Γέφυρα Δενδροποτάμου: Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν – Η απόφαση του δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης
Συνεχίζεται η ταλαιπωρία στη δυτική Θεσσαλονίκη, που έχει λόγους να διαμαρτύρεται για υποβάθμιση.
Κυκλοφοριακό κομφούζιο και καθυστερήσεις εξακολουθεί να δημιουργεί το ολικό κλείσιμο της γέφυρας της Δενδροποτάμου, στα όρια Αμπελοκήπων και Ευόσμου, μετά την κατάρρευση τμήματός της πριν από περίπου έναν μήνα.
΄Συγκεκριμένα, ήταν στις 30 Νοεμβρίου, την ημέρα που όλη η Θεσσαλονίκη γιόρταζε την έναρξη λειτουργίας του μετρό, έστω και αυτών των 9,6 χλμ της βασικής γραμμής, όταν κατέρρευσε επιτοίχιο της γέφυρας Δενδροποτάμου.
Σημειώνεται ότι στη γέφυρα γίνονταν εργασίες όλο το προηγούμενο διάστημα και το επιτοίχιο κατέρρευσε λίγο πριν αυτή δοθεί στην κυκλοφορία, γεγονός που δημιούργησε σειρά ερωτημάτων, με τους αρμόδιους να διευκρινίζουν ότι η κατάρρευση του συγκεκριμένου τμήματος οφείλεται στην ισχυρότατη νεροποντή που έπληξε τη Θεσσαλονίκη εκείνο το διήμερο και η οποία παρέσυρε τα υποστυλώματα του επιτοιχίου.
Αυτό που κατέρρευσε ήταν συγκεκριμένα το τοιχίο επιχώματος στη δεξιά πλευρά με κατεύθυνση από τον σταθμό υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ προς την οδό Χατζίκου.
Ως εκ τούτου οι δύο δήμαρχοι στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η γέφυρα, ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου και ο δήμαρχος Κορδελιού – Ευόσμου, Λευτέρης Αλεξανδρίδης, αποφάσισαν την ολική αναστολή λειτουργίας της γέφυρας και εκτροπή της κυκλοφορίας στις εναλλακτικές διαδρομές.
Ωστόσο η νέα αυτή πραγματικότητα, που εκ των συνθηκών επιβλήθηκε, δημιούργησε κυκλοφοριακή συμφόρηση στις οδούς που χρησιμοποιούνται ως εναλλακτικές και ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στους κόμβους που βρίσκονται στα δύο άκρα της γέφυρας.
Το πρόβλημα παρατηρείται πράγματι τις ώρες αιχμής, με τους οδηγούς που διέρχονται από εκεί και τους κατοίκους των περιοχών στα δυτικά να διαμαρτύρονται για καθυστερήσεις ακόμη και μιάμισης ώρας.
‘Ετσι, ενώ η ανατολική Θεσσαλονίκη (έστω οι περιοχές που εξυπηρετούνται) χαμογελούσε για το μετρό, η κατάρρευση της γέφυρας ήρθε να αποδείξει ότι η δυτική Θεσσαλονίκη έχει λόγους να διαμαρτύρεται και να κάνει λόγο για υποβάθμιση…
Διπλής κατεύθυνσης το ένα ρεύμα
Για την αποσυμφόρηση της κίνησης, ο δήμος έλαβε απόφαση (η οποία θα εφαροστεί μετά την έγκρισή της από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση) για να παραμείνει κλειστό το ένα ρεύμα (προς την οδό Χατζίκου) και το άλλο ρεύμα να γίνει διπλής κατεύθυνσης.
Συγκεκριμένα, σε έκτακτη συνεδρίασή του πριν λίγες μέρες, στις 3 Ιανουαρίου, το δημοτικό συμβούλιο Αμπελοκήπων – Μενεμένης έλαβε απόφαση για νέα μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας που θα εφαρμοστούν κατά τη διάρκεια των εργασιών, που ξεκινούν τις επόμενες μέρες και αναμένεται να διαρκέσουν από 2 έως 4 μήνες.
«Με τον ολικό αποκλεισμό της γέφυρας, διαπιστώθηκε έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση και για τον λόγο αυτό προχωρήσαμε σε μελέτη για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στη γέφυρα», προσθέτει ο κ. Κυρίζογλου.
