FLYOVER: Την επόμενη εβδομάδα τα εργοτάξια στον Περιφερειακό – 60 χλμ/ώρα το νέο όριο ταχύτητας (ΦΩΤΟ)
Τουλάχιστον τρεις ώρες διήρκησε η ενημέρωση της Θεσσαλονίκης από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για τον Flyover.
Πάνω από τρεις ώρες διήρκησε η ενημέρωση της Θεσσαλονίκης από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για τον Flyover.
Οι υπουργοί ενημέρωσαν για τις κινήσεις αντιμετώπισης εξομάλυνσης των σοβαρών κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την έναρξη κατασκευής του έργου με τον Νίκο Ταχιάο να ανακοινώνει ότι το πρώτο εργοτάξιο στον Περιφερειακό θα μπει στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.
Όπως εξήγησε οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις δεξιές λωρίδες από το Παπαγεωργίου ώστε να μετακινηθεί ο ηλεκτροφωτισμός από την κεντρική νησίδα στις πλαγιές και στη συνέχεια μετά από περίπου τρεις μήνες θα φύγει η νησίδα ώστε να χρησιμοποιηθεί ως δρόμος με ένα ενδιάμεσο στηθαίο.
Το ανώτατο όριο κυκλοφορίας στην Περιφερειακή θα πέσει από τα 90 στα 60 χλμ/ώρα.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΙΠΩΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
«Απαραίτητο έργο για τη Θεσσαλονίκη»
Βουλευτές, δήμαρχοι, φορείς και δημοσιογράφοι προσκλήθηκαν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να παρουσιαστεί εκτενώς το έργο του Flyover, της Υπερυψωμένης Περιφερειακής και την Αναβάθμιση της υπάρχουσας.

Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβε ο υπουργός Μακεδονίας Θράκης Στάθης Κωνσταντινίδης ως ο επικεφαλής του Συντονιστικού Οργάνου για την εξομάλυνση των επιπτώσεων από το έργο.
Ο κ. Κωνσταντινίδης έκανε λόγο για ένα πρωτοποριακό, εμβληματικό και απαραίτητο έργο για τη Θεσσαλονίκη. «Ένα έργο που πρέπει να προχωρήσει. Και χρειαζόταν η πόλη εδώ και πολλά χρόνια».
«Θα υπάρξουν δυσκολίες. Όλα τα μεγάλα έργα έχουν δυσκολίες. Η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε να ήταν εξαίρεση» συμπλήρωσε αναφερόμενος στις εργασίες του Συντονιστικού Οργάνου από το καλοκαίρι μέχρι σήμερα ώστε να βρεθούν λύσεις.
«Η Θεσσαλονίκη αλλάζει»
«Η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Οδεύει δυναμικά στο αύριο», είπε παίρνοντας το λόγο, ο Χρήστος Σταϊκούρας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναφέρθηκε σε όλα τα κατασκευαστικά έργα που θα γίνουν στην πόλη από το Μέτρο, τα αντιπλημμυρικά μέχρι και το νέο δικαστικό μέγαρο.
«Η Θεσσαλονίκη σε τέσσερα χρόνια θα αποκτήσει ένα υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο. Ταχύτερη, ασφαλέστερη και ελεύθερη διοδίων μετακίνηση.
Θα υπάρξει επιβάρυνση της καθημερινότητας για κάποιο χρονικό διάστημα. Για μια καθημερινότητα ήδη δύσκολη. Επιδίωξη μας είναι αυτή η επιβάρυνση να ελαχιστοποιηθεί. Λειτουργούμε συλλογικά και μεθοδικά», σημείωσε μεταξύ άλλων.
«Ένας από τους εμβληματικούς άξονες στην Ελλάδα»
Ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, Γενικός Διευθυντής του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SES) της MYTILINEOS και νυν πρόεδρος της Κεδρηνός Λόφος, της εταιρίας ειδικού σκοπού που σχηματίστηκε τον Δεκέμβριο του 2022 για την παροχή υπηρεσιών για την υλοποίηση του Flyover και την συντήρηση του τα επόμενα 30 έτη.

