«Γκρίνιες» για το αεροδρόμιο Μακεδονία – Στη μισή τιμή «πετάμε» από Σόφια για κάποιους προορισμούς

Γιατί γίνονται πιο ελκυστικά τα αεροδρόμια των γειτονικών χωρών.

«Γκρίνιες» για το αεροδρόμιο Μακεδονία – Στη μισή τιμή «πετάμε» από Σόφια για κάποιους προορισμούς

Με τιμές που πέφτουν ακόμη και στο μισό για ορισμένους προορισμούς, σε σύγκριση με αυτό της Θεσσαλονίκης, μπορεί κάποιος να «πετάξει» από το γειτονικό αεροδρόμιο της Σόφιας, πάντα ανάλογα με τις αεροπορικές εταιρίες.

Για παράδειγμα, στις 18 Μαΐου, πετάς απευθείας για τη Ρώμη από το αεροδρόμιο της Σόφιας με 45 ευρώ,  Την ίδια μέρα, πετάς από Θεσσαλονίκη για Ρώμη με 102 ευρώ,

Για την Ιρλανδία, πληρώνεις 93 ευρώ αν πετάξεις απευθείας από Σόφια, ενώ πληρώνεις 148 ευρώ από Θεσσαλονίκη…

Σε αυτή τη διαφορά τιμής που κάνει πιο ελκυστικά τα αεροδρόμια των γειτονικών χωρών σε σύγκριση με αυτό της Θεσσαλονίκης αναφέρεται σε ανάρτησή του ο έμπειρος ταξιδιωτικός συντάκτης, Σάκης Παπαδόπουλος στα omorfataxidia.gr.

Όπως επισημαίνει, «πολλά τουριστικά γραφεία της Βόρειας Ελλάδας πετάνε τα γκρουπ τους από τη Σόφια ακόμη και σχολικές εκδρομές, ενώ τα social media έχουν γεμίσει με βιντεάκια Ελλήνων που πετάνε από Σόφια, ισχυριζόμενοι ότι έχουν βρει καλύτερες τιμές εισιτηρίων και πιο βολικά δρομολόγια. Άλλωστε το κόστος του εισιτηρίου για να πας από τη Θεσσαλονίκη στη Σόφια με το λεωφορείο της γραμμής, είναι περίπου 15 ευρώ (με flix bus ακόμη πιο φθηνό), ενώ πλέον τα σύνορα είναι ανοιχτά καθώς η Βουλγαρία έγινε πλήρως μέλος της ζώνης Σέγκεν».

Όπως επισημαίνει, «η κίνηση στα τρία βαλκανικά αεροδρόμια είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου διεθνής ενώ στο ¨Μακεδονία” από τα 7,3 εκατ. αφίξεις μόνο τα 4,9 εκατ. είναι απευθείας διεθνείς αφίξεις. Κάποτε οι Βαλκάνιοι έρχονταν να πετάξουν από Θεσσαλονίκη, τώρα πάνε οι Βορειολλαδίτες να πετάξουν από τα βαλκανικά αεροδρόμια, ιδιαίτερα το αεροδρόμιο της Σόφιας, όπου βρίσκουν περισσότερες συνδέσεις και φθηνότερα εισιτήρια».

«Γιατί τα βαλκανικά αεροδρόμια καλπάζουν και το “Μακεδονία” κινείται με ρυθμούς χελώνας; Γιατί έχουν αναπτυξιακό όραμα, ισχυρό αεροπορικό μάρκετινγκ, είναι φθηνότερα, δίνουν κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες και δεν διοικούνται εξ αποστάσεως. Το μόνο στο οποίο η Φράπορτ τα πάει περίφημα είναι στις χρεώσεις τις οποίες έχει εκτοξεύσει, εξοργίζοντας την τουριστική αγορά, ωστόσο σ’ αυτές θα αναφερθούμε σε άλλη ανάρτηση», γράφει μεταξύ άλλων ο έμπειρος ταξιδιωτικός συντάκτης.