Ο δήμος προτείνει και αποφάσισε για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στα δυο άκρα της γέφυρας να αποκλειστεί μόνο τμήμα του ρεύματος ανόδου της γέφυρας (κατεύθυνση προς οδό Χατζίκου) και όχι του συνολικού μήκος του – όπως αρχικά έχει εφαρμοστεί – με την προϋπόθεση ότι η διέλευση θα επιτρέπεται για οχήματα συνολικού βάρους έως 4 τόνους, ώστε να μην επιβαρύνεται περαιτέρω η γέφυρα.
Αναλυτικότερα στο ρεύμα ανόδου αρχικά θα πραγματοποιείται προοδευτικά αποκλεισμός της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας. Έπειτα η κυκλοφορία θα εκτρέπεται στο ρεύμα της αντίθετης κατεύθυνσης και το ρεύμα καθόδου (κατεύθυνση προς σταθμό υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ) θα λειτουργεί σαν διπλής κατεύθυνσης.
Αντίστοιχα, στο ρεύμα καθόδου για την εφαρμογή της παραπάνω κυκλοφοριακής ρύθμισης θα πραγματοποιηθεί προοδευτικά αποκλεισμός της αριστερής λωρίδας κυκλοφορίας. Το συνολικό μήκος του ρεύματος καθόδου που θα λειτουργεί σαν διπλής κατεύθυνσης αντιστοιχεί περίπου σε 300 m.
Στο μήκος αυτό για την εξασφάλιση της ομαλής κυκλοφορίας των οχημάτων, θα τοποθετηθεί ανάμεσα στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα τύπου «New Jersey», ενώ θα πρέπει να εξασφαλίζεται λωρίδα κυκλοφορίας ελάχιστου πλάτους 3.25 m. Μετά το πέρας του συγκεκριμένου μήκους η κυκλοφορία θα εκτρέπεται ξανά στο ρεύμα καθόδου πριν την συμβολή με την οδό Μπιζανίου.
Για την εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων άνω των 4 τόνων στο ρεύμα ανόδου θα χρησιμοποιούνται οι εναλλακτικές διαδρομές που είχαν προταθεί στα πλαίσια της αρχικής κυκλοφοριακής μελέτης.
Στο ΣτΕ ο ΄Λάζαρος Κυρίζογλου
Στις αρχές Δεκεμβρίου ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, μαζί με δύο ειδικούς μηχανικούς προχώρησαν σε επιθεώρηση των ζημιών στη γέφυρα και αποφάσισαν την άμεση συντήρηση του επιχώματος και την κατασκευή νέου τοιχίου σε πρώτο χρόνο και τη συντήρηση όλης της γέφυρας σε δεύτερο χρόνο.
«Άμεσα ο δήμος ζήτησε – κάτι που έγινε ήδη – να κηρυχθεί η περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, προκειμένου, με βάση το θεσμικό πλαίσιο περί εκτάκτων αναγκων, να ξεκινήσουν οι εργασίες το συντομότερο δυνατόν με νόμιμο τρόπο, με έκτακτη χρηματοδότηση», επισήμανε, μιλώντας στο TheOpinion, ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου.
Όπως τονίζει, «ο δήμος μας προσέφυγε στο ΣτΕ εναντίον της παρανόμου αποφάσεως με την οποία η συντήρηση της γέφυρας είχε μεταφερθεί το 2007 στους τότε δήμους Ευόσμου και Μενεμένης, διότι δεν μεταφέρεθηκαν παράλληλα ούτε οι ειδικοί επιστήμονες, οι μηχανικοί, που θα κάνουν τη συντήρηση ούτε οι απατιούμενοι πόροι και τα μέσα. Με την κίνηση αυτή, αποσκοπούμε στο να πάρουν τη γέφυρα από τη δική μας αρμοδιότητα και να την πάνε στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς η εν λόγω γέφυρα δεν είναι τοπικής – δημοτικής σημασίας, αλλά υπερτοπικής σημασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη γέφυρα που βρίσκεται λίγο πιο κάτω, μπροστά από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, υπεύθυνη για τη συντήρησή της είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αν και κυκλοφοριακά είναι ήσσονος σημασίας σε σύγκριση με αυτή της Δενδροποτάμου».
«Πόσο ανοητη μπορεί να είναι μια τέτοια απόφαση, που μετέφερε στους δήμους τη συντήρηση της γέφυρας Δενδροποτάμου, όταν από αυτή τη γέφυρα διακινούνται εμπορεύματα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (6ος προβλήτας), Jet oil, Τσιμέντα, ΚΤΕΛ και εξυπηρετούνται εκατοντάδες βιοτεχνικές δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή Καλοχωρίου, η βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, αλλά και όλο το προσωπικό που πηγαινοέρχεται;», αναρωτιέται ο κ. Κυρίζογλου.