Ο κ. Γαρδελίνος έκανε λόγο για έναν από τους πιο εμβληματικούς άξονες στην Ελλάδα όπου στα τέσσερα χρόνια κατασκευής του θα απασχοληθούν 1000 εργαζόμενοι. Τέλος έκανε λόγο για το «Αίσθημα ευθύνης για το έργο που περιμένει όλη η πόλη από εμάς».
Νέα λεωφορεία, δρομολόγια και προσλήψεις οδηγών
Η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου ανέλυσε την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου με περισσότερους οδηγούς, περισσότερα λεωφορεία άρα και περισσότερα δρομολόγια που σημαίνει και καλύτερη εξυπηρέτηση για το επιβατικό κοινό.
Η υφυπουργός έκανε λόγο για τις τρεις νέες εξπρές γραμμές που έχουν μπει σε λειτουργία. Οι τρεις γραμμές έχουν 16 νέα λεωφορεία και 122 νέα δρομολόγια εξυπηρέτησης των πολιτών.
Για τις επόμενες εβδομάδες σχεδιάζονται δύο επιπλέον γραμμές με 20 επιπλέον οχήματα για τις δυτικές συνοικίες και κάποιες περιοχές της Τούμπας.

Όπως εξήγησε η κ. Αλεξοπούλου τα 122 νέα δρομολόγια σημαίνουν κατά μέσο όρο 100 επιβατών σε κάθε λεωφορείο, συνολικά 12.000 πρόσθετες μετακινήσεις επιβατών στην πόλη. Εκτίμησε ότι η μεγάλη πρόκληση είναι αυτές οι μετακινήσεις που υπολογίζονται σε 5500 λιγότερα ΙΧ να γίνουν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Για την πρόσληψη των νέων οδηγών ανέφερε ότι ξεκινά ο διαγωνισμός για τους 150 νέους προσληφθέντες, συν άλλους 20 από μετακινήσεις υπαλλήλων.
Παράλληλα ενημέρωσε ότι θα αντικατασταθούν 16 παλιά λεωφορεία μικρά με νέα αρθρωτά των 150 θέσεων ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2024 θα ενισχυθεί ο στόλος με 110 ηλεκτρικά λεωφορεία. Σημειώνεται ότι αυτό δεν σημαίνει συν 110 λεωφορεία, καθώς θα πρέπει να αποσυρθεί ο γηρασμένος στόλος.
60 χλμ/ώρα το νέο όριο ταχύτητας στον Περιφερειακό
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος έκανε την αναλυτική παρουσίαση του έργου ξεκινώντας με το σχόλιο πως «Η δαιμονοποίηση του έργου είναι χαρακτηριστικό όλων των έργων που έχουν γίνει στην πόλη. Θα βοηθούσε να είχε ξεκινήσει μετά το Μετρό λόγω ψυχολογίας. Να είχε τελειώσει το ένα για να ξεκινήσει το άλλο. Όχι για άλλους λόγους κυκλοφοριακούς. Μόνο για λόγους ψυχολογίας».
«Αν δεν κάνουμε τώρα το Flyover σε τρία χρόνια θα παρακαλάμε να το κάνουμε» συμπλήρωσε αναφερόμενος σε κυκλοφοριακές μελέτες. Σημείωσε δε πως ο νυν περιφερειακός έχει 24 φορές περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα και 40 περισσότερα απλά ατυχήματα από την Αττική Οδό.