Η επιβατική κίνηση

Αναφερόμενος μάλιστα στη σύγκριση μεταξύ των αεροδρομίων σε ό,τι αφορά τους επιβάτες που εξυπηρετήθηκαν, επισημαίνει: «Τα πράγματα ωστόσο είναι ακόμη χειρότερα αν το “Μακεδονία” συγκριθεί με τα αεροδρόμια των όμορων βαλκανικών χωρών, δηλαδή με αυτά της Σόφιας, των Τιράνων, ακόμη και των Σκοπίων. Τότε όλα ήταν πίσω, πλέον περάσαν μπροστά. Το 2016 η Σόφια εξυπηρέτησε 4,9 εκατ επιβάτες ενώ το 2024 έφτασε μια ανάσα πριν τα οκτώ εκατ. (αύξηση 63%). Τα Τίρανα καλπάζουν καθώς πριν οκτώ χρόνια ήταν στα 2,2 εκατ επιβάτες και τώρα ξεπέρασαν τα 10,7 εκατ (αύξηση σχεδόν 500%).

Ακόμη και τα Σκόπια, από 1,6 εκατ επιβάτες έφτασαν το 2024 τα 2,9 εκατ, (αύξηση 85%). Και αυτό χωρίς τα τρία αυτά αεροδρόμια να έχουν Χαλκιδική, να εξυπηρετούν το προϊόν “ήλιος και θάλασσα” που από μόνο του δημιουργεί μεγάλη κίνηση το καλοκαίρι, χωρίς να έχουν ισχυρές ντόπιες αεροπορικές εταιρείες όπως η Ελλάδα έχει την Aegean και την Sky express. Βασίζονται σε ξένες αεροπορικές εταιρείες, κατά βάση στη Wizz air και την Ryanair και στην περίπτωση του αεροδρομίου των Σκοπίων και σε τουρκικές αεροπορικές εταιρείες».

Στη μετριότητα

Σε ό,τι αφορά τη συνδεσιμότητα, τονίζει ότι «όλα κινούνται στη μετριότητα και το αεροδρόμιο χάνει θέσεις συγκρινόμενο με άλλα».

«Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης βυθίζεται στη μετριότητα…

Όταν πριν οκτώ χρόνια (Απρίλιος 2017) η Φράπορτ ανέλαβε τη διαχείριση του αεροδρομίου “Μακεδονία” μαζί με άλλα 13 στην επικράτεια, υπήρξε ενθουσιασμός στον τουριστικό και επιχειρηματικό κόσμο της Βόρειας Ελλάδας. Πίστεψαν όλοι πως η Φραπορτ όχι μόνο θα εκσυγχρονίσει το αεροδρόμιο που τότε ήταν σε πολύ κακή κατάσταση, άλλα θα διατηρήσει και θα επεκτείνει τον σημαντικό ρόλο που είχε τότε στην Ελλάδα και τις όμορες βαλκανικές χώρες, δηλαδή τη Βουλγαρία, την τότε FYROM και την Αλβανία, όσον άφορα την συνδεσιμότητα και την επιβατική κίνηση.

Δυστυχώς οκτώ χρόνια μετά οι ελπίδες διαψεύστηκαν παταγωδώς, καθώς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει βυθιστεί σε μια απίστευτη μετριότητα.

Σύμφωνα με την Φράπορτ, επένδυσε πάνω από 100 εκατομμύρια για τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου, αν και παρέμειναν πολλά για να μας θυμίζουν το παλιό τριτοκοσμικό “Μακεδονία” (δεν έχει φυσούνες, μπάζει νερά από την οροφή όταν βρέχει, ελάχιστες τουαλέτες στις αφίξεις, και άλλα). Ωστόσο είναι πλέον λειτουργικό και δεν μας εκθέτει διεθνώς όπως τότε.

Όσον άφορα όμως στην αύξηση της κίνησης και της συνδεσιμότητας, όλα κινούνται στη μετριότητα και το αεροδρόμιο χάνει θέσεις συγκρινόμενο με άλλα.

