Flyover: Τούνελ και Γέφυρες – Οι επόμενοι «σταθμοί» στην πορεία του έργου που θα μας ταλαιπωρήσουν
Τα μέτρα που εξετάζουν οι αρμόδιοι για το κυκλοφοριακό έμφραγμα.
Δύο συν μία μεγάλες προκλήσεις θα απασχολήσουν την καθημερινότητα των πολιτών στη Θεσσαλονίκη τους επόμενους μήνες, όσο προχωρούν οι εργασίες για το Flyover.
Το έργο εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς με ορίζοντα ολοκλήρωσης να παραμένει ο Μάιος του 2027, όπως δήλωσε και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης κατά την επίσκεψή του στο έργο στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν όλοι, τα «δύσκολα» έρχονται αφου μπροστά μας έχουμε αφενός την καθαίρεση των τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα και αφετέρου την κατεδάφιση 1+1 γεφυρών στον Περιφερειακό, αυτής του Αγίου Παύλου και αυτής του Πανοράματος.
Χρονικά, η κατεδάφιση αυτών των γεφυρών θα προηγηθεί της καθαίρεσης των τούνελ. Αν και στη χτεσινή σύσκεψη που έγινε στο Διοικητήριο, με τη συμμετοχή όλων των φορέων που μετέχουν στο Συντονιστικό όργανο για το Flyover, δεν δόθηκαν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό, η κατεδάφιση των γεφυρών αυτών θα γίνει τον Δεκέμβρη.
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη χτεσινή σύσκεψη, οι αρμόδιοι επιδιώκουν η κατεδάφιση αυτή να μην συμπέσει με την αναστολή λειτουργίας του μετρό, η οποία θα διαρκέσει έναν μήνα. Κι αυτό γιατί, για την κατεδάφιση, θα ακολουθηθεί το μοντέλο της Περραιβού, δηλαδή θα χρειαστεί πάλι να γίνει ολικός αποκλεισμός της Περιφερειακής για ένα 48ωρο.
Αν αυτό συνέπιπτε με ενα μετρό εκτός λειτουργίας, τότε το κυκλοφοριακό έμφραγμα και η ταλαιπωρία θα ήταν δεδομένα.
Πάντως, μετά την κατεδάφιση της γέφυρας της Περραιβού που «χάρισε» στη Θεσσαλονίκη εντυπωσιακό θέαμα αλλά προκάλεσε και τη διαμαρτυρία πολλών καθώς αποτελούσε τη βασική δίοδο των πεζών προς το δάσος του Σέιχ Σου, η καθαίρεση των τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα είναι βέβαιο ότι θα καταγραφεί επίσης στην ιστορία της πόλης, η οποία θα «αποχαιρετίσει» έτσι ένα σημείο – καρμανιόλα.
Προβληματίζει η γέφυρα του Πανοράματος
Πάντως, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει περισσότερο τους αρμόδιους είναι η κατεδάφιση της γέφυρας του Πανοράματος, η οποία εξυπηρετεί όχι μόνο μια ολόκληρη περιοχή, όπως και τη Θέρμη, αλλά καθημερινά εξυπηρετεί περίπου 5000 μαθητές, που είτε μεταφέρονται στα ιδιωτικά σχολεία με 120 σχολικά λεωφορεία είτε με τα ΙΧ των γονιών τους.
Όλος αυτός ο όγκος των χρηστών της γέφυρας και κυρίως το πώς θα εξυπηρετηθούν με τη γέφυρα υπό κατεδάφιση, είναι ένας γρίφος που οι αρμόδιοι καλούνται να λύσουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Όπως επισημάνθηκε, κατά τη διάρκεια των εργασιών στο σημείο της γέφυρας Πανοράματος θα διατηρούνται τρία ρεύματα κυκλοφορίας, ένα προς Πυλαία και δύο ανόδου.
Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, εκπρόσωπος των οποίων ήταν παρών στη σύσκεψη, συζητήθηκαν λύσεις όπως η τμηματική (ανά 10λεπτο) άφιξη των μαθητών, ο καθορισμός χώρων προσωρινής στάθμευσης κ.α.
Οι πρόσθετες λεωφορειακές γραμμές
«Κλειδί» για τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκληθεί λόγω της υπό κατεδάφισης γέφυρας Πανοράματος αποτελεί πάντως η μείωση όσων θα χρειαστεί να τη χρησιμοποιήσουν. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να βρεθούν λύσεις ώστε οι κάτοικοι του Πανοράματος και της Θέρμης να αποκτήσουν μια εναλλακτική για να μπορούν να αφήσουν το ΙΧ τους και να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Στο πλαίσιο αυτό, επίκειται σύσκεψη μεταξύ των δημάρχων Πυλαίας – Χορτιάτη και Θέρμης με τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, που έχει και τη σχετική αρμοδιότητα, αλλά και σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ, ώστε να μπουν σε λειτουργία νέες λεωφορειακές γραμμές, που θα συνδέουν Πανόραμα και Θέρμη με τον τερματικό σταθμό μετρό στη Νέα Ελβετία, ώστε να μειωθούν οι μετακινήσεις με το ΙΧ στη διαδρομή Πανόραμα – Θεσσαλονίκη, ίσως και με γραμμή εξπρές. Όπως έγινε γνωστό, έχει γίνει ήδη κάποια συζήτηση, ωστόσο παραμένουν κάποια πρακτικά θέματα όπως το να βρεθούν λεωφορεία, οδηγοί κ.α.