Το έργο αξίας 378 εκ ευρώ είναι έργο ΣΔΙΤ με τη σύμπραξη ΑΒΑΞ ΑΕ- Μυτιληναίος. Ο κ. Ταχιάος όμως μίλησε και για έναν τρίτο συνέταιρο, τις τράπεζες. «Παρακολουθούν το έργο, τα χρήματα, τα πάντα. Δεν υπάρχει δυνατότητα καθυστέρησης. Δεν μας το επιτρέπουν οι τράπεζες. Αυτοί που καθυστερούν το έργο ζημιώνουν το δημόσιο» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Ταχιάος τόνισε πως τελικός στόχος είναι η εκτροπή 35-40% των οχημάτων από τον Περιφερειακό στον Flyover .
Για το κόψιμο των δέντρων στο Σέιχ Σου ο Νίκος Ταχιάος ήταν κάθετος ότι το βασικότερο στο έργο είναι η προστασία του δάσους. «Σε 82 στρμ. μόνο θα κοπούν δέντρα. Όχι 82000 δέντρα ούτε 82000 στρέμματα. Η δαιμονοποίηση ξεκινά από την παραπληροφόρηση», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Οι πρώτες εργασίες
Τα εργοτάξια στον Περιφερειακό θα στηθούν στις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Σύμφωνα με τον Νίκο Ταχιάο πρώτα θα μεταφερθούν τα φώτα από το κέντρο στα άκρα του δρόμου ξεκινώντας από το ύψος των νοσοκομείων.
Για αυτό θα κλείσουν οι δεξιές λωρίδες για περίπου τρεις μήνες. Στην συνέχεια θα αποξηλωθεί η κεντρική νησίδα για να γίνει δρόμος και θα τοποθετηθεί στηθαίο ανάμεσα. Από εκεί και έπειτα τα εργοτάξια θα μεταφερθούν στους υπερυψωμένους δρόμους που οι πυλώνες τους θα στηθούν στα πρανή του δρόμου.

Λόγω των εργασιών ο υπουργός ανακοίνωσε ότι θα μειωθεί και το όριο ταχύτητας στον Περιφερειακό από τα 90 χλμ/ώρα στα 60 χλμ/ώρα.
«Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει ταλαιπωρία, αναστάτωση. Θα πρέπει να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα. Θα ελεγχθεί η παράνομη στάθμευση στις βασικές οδικές αρτηρίες», κατέληξε στην ομιλία του.
Στην συνέχεια της ενημέρωσης ακολούθησαν ερωτήσεις από δημοσιογράφους, φορείς αλλά και απλούς πολίτες προς τους υπουργούς αλλά και τα στελέχη του υπουργείου.
Στην ερώτηση περί διοδίων ο κ. Ταχιάος ήταν απόλυτος ως προς αυτό το ενδεχόμενο. “Δεν είναι εφικτό να βάλεις διόδια μετωπικά με τα χαρακτηριστικά του έργου. Δεν υπάρχει, δεν μπορεί να γίνει. Για τα επόμενα 26 χρόνια θα πληρώνεται ο ανάδοχος. Δεν πρεπει να το λέμε ότι υπάρχει περίπτωση διοδίων. Εκτός αν θέλουμε να υπονομεύσουμε εν τη γενέσει του το έργο” συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.
Αποδόμηση του Εξωτερικού Δακτυλίου
Σε ερώτηση του δημάρχου Νεάπολης Συκεών Σίμου Δανιηλίδου ο Νίκος Ταχιάος άρπαξε την ευκαιρία καθώς φαινόταν προετοιμασμένος να απαντήσει γιατί δεν προτιμήθηκε ο εξωτερικός δακτύλιος.
Ουσιαστικά και με τον τόνο της φωνής του και με τη γλώσσα του σώματος ο υφυπουργός προσπάθησε να αποδομήσει το έργο στήνοντας έναν μικρό καυγά – πολιτισμένο – με τον έμπειρο δήμαρχο.