Πριν οκτώ χρόνια το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης εξυπηρετούσε λίγο περισσότερο από έξι εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Το 2024 έφτασε αγκομαχώντας τα 7,3 εκατ. (αύξηση 20%) κάτι που παρουσιάστηκε από την Φράπορτ ως επιτυχία άλλα μόνο τέτοια δεν είναι. Και αυτό γιατί μέσα στα οκτώ αυτά χρόνια ο ελληνικός τουρισμός σχεδόν διπλασιάστηκε. Από 24,8 εκατ. αφίξεις το 2016, έφτασε τα 40,7 εκατ το 2024 (μαζί με την κρουαζιέρα). Η δε αεροπορική κίνηση σε όλο τον κόσμο απογειώθηκε, οι αεροπορικές εταιρείες αύξησαν θεαματικά τους στόλους τους και πρόσθεσαν νέα δρομολόγια στα προγράμματά τους, και μάλιστα σε διαδρομές που παλιότερα θα φάνταζαν απίθανες.

Πριν οκτώ χρόνια το αεροδρόμιο “Μακεδονία” ήταν στην 2η θέση στην Ελλάδα όσον αφορά την κίνηση, με μια λογική διαφορά με το αεροδρόμιο της Αθήνας. Τώρα η διαφορά αυτή έγινε χαώδης καθώς το αεροδρόμιο της Αθηνάς έφτασε τα 32 εκατ. ταξιδιώτες και καλπάζει.

Στο μεταξύ έπεσε στην 3η θέση καθώς το Ηράκλειο έφτασε τα 9,2 εκατ και όλα δείχνουν πως η Θεσσαλονίκη θα πέσει σύντομα στην 4η θέση καθώς η Ρόδος έφτασε σε απόσταση αναπνοής , 6,9 εκατ, και συνεχώς ανεβαίνει».

Οι ξενοδόχοι

Στις προσπάθειες που δεν έγιναν όλα τα προηγούμενα χρόνια αποδίδει την «απόδοση» του αεροδρομίου Μακεδονία ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος, που και στο παρελθόν επανειλημμένα έχει τοποθετηθεί σχετικά με όλα όσα δεν έγιναν για την τουριστική προβολή της πόλης σε «πιο μεγάλες αγορές».

«Υπάρχουν ευθύνες στη εταιρία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο για τη δουλειά που έκανε ή δεν έκανε στο κομμα΄τι των συνεργασιών, ωστόσο δεν ήταν μόνο δική της δουλειά. Ευθύνες έχει και η πόλη που όλα αυτά τα χρόνια δεν έκανε σπουδαία πράγματα στον τομέα της προώθησης και της προβολής της σε άλλες αγορές. Αν είχε προβληθεί και προωθηθεί σωστά επί τόσα χρόνια, σίγουρα θα είχε δημιουργηθεί ζήτηση – αύξηση επισκεπτών ως αποτέλεσμα σωστών κινήσεων και προγραμματισμού», τονίζει μιλώντας στο TheOpinion ο κ. Μανδρίνος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ξενοδόχοι βάζουν πτήσεις, «τις πληρώνουμε εμείς για να ερθουν», όπως λέει, ενώ, «αν υπήρχε σωστός προγραμματισμός θα ερχόμασταν εμείς, ως επαγγελματικός κλάδος, να λειτουργήσουμε προσθετικά».

«Υπάρχουν κινήσεις που πρέπει να γίνουν. Δίνουμε μάχη να παρουμε ακόμη και το πιο μικρό δρομολόγιο/ Πλην των Βαλκάνιων, οι άλλοι δεν ξέρουν τι είναι η Θεσσαλονίκη, πόσω μάλλον σε σύγκριση με τα νησιά μας ή την Αθήνα που έχει το όνομα, τη φήμη, αλλά και τη χρηματοδότηση για την προβολή της. Η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να συνεχίσει όμως να πηγαίνει με τον αυτόματο πιλότο…», σχολιάζει ο κ. Μανδρίνος.