ή το λεωφορείο».

Ανησυχία εκφράζεται από την πλευρά του Συλλόγου και για την επικείμενη διαπλάτυνση της λεωφόρου Μίκη Θεοδωράκη. Η πρόβλεψη για τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση συν μία λωρίδα παρκαρισμένων θεωρείται καταστροφική. «Ακόμη κι αν δεν ήμασταν ποδηλάτες, θα βλέπαμε το λάθος. Τα λεωφορεία θα κινούνται πιο αργά λόγω των συνεχών παρκαρισμάτων και ξεπαρκαρισμάτων. Είναι σαν να βάζουμε στη Συγγρού μια λωρίδα παρκαρισμένων δεξιά».

Ένα κέντρο που ακυρώνει τους ίδιους του τους ποδηλατόδρομους

Στο κέντρο της πόλης, σύμφωνα με τον κ. Παλιγιάννη, η κατάσταση δείχνει να επιδεινώνεται. Σημεία όπως η πλατεία Αριστοτέλους και η Γούναρη έχουν χάσει στην πράξη τη λειτουργικότητα των ποδηλατοδρόμων τους, ενώ στη λεωφόρο Νίκης η μεταφορά του ποδηλατόδρομου στο κράσπεδο έχει μειώσει θεαματικά τη χρησιμότητά του.

Θεσσαλονίκη: Ο ποδηλατόδρομος «μετακομίζει» από τη Λεωφόρο Νίκης στην παλιά παραλία – Οι αντιδράσεις

Η γνώση υπάρχει – αυτό που λείπει είναι η βούληση

Το συμπέρασμα των παρεμβάσεων του Συλλόγου είναι σαφές: τα σημεία όπου σημειώθηκαν τα δυστυχήματα ήταν ήδη γνωστά ως επικίνδυνα. Είχαν επισημανθεί, είχαν συζητηθεί, είχαν τεθεί υπόψη των αρμοδίων.

Και όσο αυτές απουσιάζουν, η πόλη συνεχίζει να λειτουργεί εις βάρος όσων κινούνται χωρίς αυτοκίνητο με συνέπειες που δεν είναι πια θεωρητικές, αλλά τραγικά μετρήσιμες.