Ο κ. Ταχιάος μετά πολλών άλλων έκανε λόγο για ένα έργο που δεν έχει καμία σχέση με τον Flyover ενώνει το Ασβεστοχώρι με τη Ραιδεστό, θα χρειαζόταν τουλάχιστον 1000 στρέμματα δάσους του Σειχ Σου να καταστραφεί (αντί των 82 με το flyover) χωρίς να υπολογίζονται ανισόπεδοι κόμβοι.
Επίσης τόνισε πως οι μελέτες ήταν του 2011 «όταν κυριαρχούσε το Λεφτά Υπάρχουν του Γιώργο Παπανδρέου» και πως τότε υπολογιζόταν στα 300+ εκ ευρώ, που σημαίνει πάνω από 500 εκ ευρώ σήμερα.
«Δεν μπορεί να είναι εναλλακτική. Δεν έχει σχέση με τον Flyover, καμία μελέτη δεν πετιέται, θα δούμε αν χρειαστεί στο μέλλον για άλλους σκοπούς».
«Θα αποζημιωθούν όλοι»
Στις ερωτήσεις του Ιγνάτιου Καϊτεζίδη, δημάρχου Πυλαίας Χορτιάτη που έχει τις περισσότερες αντιδράσεις από τους κατοίκους, κυρίως στα Κωνσταντινουπολίτικα απάντησε και πάλι ο Νίκος Ταχιάος.
Για τις ελάχιστες περιπτώσεις που αφορούν απαλλοτριώσεις ο υφυπουργός ήταν ξεκάθαρος. «Θα πληρωθούν όσα υπολογίσουν τα δικαστήρια. Θα αποζημιωθούν όλοι. Δεν θα τους πάρουν τα οικόπεδα για ψίχουλα» σημείωσε μεταξύ άλλων κάνοντας λόγο για ένα εξασφαλισμένο πόσο 12 εκ ευρώ από έναν σχετικό «κουμπάρα».
Εξέφρασε δε την θέληση να πάει ο ίδιος με τους μελετητές στην περιοχή για να μιλήσουν με τους ίδιους τους κατοίκους για να απαντήσουν στους φόβους τους για τον ηχορύπανση ή την επιβάρυνση της ποιότητας ζωής τους.
«Κανένας κόμβος δεν θα κλείσει σε καμία στιγμή. Σε καμία φάση του έργου» ξεκαθάρισε.
«Όλα έχουν μια δυναμική. Αξιολογούνται και επαναξιολογούνται. Υπάρχει plan b ή plan c». συμπλήρωσε.
Δεν φεύγει… ακόμα ο ποδηλατόδρομος από τη Λεωφορο Νίκης
Πολλές αντιδράσεις προκάλεσαν οι φήμες κατάργησης του ποδηλατοδρόμου στην Λεωφόρο Νίκης λόγω του Flyover.
«Δεν υπάρχει απόφαση για τον ποδηλατόδρομο στην Νίκης, προφανώς υπάρχει plan b. Αλλά δεν ανακοινώνεται σήμερα. Σήμερα ανακοινώνεται αυτό που λέμε” ανέφερε μεταξύ άλλων αφήνοντας παράθυρο ανοιχτό στο μέλλον για την κατάργηση του ποδηλατοδρόμου αν χρειαστεί και κριθεί αναγκαίο.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
– 12 χλμ αναβαθμισμένου οδικού άξονα – 8 χλμ υπερυψωμένης νέας οδού, εκ των οποίων 4 χλμ συνεχόμενη γέφυρα – 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας στην υπερυψωμένη οδό – 3+3 λωρίδες κυκλοφορίας στην αναβαθμισμένη υφιστάμενη Περιφερειακή οδό – Κέντρο Διοίκησης Περιφερειακής Οδού

Tεχνικά Χαρακτηριστικά Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακή Θεσσαλονίκης ΑΕΣΠΕΡ
– Επεμβάσεις σε 8 Ανισόπεδους Κόμβους – Κατασκευή δύο νέων Ανισόπεδων Κόμβων (Κ7Α και Κ11Α) – Κατασκευή 14 νέων τεχνικών – Κατασκευή δύο νέων πεζογέφυρων – Συνολικό μήκος νέων γεφυρών 5 χλμ – Συνολικό μήκος νέων στέγαστρων 1,1 χλμ – Καθαιρούνται τρεις οδογέφυρες (Επταπυργίου, Αγίου Παύλου, Πανοράματος) – Αντικαθίσταται οι δύο (Επταπυργίου, Πανοράματος) – Καθαιρείται και αντικαθίσταται μια πεζογέφυρα (Περραιβού) – Καθαιρείται και αντικαθίσταται το υφιστάμενο C&C της Περιφερειακής – Συνολική αποκατάσταση 27 τεχνικών έργων της ΕΣΠΕΡ – Κατασκευή Κέντρου Διοίκησης Περιφερειακής Οδού – Συντήρηση 11 υφιστάμενων οχετών – Επιμήκυνση 15 υφιστάμενων οχετών – Δημιουργία 10 νέων οχετών – Κατασκευή 85 νέων τοίχων

Συνοπτικό ιστορικό εξέλιξης σχεδιασμού Flyover
Α Περίοδος Μελετών
2010: Σύνταξη και οριστικοποίηση Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη με αναφορά για την αναβάθμιση της ΑΕΣΠΕΡ με πρόβλεψη κατασκευής Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ)
09/2010: Ανάθεση έργου στην Εγνατία Οδό. Σύνταξη προσχεδίου – προκαταρκτικού σχεδιασμού του έργου
2011-2013: Εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών οδοποιίας (με διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων) & προμελέτη ή/και οριστική μελέτη οδοποιίας σε διάφορα τμήματα Ολοκλήρωση υποστηρικτικών μελετών καθώς και Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
2012-2014: Εκπόνηση οριστικών μελετών Τεχνικών Έργων διαφόρων τμημάτων.
2012: Έκδοση Περιβαλλοντικών Όρων
Β Περίοδος Μελετών
2014-2015: Επκαιροποίηση Μελετών Οδοποιίας σε συγκεκριμένα τμήματα για περιορισμό κόστους και προσαρμογή κυκλοφοριακών συνδέσεων. Απόφαση για χρήση Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μόνο από ελαφριού τύπου οχήματα
2015-2019: Παύση περαιτέρω ωρίμανσης του έργου (ελλείψει χρηματοδότησης & προσφυγής στο ΣτΕ)
2020: Χαρακτηρισμός του έργου ως εθνικής σημασίας και απόφαση επανεκκίνησης ωρίμανσης των μελετών
2020-2021: Επικαιροποίηση μελέτης οδοποιίας με σκοπό τη δημοπράτηση του έργου ως ΣΔΙΤ Εκπόνηση σχετικών υποστηρικτικών μελετών (κυκλοφοριακές, γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες , προμελέτες τεχνικών έργων κλπ) & μελέτης τροποποίησης και ανανέωσης ΑΕΠΟ.
Περιβαλλοντικά οφέλη FLYOVER
– Διπλασιασμός αυτοκινήτων εξυπηρέτησης ανά ώρα 5000 σε 10000 ανά κατεύθυνση – Μείωση ηχορύπανσης με την προσθήκη νέων ηχοπετασμάτων σε θέσεις πλησίον αστικών περιοχών – Μείωση εκπομπών CO2 λόγω καλύτερων κυκλοφοριακών συνθηκών και βελτιωμένης κυκλοφοριακής ροής. – Εξασφάλιση γρήγορης & ασφαλούς πρόσβασης προς ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ, Αεροδρόμιο Μακεδονία και Χαλκιδική – Μείωση χρόνου μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης – Αντιμετώπιση θεμάτων ασφαλείας με μείωση ατυχημάτων – Μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων – Διπλασιασμός χωρητικότητας της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού και καλύτερες κυκλοφοριακές συνθήκες των διερχομένων.